На такий бартер погодилися Росія та Україна внаслідок тривалих торгів. Після підписання великого договору та угод щодо ЧФ країни, за словами прем'єра Павла Лазаренка, вийшли на нові параметри економічного співробітництва. Він заявив, що у відносинах між Україною та Росією залишилося вісім неврегульованих питань, які мають бути вирішені протягом тижня-двох. У пошуках цих рішень до Москви вирушила українська делегація, очолювана міністром зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі Сергієм Осикою.
Головною проблемою російсько-українських відносин сьогодні вважається "подвійний" податок на додану вартість щодо товарів, котрі перетинають російсько-український кордон. Як відомо, Росія встановила ПДВ не лише на експорт, а й на імпорт з України.
Ми, до речі, залишаємося єдиною державою, щодо якої застосовується такий режим. У Росії, як нам стало відомо, готується указ президента про скасування ПДВ на імпорт з України.
Податкова служба Російської Федерації заборонила митниці виконувати Ашгабатську угоду щодо звільнення від ПДВ продукції, яка постачається за виробничою кооперацією. Наступного тижня, як обіцяє російська сторона, ашгабатську "справедливість" буде відновлено.
Україна також дорікає північній сусідці за "блокування режиму вільної торгівлі", встановленого ще в 1993 році, яке зумовлене запровадженням російською стороною паспорта бартерних операцій.
У результаті переговорів очікується пом'якшення механізму отримання ліцензії на експорт українського цукру до Росії. Квоту на український цукор буде збільшено до розмірів, про які Україна давно мріяла - 1,5 млн. тонн. Буде також спрощено механізм отримання ліцензії на ввезення в Росію українського спирту. На сьогодні таку ліцензію має єдина українська структура "Грант - С".
На такі поступки збирається піти російська сторона. Але, звісно, не на гуманітарних засадах. Взамін Україна має намір зняти низку бар'єрів для імпорту російських товарів. Очікується, зокрема, зняття обмеження на ввезення російських автомобілів без каталізаторів, хоча українські виробники хоч сьогодні здатні поставляти такі каталізатори російським автомобілебудівникам у необмеженій кількості. Планується пом'якшення режиму транзиту підакцизних товарів через територію України. Очевидно, буде скасовано механізм застави за транзитні та підакцизні товари. Росія також вимагає зменшення обмежень на провезення через українську територію російських хімічних речовин, зокрема, добрив та засобів захисту рослин.
Отже, росіяни здобувають право попивати чайок у прикуску з українським цукром, а натомість нам навішується обов'язок дихати шкідливими викидами від їхніх автомобілів. Щоправда, слідом за скасуванням "каталізаторної" постанови Україна збирається підвищити імпортне мито на автомобілі, захищаючи спільне підприємство "АвтоЗАЗ" - "Деу" - "Дженерал Моторз". І схоже, після цього російський кордон знову закриється для українських мішків із цукром та сулій зі спиртом.