Аграрний фонд хочуть реорганізувати на публічне акціонерне товариство (ПАТ). З відповідною ініціативою до уряду найближчим часом має намір звернутися Міністерство аграрної політики та продовольства України. Про це повідомив генеральний директор Аграрного фонду Ігор Якубович. Він уточнив, що вже підготовано проект постанови Кабінету міністрів. За його словами, передбачається, що цю структуру буде створено до кінця 2013 року, і спочатку існуватиме рівнобіжно до Аграрного фонду, який є державною бюджетною організацією. Створення нового ПАТ, на думку Якубовича, дозволить державі реалізувати спільно з приватними інвесторами інвестиційні проекти в аграрному секторі в частині оновлення парку залізничних вагонів, розширення елеваторних потужностей, модернізації системи зрошування. Якубович також відзначив, що передбачається випуск новим ПАТ акцій на суму п’ять мільярдів гривень, які потім будуть обміняні на облігації внутрішньої державної позики.
Нагадаємо, що Аграрний фонд створено постановою уряду №543 від 6 липня 2005 року. Він уповноважений державою реалізовувати цінову політику в агропромисловому секторі і належить до сфери управління Міністерства аграрної політики та продовольства. Чим обернеться створення подібної структури для аграрного ринку в цілому, і як вплине на збереження продовольчих запасів країни? Про це «День» запитав колишнього першого заступника генерального директора Аграрного фонду, адвоката, старшого партнера адвокатської компанії «Кравець і Партнери» Ростислава КРАВЦЯ:
— Аграрний фонд є державною бюджетною, спеціалізованою установою. І, відповідно, він отримує фінансування з держбюджету, за рахунок якого і здійснює товарні чи фінансові інтервенції на ринок. На мій погляд, перетворювати Аграрний фонд на ПАТ недоцільно. Якщо це зробити, то, скоріше за все, на початковому етапі 100% акцій належатиме державі, а потім його частка зменшитися. Створення ПАТ дасть можливість приватизації Аграрного фонду і виникає ризик, що державний продовольчий резерв перейде до приватних рук. Керувати продовольчою безпекою України буде незрозуміло хто.
З юридичного погляду, реформування фонду можуть провести як шляхом створення нової компанії, так і — реорганізації чинної структури. У процесі трансформації Аграрного фонду на ПАТ необхідно буде ухвалювати закон. Закон потрібен виключно для того, щоб у майбутньому врегулювати питання з держзакупівлями, адже ми знаємо, що Аграрний фонд виключено з-під дії закону про тендерні закупівлі. Подальшу роботу (в разі створення ПАТ) із закупівлі продукції для проведення держінтервенцій на внутрішній ринок, на мій погляд, потрібно проводити лише через Аграрну біржу. Це допоможе виключити різні корупційні схеми і питання з заниженням або завищенням вартості товарів.
Окрім того, на мій погляд, в Аграрного фонду потрібно забрати право проводити форвардні закупівлі. Чому? Раніше діяла схема заставних закупівель, коли фермер привозив наприкінці сезону своє зерно на елеватор Аграрного фонду, складав його і отримував гроші за зерно за мінімальною закупівельною ціною і плюс кредит під 2% річних, а навесні він повертав ці гроші і назад отримував своє зерно. Грошових неповернень не було взагалі. Коли ж запровадили форвардні закупівлі (це коли Аграрний фонд дає наперед комусь без застави гроші під майбутній урожай), то за перший рік держава втратила порядку 400 мільйонів гривень. Тому, на мій погляд, форвардні закупівлі взагалі не застосовні на українському ринку.