Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Ганяючись за рентабельністю

Не «нагнати» б нам інфляцію...
7 лютого, 2008 - 00:00
ФОТО ЛЕОНІДА БАККА / «День»

«Укрзалізниця» підвищує тарифи на перевезення вантажів, аргументуючи це складним фінансовим становищем. Металурги, у свою чергу, волають, що це ставить під загрозу розвиток їхньої галузі... І теж, мабуть, планують підвищити ціни на свої вироби, скажімо, на арматуру для будівництва. І що тоді буде з урядовою програмою здешевлення житла, скільки коштуватиме нова техніка для сільського господарства, а також рейки та вагонні колеса для тієї ж таки залізниці?

Тим не менше, Мінтрансзв’язку таки видало наказ «Про індексацію тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України», яким затвердило підвищення вартості перевезення вантажів у 2008 році. Згідно з цим документом, коефіцієнти підвищення до тарифів з 1 лютого зростуть на 12%, з 1 квітня — на 17%, а з 1 липня та 1 жовтня — на 3%. Крім того, якщо вартість перевезення вантажів у внутрішньому, експортному й імпортному сполученні була різна, то тепер її приведено до єдиного значення.

Утім, великі підприємства гірничо-металургійного комплексу переконують вище керівництва країни відкликати цей наказ... За словами генерального директора об’єднання металургійних підприємств України «Металургпром» Василя Харахулаха, цілий ряд металургійних підприємств України у підсумку може стати збитковим...

При цьому він відзначив, що для виконання виробничих програм на 2008 рік з виготовлення 38,3 мільйона тонн чавуну, 46 мільйонів тонн сталі і 40,6 мільйона тонн готового прокату буде потрібно перевезти 137—138 мільйонів тонн вантажів. Через підвищення тарифів вартість цих матеріалів зросте на 27—45%, за рахунок чого значно збільшаться витрати й на виробництво металопродукції. У такій ситуації металурги прогнозують цього року свою середню рентабельність на рівні 8%, у той час як торік мали 17%.

«Ці втрати призведуть до вимивання оборотних коштів у підприємств металургійної і гірничорудної галузей, що вплине на їхню можливість розвиватися і вкладати кошти в модернізацію, — вказує заступник голови правління ВАТ «Запоріжсталь» Олександр Рабцун. — Перед вступом України до СОТ так робити не можна з основними галузями, тому що це значно знизить їхню конкурентоспроможність, а також конкурентоспроможність їхньої кінцевої продукції, у тому числі машинобудівної, оскільки через високі ціни буде складно конкурувати на європейських ринках. Наприклад, у Німеччині складова залізничного тарифу в ціні металопродукції становить 1,8— 2,2%, а в Україні до цього часу була на рівні 4,86—5%, а відтепер — 6,8%. Виходить, що ми знову хочемо надавити на власного товаровиробника... Навіщо тоді СОТ?». Рабцун закликає Мінтрансзв’язку, Мінекономіки й уряд призупинити дію наказу і сісти за стіл переговорів, «щоб обговорити всі наболілі питання і досягти взаєморозуміння».

Металурги також пропонують створити незалежний орган регулювання транспортної галузі — Національну комісію регулювання природної монополії на транспорті, що має забезпечити прозоре ціноутворення і рівноправні умови для учасників ринку перевезень відповідно до вимог СОТ та ЄС.

Залізничники висувають свої аргументи... Зокрема, заступник генерального директора «Укрзалізниці» Віктор Чорний відзначив, що вартість металопродукції для залізничників підвищилася приблизно на $80 за тонну. За його словами, металурги пояснюють це тим, що сировинна складова в їхній продукції подорожчала на $25, кокс — на $25, газ — на $11, електроенергія — на $7 на тонні відповідно. «Чому ж тоді метпідприємства не планували збільшення транспортної складової вартості своєї продукції, чому очікували, що збільшення тарифів не відбудеться?» — не без іронії запитує Чорний. Утім, він погодився на пропозицію металургів щодо необхідності діалогу й запросив металургів на спеціальний круглий стіл.

Однак прийшли лише кілька представників метпідприємств, які чомусь не дуже активно висловлювали свою позицію... У результаті діалогу по суті не вийшло, і гендиректор «Укрзалізниці» Василь Мельничук та його заступник Віктор Чорний здебільшого розповідали про біди свого відомства... Але були й конструктивні пропозиції. Наприклад, як наголосив Чорний, щоб у майбутньому подібних суперечок (зокрема, й у інформаційному просторі. — Авт. ) через тарифи не виникало, варто було б розробити чіткий порядок розробки та затвердження тарифів. «Ми вийдемо з пропозицією на Кабмін, щоб був затверджений порядок розрахунків і затвердження тарифів, який би передбачав, по-перше, терміни, коли розглядається індексація тарифів, по-друге, терміни вступу в дію проіндексованих тарифів і, по-третє — умови, на яких «Укрзалізниця» має право їх проіндексувати. Якщо такі правила будуть прописані, гадаю, не буде питань, — наголошує Чорний і наводить за приклад Росію: — Ми, українська залізниця, не пізніше 3 липня вже довідаємося, які в російських залізницях будуть тарифи з 1 січня 2009 року. Бо вони закладають індексацію тарифів у держбюджет». Натомість в Україні, за його словами, практично неможливо затвердити індексацію тарифів з 1 січня наступного року, і нова вартість перевезень набирає сили із запізненням у кілька місяців...

Виходить, металургам доведеться все ж платити за новими тарифами... Міністр транспорту і зв’язку Йосип Вінський має жорстку позицію й з самого початку цієї колізії заявив, що не відмінятиме свій наказ... Тому що, за його словами, колишня тарифна політика в «Укрзалізниці» була «елементом знищення» самого відомства. «Має бути рентабельність що в «Укрзалізниці», що в олігархів — однаковою, а не отут 0,23%, а там — 300%», — наголосив колишній соціаліст і революціонер.

Олексій САВИЦЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: