Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Далекобійні» податки

Вітчизняні перевізники погрожують страйком
20 листопада, 2007 - 00:00
ФОТО БОРИСА КОРПУСЕНКА / «День»

Справ на ринку міжнародних автоперевезень, в яких активну роль брали українські компанії, викликає тривогу. Але, на жаль, не у влади, якій зараз явно не до цього, а у самих перевізників. Судячи з їхніх слів, ситуація тут просто катастрофічна. «Якщо раніше вітчизняний транспорт значною мірою домінував на ринку міжнародних перевезень, то сьогодні стає неконкурентздатним», — зазначає віце-президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників (АсМАП) Леонід Докіль. На думку підприємця, відбувається справжня деградація галузі. Серед найвагоміших чинників цього — зрослий податковий тиск. Зокрема, йдеться про транспортний збір та сплату ПДВ при пересуванні територією України. «Це при тому, що навіть наші сусіди з країн СНД звільнені від таких податків та зборів», — розповідає журналістам Докіль.

Псують стосунки вітчизняних транспортних підприємств з власною державою також проблеми, що виникають у українських водіїв-дальнобійників, приперетині кордонів. Голова правління Всеукраїнського об’єднання організацій роботодавців автомобільного транспорту Орест Климпуш наголошує на тому, що незважаючи на відміну Україною в односторонньому порядку віз для більшості країн, перевізники мають складнощі з отриманням віз для своїх співробітників. «Сьогодні ми маємо дуже складну ситуацію, коли візи нашим працівникам не видаються... Українська сторона має всі підстави розглядати ці дії як дискримінаційні та, відповідно, наше Міністерство закордонних справ має поставити серйозне питання перед нашими партнерами», — вважає Климпуш. Подібні проблеми, за словами підприємця, виникають з консульствами Італії, Болгарії, Румунії, а останнім часом — і Франції.

«Ми бачимо, як за кордоном розвиваються іноземні транспортні компанії, а наші транспортники у той же час вмирають. Чому так? Бо інші держави піклуються про те, щоб бізнесу було приємно працювати, у нас не тільки цього не робить, вона просто знищує його й чиновники потім із задоволенням звітують, скільки підприємств знищили, скільки ліцензій забрали, — пояснює голова регіональної ради АсМАП у Київській області Валерій Черненко й з обуренням додає: — Ми закликаємо врегулювати всі ці питання в законодавчому плані. Тому що нині закони не діють. Якщо ж закони не діють, і ми живемо «по понятіях», то нехай хоча б скажуть, у чому вони полягають...».

Генеральний директор ТОВ «Орлан Транс Груп» Андрій Єпішов вимагає від урядовців створити державну програму з підтримки вітчизняного міжнародного автоперевізника, яка б захищала від недобросовісної конкуренції. «Без вирішення цих проблем ми надалі не зможемо розвиватися...», — констатує підприємець.

Поки ж стосунки міністерства транспорту з дальнобійниками, м’яко кажучи, не дуже привітні, й перевізники заявляють про свою неприязнь до чиновників, які, за словами підприємців, паратизують на їхньому бізнесі... «Ми б хотіли відчувати більшу підтримку Податкової, Мінтрансзв’язку. Але воно, на превеликий жаль, навіть створює штучні бар’єри, які мають на меті «затиснути» вітчизняного перевізника... Мінтранс сьогодні перетворилося фактично на відомство «поділити і відняти»...» — вважає Докіль.

Тож єдиним шляхом до розв’язання своїх проблем перевізники вважають страйк. «Україна є транзитною державою. Якщо з розумом використовувати всі наявні можливості, то можна отримувати величезні прибутки! Але чиновники чомусь хочуть, щоб наші авто не їздили, а стояли... Де ж тут економіка? Нею і не пахне! — обурюється приватний підприємець-автоперевізник із Краматорська Сергій Дорошенко і накреслює подальший план дій: — Що ми зможемо зробити? Ми можемо не робити страйку. Ми можемо просто припинити роботу! Зробимо заодно своїм водіям різдвяні відпустки... А автомобілі розмістимо прямо в Києві, на кожному вивісимо по питанню, яке нас хвилює. Влаштуємо таку собі виставку, скажімо, на проспекті Перемоги або навкруги Міністерства транспорту, якщо воно не бачить наших проблем. Іншого шляху, на жаль, немає...».

Свою акцію дальнобійники, за словами Черненка, планували на 21 грудня. Та урядовці умовили не поспішати. Чи означає це, що сторони близькі до компромісу? В будь-якому разі, Україна, за словами Дорошенка, за розвитком ринку міжнародних перевезень уже «навіки відстала від Європи». А Докіль підрахував, що нині близько півмільйона професійних українських водіїв-дальнобійників працює за кордоном, тоді як на батьківщині дефіцит кваліфікованих кадрів. Однак при цьому підприємці жартують, що водії, мовляв, і не потрібні, адже самої галузі в Україні вже скоро не стане, а на вітчизняний ринок прийдуть польські перевізники, в яких справи йдуть значно краще...

Олексій САВИЦЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: