У державному авіабудівному концерні (ДАК) «Антонов» (у який входять авіаційний науково-технічний комплекс (АНТК) ім. Антонова, Київський авіаційний завод «Авіант», Харківське державне авіавиробниче підприємство та завод №410 цивільної авіації) у недалекому майбутньому обіцяють завершення неуспішного для вітчизняної літакобудівної галузі періоду. Серед підстав для такого оптимізму голова правління ДАК «Антонов» Дмитро Ківа називає як урядову підтримку галузі в цілому, так і реанімування деяких окремих, проте ключових підприємств.
Зокрема, Київський державний авіаційний завод «Авіант» після липневого рішення уряду про його приєднання до АНТК ім. Антонова нині потроху покращує свої справи. Хоч і тут не обходиться без скандалів: колишнє керівництво «Авіанту», яке нині, за словами теперішнього в.о. генерального директора заводу Миколи Підгребельного, у повному складі пішло на лікарняні, звинувачують у фінансових махінаціях і нераціональному використанні коштів підприємства. Після відповідних заяв з боку колективу «Авіанту» до справи залучили прокуратуру.
А з кінця серпня на «Авіанті» з перевіркою ще й Контрольно-ревізійне управління (КРУ). Офіційних результатів даної перевірки ще немає — КРУ має закінчити її у жовтні. Але, за даними Миколи Підгребельного, на заводі не вистачає сотень мільйонів гривень...
Утім, як запевнили в спілкуванні з журналістами Дмитро Ківа та Микола Підгребельний, нині в них на порядку денному стоять не судові тяганини з колишнім керівництвом заводу, а якнайскоріше відновлення літакобудування на «Авіанті». Так, Підгребельний до кінця цього року анонсує запуск у серійне виробництво літака Ан-148.
«Ми вживатимемо усіх необхідних заходів для цього. І доведемо таким чином, що завод спроможний робити літаки, — говорить він. — Хоча, якби не втручання уряду та Мінпромполітики, завод за кілька місяців закрився б». За словами в. о. гендиректора, ці заходи дозволили заводу почати виплати кредитів та заборгованості із заробітної плати. Зокрема, уже виплачено 317 мільйонів гривень кредитів. Хоча ще до недавнього часу завод був на межі банкрутства, майно було закладено банкам, а інколи навіть і перезакладене, розповідає Підгребельний.
І Дмитро Ківа підганяє «Авіант» до виконання контрактів, яких у заводу вистачає... «Роботи багато. Контракти в заводу є, є перспектива виробництва літаків. Це Ан-148, Ан-70, Ан-32... — констатує голова правління ДАК «Антонов». — Налагодити виробництво на Київському заводі для нас зараз дуже важливо».
Хоча на «Авіанті» наразі сутужно з кадрами, адже з проектно необхідних для роботи заводу 5 тисяч працівників нині є лише 750 виробничників, розповідає Підгребельний. І хоча цифра 5 тисяч у нинішніх умовах таки завищена, говорить він, але уже на сьогодні завод має потребу в двох тисячах кваліфікованих працівниках. Хоча серійного виробництва на ньому ще немає...
Раніше ж, за словами Ківи, «Авіант», котрий днями відсвяткував своє 89-річчя, за рік випускав до 200 літаків. «Але в останні роки завод став не серійного а, я б сказав, штучного виробництва. Тож ми зобов’язані відновити добре ім’я «Авіанту», — говорить він.
Проте на цьому шляху ще вистачає проблем, констатує Ківа. Це й недостатність фінансування, і вищезгаданий дефіцит кваліфікованих кадрів, і висока зношеність обладнання авіабудівних заводів. Долати останню проблему в державному концерні поки планують за рахунок зароблених коштів. До кінця року планується закінчити розробку програми по переобладнанню, котре, за словами Ківи, триватиме три роки, включаючи нинішній. Хоча голова правління ДАК «Антонов» не приховує, що було б непогано, якби держава залишала на такі цілі хоча б 50% чистого прибутку держпідприємств, що досі, згідно законодавства, ідуть до держбюджету.
«Головне завдання — знизити собівартість продукції. Інакше ми стаємо не конкурентноздатними навіть при нашій відносно низькій зарплаті, — продовжує Ківа. — Крім того, є законодавча проблема. Наприклад, хочемо продавати літаки до Африки. Це дуже перспективний ринок, і хороша для нас справа. Але маємо цілу низку законодавчих обмежень, наприклад, у тому, що, як державне підприємство, ми не маємо права створювати спільні підприємства».
За словами Ківи, держконцерн пропонував піти їм назустріч в законодавчому полі, проте парламент же зараз все одно не працює. «Хоча, я вважаю, ми до цього все ж прийдемо», — все таки з оптимізмом дивиться в майбутнє Ківа.