З’явившися на ринку України, енергоефективні, або енергозберігаючі, лампи одразу привернули до себе увагу своїми потенційними результатами: вони використовували в декілька разів менше енергії, аніж звичні нам лампи розжарювання. До того, ж вони, як стверджувала реклама, значно переважали своїх примітивніших конкурентів за терміном роботи. Інакше кажучи, економія на кількості ламп плюс економія електроенергії, незважаючи на немалу ціну ламп, заохочували споживачів ставати «енергозаощадливими»...
Утім, перші їхні покупці, одразу укомплектувавши свої квартири цим технологічним дивом, зіткнулися з проблемою, коли зовсім недешеві лампочки перегорали, як звичайні. Що поробиш — ніщо не вічне, та й брак буває в усіх... Проте якщо замінити елементарну недорогу лампу розжарювання для сімейного бюджету не проблема, то ціна енергоефективних вже не дозволить купувати й міняти щомісяця декілька лампочок підряд.
Ситуація ускладнювалася тим, що гарантія, яка начебто надавалася виробником на кожну окрему одиницю продукції, насправді не діяла в роздрібній мережі. І навіть той споживач, який все ж таки наважився піти поскаржитися на неякісний товар і замінити його, у кращому випадку отримував лише порцію лекцій стосовно того, які в Україні погані електромережі й електровимикачі, і як від цього страждають «цілком якісні» енергоефективні лампи... А стосовно заміни на нову, про що так натхненно «віщала реклама», продавці лиш негативно махали головою. Мовляв, «нічого не знаємо, усі питання до виробника»...
У результаті виникає парадокс, коли споживач, який бажає все ж таки купити дорогі лампи й використовувати провідні енергозберігаючі технології, змушений відмовитися від своєї мети, яку йому порадили реклама, усякі спеціалісти тощо (використовувати енергозберігаючі лампи українцям радить навіть Британська рада з енергоефективності та енергозбереження, випускаючи спеціальні брошури). Потенційний користувач енергозберігаючих технологій змушений відмовитися «нарешті допомогти своїй країні споживати менше енергії в цілому», тому що ніде в роздрібній мережі не дають тієї гарантії, яку обіцяно на упаковках!
Натомість перехід спільноти на енергозберігаючі технології вже давно назрів, тому країни Європи та Америки задля збереження довкілля та власних витрат на енергоспоживання активно позбуваються старих технологій освітлення. Провідні виробники енергозберігаючих ламп активно залучають уряди по всьому світу в обговорення і прийняття відповідних рішень щодо виводу з ринків найбільш неефективних засобів освітлення.
Як же до переліку цих країн долучитися й Україні? Представники виробників енергоефективних технологій стверджують, що перший крок повинен зробити кожен з нас... «Є рішення, є нові технології, які здатні успішно керувати енергозбереженням. Просто їх необхідно впроваджувати. Кожен повинен розпочати хоча б iз власного помешкання», — закликає менеджер з корпоративних комунікацій компанії Philips у Центрально-Східній Європі Пітер Блажевач.
Утім, як бути, коли в точках продажу відмовляються замінювати неякісний, але дорогий товар? «Оскільки в Україні наша компанія не веде прямих продаж, то, відповідно, відносини із споживачами у нас відбуваються не напряму. Із кінцевим споживачем спілкуються наші дилери... Але є певні правила: якщо надходить скарга від одного споживача, то ситуацію розглядає магазин, в якому здійснювалася покупка, якщо ж скарги надходять масово, то магазин звертається до дилера, а дилер — до нас. Наша компанія ретельно відстежує усі випадки скарг, пов’язаних з якістю нашої продукції і після проведення відповідних експертиз стосовно непрацюючих ламп вирішується питання про відшкодування збитків. Якщо лампа вийде з ладу через виробничий брак, то компанія завжди готова піти назустріч своїм споживачам і, звичайно ж, замінити неякісний товар», — пояснює «Дню» менеджер з корпоративних комунікацій «Філіпс Україна» Анастасія Матюшина.
Є й інші «підводні камені». За словами представника «Філіпс Україна», енергоефективні лампи, розроблені відповідно до європейських стандартів якості та стандартів Міжнародної електротехнічної комісії (МЕК) (IEC 60968-2001, IEC 60969, IEC 55015), передбачають відповідні умови експлуатації кожної лампи. Наприклад, для України в середньому береться використання лампи три години на день. І в ідеалі було б вимикати її на 15 хвилин кожні три години — давати перепочинок! Інший режим включення/виключення лампи може впливати на її строк служби... «І якщо компанія говорить про гарантію на енергозберігаючу лампу, то це не є коректним, адже виключає найважливіше — врахування умов експлуатації продукту», — говорить Матюшина.
Про нечіткі формулювання у відносинах покупців з виробниками «Дню» розповідає голова ради громадської організації «Якість життя» Олександр Ладигін: «Нормативними документами роздрібна торгівля непродовольчими товарами чітко відрегульована. Але справа в тім, що ані покупці, ані продавці не знають їх! Тож не треба вірити на слово, що в магазині вам гарантують заміну лампочки, якщо вона перегорить, — це все тільки розмови. Треба переходити в документальну площину — всі товари, на які розповсюджується гарантія, обов’язково повинні забезпечуватися відповідними документами — гарантійними талонами чи гарантійними книжками, які виписуються при акті продажу товару».
За словами Ладигіна, лише гарантія та чек — це ті документи, за наявності яких, можна вимагати повернути чи обміняти товар. Утім, хоч як це не дивно, згідно указу Мінекономіки «Про затвердження Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами», споживач має право висловити свої претензії до продавця чи виробника, якщо він знайшов несправності навіть на не гарантійному товарі протягом двох років! «Але в нашій країні все ж краще перестрахуватися гарантією, на якій фіксується дата продажу, правила експлуатації, стоїть печатка чи штамп, а також підпис», — радить експерт.
Хоча буває, що і такі заходи «не рятують»... Як зазначає Ладигін, є варіанти, коли виробник пише гарантію на упаковці товару, але продавець її не підтверджує... «А причина в тому, що продавці взагалі не знають виробника, а в останніх чи нема ніяких офіційних представників у нашій країні, чи взагалі не можна ідентифікувати, хто ж виробник, — говорить експерт і риторично запитує: — Якщо ж на коробці написано, що гарантія є, то у випадку поломок ви можете звертатися до виробника, але чи поїдете ви в іншу країну через лампочку, що перегоріла?»
Тож якщо ви ще вагаєтесь, ставати енергоощадливим чи ні, зверніть увагу на гарантійні умови товару, який плануєте купити. Обов’язково вимагайте чек та гарантійний талон. Завжди краще перестрахуватися... Утім, будьте готові й до того, що у випадку неналежної якості товару в магазині вам назустріч не підуть.
Хоча експерти підтверджують, що в Києві вже з’являються точки, де енергоефективні лампи продають з гарантією. І «Дню» з цим пощастило... Здійснивши контрольну закупку енергоефективних ламп вітчизняного виробництва (проте навіть не отримавши чека), «День» натрапив на бракований товар і в той же день звернувся з проханням замінити лампу. Заміна пройшла ввічливо й без проблем. Виявляється, багато що залежить і від персони продавця...
ДО РЕЧI
• 75% українського освітлення — це старі неефективні технології 60-х років, а при заміні вуличного освітлення темпами 3% на рік на весь процес піде життя одного покоління.
• Українські міста можуть зекономити 350 мільйонів гривень, які щорічно витрачаються на електроенергію, якщо перейдуть на нові технології.
• Енергозбереження в домашніх умовах дозволить зменшити витрати енергії на 84% та зменшити викиди вуглекислого газу (34 кг на кожну лампочку розжарювання на рік).
• Якщо все освітлення Європи буде переведене на нові технології, то економія складе 4,3 мільярда євро на рік. Це понад 50 мільйонів барелів нафти на рік, 28 мільйонів тон вуглекислого газу. Еквівалент споживання такої кількості вуглецю — понад 1 мільярд дерев. (За дослідженнями Philips).