Будівельна індустрія України, зосереджена здебільшого в Києві та ще кількох обласних центрах, почала потихеньку оговтуватися від шоку, пережитого у зв’язку зі скандалом навколо афери «Еліта-центр».
Мабуть, першою ознакою того, що справи в будівництві пішли на поправку, стала заява одного з лідерів цього ринку — компанії «ХХI століття» про намір інвестувати в проекти нерухомості в столиці та регіонах від $5 до $100 мільйонів. «У нас є унікальна пропозиція для наших колег: в обласних центрах ми пропонуємо девелоперам стратегічне партнерство для спільної реалізації проектів нерухомості», — заявив голова ради директорів компанії «ХХI століття» Лев Парцхаладзе. Але великий розкид в обіцяній девелоперським компаніям сумі свідчив насамперед про те, що триває не лише пошук можливих варіантів співпраці — інвестування в проекти, спільний розвиток проектів, стратегічне партнерство, — а й своєрідне промацування ринку, спрямоване на те, щоб так або інакше прибрати до рук дрібні компанії й таким чином дати поштовх будівельному буму не тільки в столиці, а й у регіонах.
Утім, стосовно потерпілих від «Еліти» забудовників, оптимізм у Парцхаладзе вельми помірний. Він вважає, що житло їм може бути надане не раніше, ніж через два-три роки. Про терміни будівельник може судити «з практики». Будь-який проект, за його словами, від початку землевідведення до моменту закінчення будівництва займає десь від двох до трьох років.
Але Лев Парцхаладзе відомий ще й як голова Української будівельної асоціації, яка активно лобіює інтереси девелоперських й інвестиційно-будівельних компаній. І Асоціація, слід віддати їй належне, розробила нещодавно вельми ефективний інструмент, що дозволяє створити трохи більше порядку на ринку будівництва житла. Ним, мабуть, може стати класифікатор житла. Більш того, Парцхаладзе навіть вважає, що, впровадивши цей класифікатор, Україна може сприяти зниженню цін на первинний житловий фонд.
Суть класифікатора, розробленого експертами УСА, полягає в розподіленні житла на кілька класів: соціальне, економ-класу, бізнес-класу, преміум-класу та Deluxe. Кожному відповідають певні стандарти якості, що дозволяє мати більш чітке уявлення про вартість квартир і будинків та проводити «більш зрозумілу» населенню цінову політику, «більш чесно» конкурувати будівельним компаніям. Голова Асоціації повідомив, що соціальне житло передбачається видавати безплатно, вартість квадратного метра житла економ-класу, за поданням авторів класифікатора, становитиме до $1,5 тисячі, бізнес-класу — до $3 тисяч, преміум- класу — до $5 тисяч, Deluxe — понад $5 тисяч.
Ідеєю класифікатора одразу скористалася для досить правильно скомпонованої і тому переконливої реклами компанія «АРМІТ» (Агентство розвитку міських територій). Вона запропонувала свою «Програму доступного житла» як новинку на ринку нерухомості.
Проаналізувавши ринок, менеджери «АРМІТ» та їхні партнери дійшли висновку, що ніша елітного житла вже здебільшого заповнена, й тому обрали для себе напрям, який вони визначили як близький до соціального. Тобто їхній клієнт — це переважно одинаки та молоді сім’ї. У будинку близько 70% однокімнатних квартир і приблизно 30% — двокімнатних. На трикімнатні припадають лише 2%. Основним елементом реклами при цьому виступав акцент на співвідношення ціни та якості. Не приховуючи, що йдеться про будівництво будинку (в м. Бровари) економ-класу, будівельники проте переконували, що за планувальними рішеннями та комплексом послуг (кабельне телебачення, інтернет, можливість встановлення різних лічильників) їхнє житло входитиме в бізнес- або навіть преміум- клас. Утім, питання про реальну якість будівництва ще залишається відкритим. Присутні на прес-конференції заступник мера Броварів Володимир Руденко та працівник «Старокиївського банку», глава інвестиційного фонду цього будівництва Ольга Артем’єва запевняли, що всіляко його контролюватимуть. Чи допоможе? Адже будинок хоч і характеризується як «теплий», але будується з силікатної цегли... Це визнав фінансовий директор компанії Олександр Атлас.
Серед непомірно схвильованих учасників цієї рекламної акції, які весь час перепрошували за недорікуватість, заступник мера (з питань будівництва) явно виділявся і поставленим голосом, і стовідсотковою логікою (остання його посада до Броварів — віце-президент фінансово-консалтингової групи «Раритет», а перед тим — перший заступник сумського губернатора). Попри те, що працює головним будівельником супутника столиці приблизно місяць, він упевнено говорив про соціальну політику міської влади та її досягнення в області спорудження житла, про те, що, добиваючися зниження цін, міська влада сприяє конкуренції серед будівельних фірм. Щоправда, не дуже зрозуміло, чому в цьому випадку заступник мера брав участь у цій рекламній акції і, як зазначається в прес-релізі, запевняв, що «компанія «АРМІТ» зарекомендувала себе з кращого боку та має хорошу репутацію на ринку». Утім у тому, що «Програма доступного житла» цієї компанії — дуже своєчасний і необхідний продукт у сьогоднішніх умовах життя», з Руденком цілком можна погодитис я.