У Донецьку відзначили круглу дату: 400 днів до початку Євро-2012, континентального чемпіонату з футболу, який місто прийматиме наступного року.
«Розкрутка» футбольного фесту у «шахтарській столиці» виглядає наразі досить поміркованою. Що, мабуть, зумовлено величезною кількістю завдань, які до його початку обов’язково належить виконати. Причому в умовах наростаючого цейтноту.
Одна з найгостріших проблем — житло для вболівальників, що приїдуть дивитися поєдинки найкращих європейських збірних. Інспектори УЄФА при регулярних відвідинах Донецька незмінно підкреслюють свою стурбованість недостатньою кількістю готельних номерів, готових прийняти гостей Євро-2012.
З нагоди «свята 400 днів» начальник спеціалізованого управління Донецької міськради Сергій Репін висвітив сьогоднішній стан болючої теми. За його словами, вісім готелів таки зрештою виключено з програми підготовки до проведення Чемпіонату Європи, бо вони не встигнуть виконати всі умови організаторів. У подальших «перегонах» беруть участь 19 готелів, які наразі ударними темпами будуються або реконструюються. Однак вже зараз ясно, що найкомфортабельніших — п’ятизіркових — номерів у Донецьку на початок змагань все одно не вистачатиме. Тож VIP-гостей планується розміщувати у сусідніх обласних центрах, Запоріжжі, Дніпропетровську, Харкові. Як «віпи» добиратимуться на матчі за кількасот кілометрів, чиновник із міськвиконкому не уточнив.
Порівняно краща ситуація із тимчасовим житлом нижчих ступенів «зірковості». Наразі в Донецьку цілодобово тривають роботи на спорудженні нового готелю «Пушкінський» та другої черги «Вікторії», що безпосередньо сусідує зі стадіоном «Донбас Арена». Майже завершено реконструкцію «Шахтаря», також неподалік місця проведення Євро-2012: панельну радянську «етажерку» облицювали по фасаду ошатними скляними блоками та додали ще один поверх ресторану. Але вже кілька місяців, як завмер будмайданчик нової споруди готелю «Централь», майже виведеної під стелю. Влада звинувачує приватних інвесторів у невмінні розрахувати власні сили.
І вже зовсім прикрою, з огляду на нещодавно відзначене 9 Травня, виглядає історія зі знищенням міського парку Перемоги. Закладали цю зелену зону на березі річки колись самі городяни, присвячуючи кожне посаджене деревце конкретному ветеранові війни. Та коли розпочалася підготовка до континентального футболу, виявилося, що на престижний куточок припав до душі одній із будівельних фірм, яка задекларувала намір звести готель для вболівальників. Мешканці сусідніх із парком вулиць виставляли цілодобові пікети, апелювали до донецької влади, але все дарма. Молоді дерева потроху вирубали, територію обнесли металевим парканом.
А зараз виявляється: потенційний забудовник зовсім не поспішає розпочати капітальні роботи. Активісти громадських організацій укріплюються в підозрі, що під маркою «великого футболу» відбулося звичайнісіньке рейдерське захоплення коштовної ділянки міської землі.
Донецький міський голова Олександр Лук’янченко намагається вгамувати пристрасті:
— Дійсно, будівництво не ведеться, але треба усім трохи почекати.
Неважко пригадати, як на початку конфлікту мер умовляв «протестантів» підкоритися, мовляв, усі ж ми, донеччани, мусимо якнайліпше підготуватися до Євро.
— Ми не збираємося зупинятися, — каже у відповідь молодий представник НГО «Екологічний рух» Андрій. — Хоча донецькі суди вельми неохоче беруть до розгляду такі справи, сподіваємося таки довести свою правоту.
КЛЮЧ ВІД НЕБА ТА ДІРКА ВІД БУБЛИКА
Ще одна проблема, яку Донецьк мусить вирішити до початку футбольного чемпіонату, — транспорт. Ключовий об’єкт у цій сфері — новий аеровокзал — підростає справді казковими темпами. Щоправда, паралельно збільшується кошторис титульної новобудови: нещодавно Кабінет Міністрів підкинув на її зведення 900 млн. гривень, збільшивши у такий спосіб загальний кошторис транспортного комплексу до 2,1 мільярда. Зате майбутній пасажирський термінал під час Євро-2012 має пропускати понад три тисячі пасажирів на годину. Як використовуватимуться такі потужності до та після короткочасного футбольного турніру, прогнозувати не наважується ніхто.
Нового аеровокзалу ще нема, а вплив його на буденне життя донеччан вже відчувається. Річ у тім, що розгортанню повітряного транспортного комплексу заважав один із донецьких автовокзалів — Путиловський. Тож його вирішено винести далеко за міську межу, на Окружну автодорогу (правда, також недобудовану). Міська влада, діючи спохвату, не подбала навіть про елементарний дах для пасажирів, і лише масові протести громади примусили трохи пригальмувати непопулярне «переселення» в чисте поле.
Городяни, яким доводиться регулярно мандрувати по області, вже підрахували, що шлях від центру Донецька до «Путиловського-Нового» триватиме довше, ніж наступна подорож до найближчих міст-супутників. А не дай Боже, вам доведеться прибути на автовокзал вночі, донецькі таксисти здеруть з вас сім шкур.
До речі, першими у ситуації зорієнтувалися «дикі» перевізники: на тролейбусних зупинках дорогою на Путиловський вокзал чоловіки гучними голосами зранку до вечора пропонують скористатися приватними автобусами — дешевше, зручніше та з неабиякою економією часу.
У місті придатними до пересування гостей європейського чемпіонату можна вважати хіба що кілька головних проспектів, дорожнє покриття решти нагадує смугу перешкод. Дивуватися нема з чого, бо зусилля міської влади (та відповідні кошти з місцевого бюджету) кілька років поспіль концентрувалися на будівництві дороги, яка б мала зменшити транспортне навантаження навколо «Донбас Арени». Вже не секрет, що незабаром ця вулиця матиме назву Імені 75-річчя футбольного клубу «Шахтар» — хоч парадокс: будинків із такою адресою практично не існує, адже швидкісну магістраль прорізали через зелену зону відпочинку, понівечивши заплаву річки Кальміус.
Чим ближче до нас дата урочистого відкриття Євро-2012, тим далі уходять розмови про спробу добудувати першу гілку донецького метрополітену, закладену майже 30 років тому. Тим більше, що на легендарному довгобуді перевірка податківців нещодавно виявила значні фінансові оборудки. Як повідомив голова ДПА у Донецькій області Ігор Усик, через завищення вартості робіт державі завдано збитків на 4,5 млн. гривень; з цього приводу порушено кримінальну справу.
ТУТ І НА КОЖНОМУ КІЛОМЕТРІ
Невирішеними поки що залишаються й безліч інших «футбольних» проблем — від створення мережі швидкого харчування і медичного обслуговування гостей чемпіонату до подолання критичного дефіциту громадських вбиралень. Донецька влада незмінно обіцяє впоратися з усім до дати відкриття. Проте пересічному городянинові часом неможливо зрозуміти логіку дій чиновників, відповідальних за підготовку до Євро-2012. Скажімо, навіщо було рубати сотні старих дерев, аби нашвидкуруч замінити їх тоненькими прутиками-саджанцями, від яких ще довго чекати затишку та літньої прохолоди. Та чи варто гатити бюджетні кошти в косметичний євроремонт кількох центральних кварталів, коли впритул до них починаються незліченні робочі мікрорайони облізлих «хрущовок» та одноповерхових будиночків без зручностей.
— Враження таке, — каже активіст Студентського союзу В’ячеслав Харченко, — що під маркою гідної зустрічі події міжнародного масштабу відбувається брутальний дерибан коштів, виділених на Євро-2012. Тут уже: хто не встиг — той запізнився.