Регулярне висвітлення в засобах масової інформації негативних випадків у вітчизняній молокопереробній галузі «кидає тінь» на всіх її представників. Це ж формує відповідно негативне ставлення і в українських споживачів, і в іноземних, яким експортується даний український продукт. «Несправедливо», — зазначають представники підприємств, котрих «зачесали під один гребінець» і в очах споживачів затаврували порушниками норм якості.
Трактування «українські виробники молочних продуктів виготовляють неякісну продукцію» може мати сумні наслідки. По-перше, це може сильно вдарити по експортних амбіціях України. По-друге, таке формулювання поставить під сумнів той факт, що в нас взагалі можна ефективно займатися молочним бізнесом. Останнє ж автоматично призведе до остаточного занепаду вітчизняної молочної галузі. І це тоді, коли найбільшими гравцями на українському ринку продукції з незбираного молока й так є підприємства, які належать іноземним компаніям (вони займають 40% ринку)...
Натомість представники молочного бізнесу вітчизняного походження в один голос стверджують: «В Україні цілком можна побудувати сильний молочний ринок своїми силами. Побудувати ринок, який потужно працюватиме як для внутрішніх потреб, так і на експорт». Тільки підходити до цього питання треба з розумом, тобто будувати чи модернізувати молокозаводи за найкращими новітніми технологіями, як сировину брати виключно молоко високої якості, на роботу запрошувати висококваліфікований персонал тощо. Тобто працювати за європейськими стандартами!
Про те, що приклад такого вітчизняного господарства (яке б могло стати взірцем для побудови якісно нової галузі в Україні) існує й успішно функціонує вже зараз, «День» отримав змогу наочно переконатися, відвідавши нещодавно збудований молочний комбінат на Київщині у Білоцерківському районі.
Цей комбінат — об’єкт повністю режимний, встановлена система контролю. Тобто без спеціальної персональної електронної картки-перепустки ви не пройдете ані на комбінат, ані всередині нього — будь-які міжсекційні двері можна відкрити, тільки маючи таку картку.
Для гостей на комбінаті свій «дрес-код» — білі халати, чепчики на голову й бахіли на взуття. Працівники ж перед початком роботи приймають душ і вдягають новий комплект спецодягу. Далі — їм категорично заборонено вживати їжу на території цехів, а також носити прикраси, годинники тощо. Простіше кажучи — повна стерильність. Окрім цього усюди — найсучасніша вентиляційна система, яка постійно очищує повітря за допомогою фільтрів, на перепусткових пунктах — спеціальні лампи та контрольні екрани для відлову комах, які випадково потрапили всередину тощо.
Але найважливіше те, що незважаючи на всі ці заходи «молочних рік» на комбінаті немає. Рука працівника торкається товару тільки у запакованому вигляді, коли відправляється на склад! Транспортування сировини забезпечують сотні закритих трубочок та резервуарів...
Усі аналізи молока проводяться в спеціальній лабораторії (радіологічній, хімічній та мікробіологічній) дорогою новітньою апаратурою. До речі, як імпортного, так і вітчизняного походження. Усі результати аналізів (жирність, кислотність, хімічний склад тощо) фіксуються апаратурою. Тобто фактор людської помилки на комбінаті мінімізовано.
Проводячи екскурсію молочним комбінатом, його директор — Андрій Раєнок неодноразово зазначає, що якість і безпека продукту — понад усе! І вона, за його словами, забезпечується, в тому числі, спеціальним високотехнологічним обладнанням. Мовляв, якщо і станеться якесь ЧП, технологічний процес тут же призупиниться, а зіпсовану сировину — утилізують.
Усю ж благополучно виготовлену продукцію щодня перевіряють у лабораторії та дегустують спеціалісти комбінату, серед яких і Андрій Раєнок. «Ми не снідаємо, ми справді дегустуємо», — віджартовується він, пояснюючи, що деякі присмаки в продукті здатні відчути лише навчені дегустатори, рядовий же споживач може навіть нічого не помітити... Але стандарт є стандарт. До речі, з приставкою «євро», що в умовах СОТ є досить доречним.
На жаль, це єдиний новозбудований молочний комбінат за роки незалежності України. Проте 30 мільйонів доларів інвестицій «реалізували» ефективно — комбінат компактно розташований всього на шести гектарах...
Тож потенціал для розвитку галузі — величезний, стверджують на комбінаті. Адже зараз будувати нові чи модернізувати старі підприємства найновішим обладнанням заважає хіба що фінансова криза. Але й вона ж коли-небудь закінчиться. Тож усе буде в руках бізнесу, який схоче працювати в даній галузі. Єдине, щоб і виробники, і споживачі пам’ятали, що в Україні можна й треба виготовляти лише якісну продукцію за європейськими стандартами...