Заступник голови ДПАУ Сергій Лєкарь наприкінці минулого тижня на «гарячій лінії уряду» ознайомлював громадян із проблемами оподаткування.
Левова частка питань припала на ПДВ, нова система перерахунку якого почала діяти з 1 грудня. С. Лєкарь відзначив, що нова система адміністрування вже почала діяти в усіх регіонах, і єдина проблема, яка ще до кінця не опрацьована, — технічна сторона контролю й обліку. Але 1 січня й її повинні вирішити. Проте ті, хто дзвонив, не були впевнені, що для них усе так зрозуміло. Найбільше, звісно, було претензій до повернення ПДВ. Виявляється, навіть підприємствам, на яких більшість працівників становлять інваліди, гроші не повернули. Відповідь полягала в тому, що вони отримають гроші лише після ретельної перевірки з боку податкових служб.
Іншим проблемним питанням були авансові виплати податків. «Система авансових платежів себе виправдовує, — переконував С. Лєкарь. — Наприклад, під час виплати податку на прибуток». З його слів, коли настає термін щоквартальної виплати із цього податку, на підприємства важким тягарем може лягти досить велика сума, а так вони можуть, приблизно розрахувавши обсяг прибутку, вносити певні суми завчасно, розділивши їх щомісячно. Таким чином сам платник захищає себе від штрафних санкцій, які можуть бути до нього застосовані в разі невиплати. Але вдаватися до такого способу необов’язково, платити авансом нікого не примушують, уточнив Лєкарь.
Ще однією проблемою, порушеною на «гарячій лінії», був податок на вантажний транспорт. Власник самоскида марки МАЗ Олексій Крисанов, житель Запорізької області, заявив, що платити такий податок — означає руйнувати автомобільні підприємства, бо виплатити його повністю практично неможливо. Розповідаючи про свою ситуацію, він поскаржився, що на ньому «висить» борг за три роки (2226 грн. на рік), а виплатити його він не може, тому що роботи для його машини немає, і вона стоїть на ремонті. Як засіб вирішення цієї проблеми, чоловік пропонував покласти виплату цього податку на власників автомобілів, які перебувають на ходу. Природно, це не пройшло. Оскільки податок на власників вантажного транспорту — цілком нормальне явище, а прослідкувати, скільки часу той чи інший автомобіль працює, а скільки стоїть у гаражі, неможливо.
Цілком можна було чекати, що спливе й питання про введення податку на нерухомість. Так і сталось. Відповідаючи, Лєкарь сказав, що введення такого податку — обов’язковий, на його думку, крок і що саме він допоможе дати реальну, а не іноді надхмарну, як зараз, оцінку вартості житла. А оскільки оператори мали цілий рік на введення податку, то ще й далі його відкладати, на думку Лєкаря, не можна. У розмові зачепили й вплив «оранжевої революції» на податкову систему. Виявилося, податковій проблем додалося. За листопад, який збігся з основним періодом демонстрацій, державний бюджет недоотримав, за попередніми оцінками, 450— 470 млн. гривень, тому зараз головна справа податківців — заткнути цю прогалину в бюджеті. З чим вони напередодні різдвяних свят і мають намір успішно впоратися. Щоправда, як відзначив С. Лєкарь, якщо нової революції не буде.