Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Цінова пружина

Щоб повернути втрати, нафтотрейдери можуть проігнорувати світову тенденцію здешевлення пального
21 липня, 2011 - 00:00

Українським нафтотрейдерам порадили протягом трьох днів переглянути в бік зменшення ціни на бензин марки А-95 та дизпалива. Така порада стала підсумком засідання експертно-аналітичної групи (ЕАГ) з питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів та розвитку нафтопереробної промисловості при Міненерго вугілля. Нагадаємо, що 24 червня ця група оновила верхню межу цінового коридору для бензину А-95 до 9,85 гривні та для дизпалива — 9,4 гривні за літр.

На думку міністра енергетики та вугільної промисловості Юрія БОЙКО, зниженню ціни сприяють хороші новини із зовнішніх ринків. «Ми хочемо, щоб люди у нас бачили тенденцію до зниження вартості нафтопродуктів, враховуючи зменшення ціни на нафту на світових ринках. Хочу ще раз наголосити, що наша найголовніша задача — це стабільність на ринку. Я вважаю, що зараз ми пройшли найбільш важкий період , коли у наших сусідів був дефіцит, і це могло відбитися на нас», говорить Бойко.

За оцінками учасників ринку, запасів пального на українському ринку достатньо, щоб задовольнити попит на бензини усіх марок і дизпаливо в Україні.

На думку заступника директора науково-технічного центру «Психея», експерта з ринку пального Геннадія Рябцева, потенціал для зниження цін на АЗС сьогодні існує в межах 3—5% від вартості літра пального. Проте, чи згодяться на це учасники ринку? Це ще те питання, говорить він «Дню». За його словами, сьогодні складається враження, що уряд забув, що протягом кількох місяців «тиснув» на трейдерів і штучно стримував ціни на АЗС. Тому, каже експерт, зараз і спрацювала «цінова пружина», про яку експерти попереджали раніше. «Протягом 4—5 місяців більшість трейдерів працювало на межі рентабельності. Тому зараз, коли є можливість завдяки світовим тенденціям знизити ціни на пальне на 3—5%, більшість заправок і трейдерів знизить її не так, як хотілося б споживачам», — розповідає Рябцев. Сьогодні немає підстав говорити, що трейдери отримують надприбутки, продовжує Рябцев. За його словами, роздрібна націнка сьогодні на А-95 українського виробництва дорівнює націнці в більшості країн Європи. «Зараз трейдери не жирують. Середня націнка в роздрібних продажах — близько 5%», — пояснює він. Тому в межах цих 5% і може рухатися в бік зниження вартість пального. Дані ж за останній місяць не дають надмірних сподівань, що ціна кардинально знизиться, продовжує він. За словами Рябцева, в середньому, за місяць вартість пального на АЗС подешевшала на 1%. «В окремих мережах ціни знизилися на 10 копійок. Але загалом по ринку — на кілька копійок. Протягом останніх чотирьох тижнів середня ціна знижується щотижня на 2—3 копійки», — деталізує він у розмові з «Днем». Таким чином, каже Рябцев, продавці пального намагаються хоч якось компенсувати свої збитки, які отримали в першій половини 2011 року через штучне стримування цін під тиском уряду. За його даними, середня вартість за літр бензину А-95 становить 10,26 гривні, а дизпалива — 9,73 гривні за літр.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: