Час перед початком зими завжди дуже складний для залізничників. По-перше, необхідно повністю підготувати рухомий склад, залізничну інфраструктуру, вокзали, персонал до роботи на 20-градусному морозі, у завірюху та ожеледь. По-друге, знайти можливості чи не вдвічі збільшити кількість пасажирських потягів, аби задовольнити піковий попит на новорічно-різдвяні поїздки.
НОВОРІЧНИЙ АВРАЛ
До новорічних свят залишилося не так багато часу, і залізниця заздалегідь підготується до пікового попиту на залізничні вояжі. Для поїздок на зимовий відпочинок до родичів та знайомих українці традиційно віддають перевагу залізниці як найдоступнішому виду транспорту. За співвідношенням «ціна-якість» їй, як і раніше, немає рівних. Згідно із соцопитуваннями, якщо людина планує відпочити в Україні, то основним транспортним засобом вона обере саме залізницю.
В «Укрзалізниці» вже взялися до організації додаткових складів, збільшують кількість маршрутів, перелаштовують графіки руху потягів. Окрім залізниці такою практикою не зможе похвалитися жоден інший вид транспорту. Так, деякі транспортні компанії, наприклад авіаційні або автобусні, частково вирішують проблему пікових перевезень, залучаючи на окремі чартерні рейси літаки та автобуси, що в звичайний час не використовуються на регулярних лініях. Проте ці заходи дають змогу перевезти додатково лише малу частину пасажирів, а основне навантаження з їхнього перевезення під час пікового сезону припадає саме на залізницю. Лише «Укрзалізниця» в нашій країні здатна на таку масштабну мобілізацію свого експлуатаційного потенціалу.
При цьому пасажирів потрібно не просто перевезти, а забезпечити максимальний комфорт у потязі. А значить, на початок холодів необхідно відремонтувати та утеплити вагони, підготувати вокзали до опалювального сезону, забезпечити обігрів кожного вагону.
ДО ЗАМОРОЗКІВ ГОТОВІ!
Утім, підвищений пасажирський попит — далеко не найскладніша проблема. Головне для залізничників напередодні зими — гарантувати безперебійне функціонування величезної інфраструктури залізничного транспорту в суворих погодних умовах.
Аби забезпечити стабільну роботу тепловозів при низьких температурах, сильних снігопадах та завірюхах, у ремонтних локомотивних депо проводиться комісійний огляд всієї техніки. Під час огляду фахівці перевіряють технічний, протипожежний, санітарно-гігієнічний стан рухомого складу, а також якість його утримання локомотивною бригадою.
На сьогодні локомотиви відремонтовані і прийняті комісіями. У тепловозів і рейкових автобусів перевірена ходова частина тягового рухомого складу, електроустаткування, гальмівне устаткування, пристрої систем, що забезпечують безпеку руху та радіозв’язок, а також робота систем, що відповідають за комфортну і безпечну подорож пасажирів (вентиляція, температурний режим, стан систем пожежегасіння і пожежної сигналізації, зв’язок пасажирів із локомотивною бригадою). До зимових перевезень у всіх локомотивах була проведена заміна моторно-осьової олії і мастил із літніх на зимові сорти, локомотиви пофарбували, кабіни машиністів утеплені, у них оновлено технологічне обладнання.
Для своєчасного реагування та боротьби з негодою і сніговими заметами на всіх залізницях створені оперативні штаби, в яких встановлено цілодобове чергування керівників служб, відділень та структурних підрозділів. Повністю підготовлені стрілочні переведення, обладнані пневмообдуванням та електрообігрівом. Готова до роботи снігоприбиральна техніка.
ВИПРОБУВАННЯ ХОЛОДОМ
Холод, сніг та лід вносять свої корективи в діяльність усіх служб «Укрзалізниці» і дуже багато залежить від того, наскільки добре підготовлені залізничники. Зима — це завжди екстремальні погодні умови. Сильні вітри, низькі температури, рясні снігопади, погана видимість. А значить, особливий режим роботи. Люди мають чітко знати свої функції, розуміти правила особливої системи безпеки при низьких температурах.
Усі бригади потягів проходять атестацію за правилами експлуатації систем опалювання пасажирських вагонів у зимовий період. Але найбільша увага приділяється залізничникам, які лише починають працювати в галузі. Особливо важливо підготувати до холодів так званих першозимівників — співробітників, які вперше «зимують» на залізниці.
Навчання новачків проводиться за цільовими програмами, складеними для кожної професії або групи родинних професій окремо. Основні теми для навчання — підготовка локомотива для роботи в зимових умовах, переведення вузлів тертя на зимові марки олив, захист обладнання локомотивів, особливості виявлення несправностей гальмівного обладнання, ремонт покрівельного обладнання електровозів узимку, дії локомотивних бригад у складних метеорологічних умовах, заходи із забезпечення стійкої роботи гальм у зимових умовах. Тривалість навчання на курсах встановлюється окремо для різних професій, але в об’ємі не менше 20 годин. І лише після того, як «першозимівник» пройде повністю навчання і здасть залік, видається наказ про його готовність до роботи в зимових умовах.
УСУПЕРЕЧ СТИХІЇ
Часто зима означає не лише екстремальні умови роботи, але й серйозні стихійні лиха: снігові замети, ожеледь, шквальні вітри. У боротьбі зі стихією «Укрзалізниця» завжди була на висоті, і ця зима не повинна стати винятком. Працездатність залізничної інфраструктури під час надзвичайних ситуацій забезпечується потужною системою аварійно-відновної служби. Вона дозволяє в найкоротший час відновити рух на аварійних ділянках незалежно від складності аварії, що сталася. До основних засобів ліквідації надзвичайних випадків відносяться: система уповноважених підрозділів, накопичені матеріальні резерви, спеціально навчені люди, відпрацьовані технології рятувальних робіт і багато іншого.
Серед технічних засобів на особливому рахунку — відновні потяги, що призначені для ліквідації наслідків сходження та зіткнень рухомого складу, відновлення доріг і контактної мережі залізниць при стихійних лихах, аваріях, а також для надання першої допомоги постраждалим. Такі потяги можуть виконувати широкий спектр відновних робіт. Передусім, це встановлення на рейки рухомого складу, що зійшов із них під час транспортних надзвичайних випадків. В Україні налічується понад 50 відновних потягів, що розміщені на території країни з таким розрахунком, аби ділянки обслуговування не перевищували 200 км від місця дислокації кожного.
Окрім технічної бази залізниця має у своєму розпорядженні й чималі людські ресурси. При цьому йдеться не лише про аварійні служби, а й про цілу армію шляховиків, які безпосередньо ведуть відновні роботи. Лише кількість персоналу відновних поїздів становить понад 1600 працівників.
На сьогодні в «Укрзалізниці» функціонують підрозділи колійного господарства з ремонту та відновлення пошкодженої колії, із відновлення пошкодженої контактної мережі, налагодження пошкоджених пристроїв та ліній автоблокування електричної централізації і багато інших. Усі вони широко використовуються під час ліквідації наслідків аварій на залізничному транспорті.
За прогнозами, майбутня зима буде ще суворіша, ніж попередня. А значить, «Укрзалізниця» проходитиме складний іспит на готовність працювати в екстремальних умовах. А пасажирам залишається пакувати валізи в передчутті зимового відпочинку і сподіватися на теплі вагони, наявність квитків у передноворічних касах, професіоналізм залізничників, незалежно ані від погоди, ані від пори року.
ДОВIДКА
Одеська залізниця
Налагоджено роботу всіх 485 котельних, що знаходяться на балансі залізниці.
Утеплено двері та вікна, приведено до ладу мережі водопостачання й каналізації.
У повному об’ємі працівники залізниці забезпечені теплим спецодягом.
Всі «першозимівники» — 1931 особа — пройшли навчання і закріплені за досвідченими працівниками.
У всіх структурних підрозділах створюється зимовий запас паливних ресурсів, вугілля та змащувальних матеріалів, запасних частин і обладнання.
Відремонтовано 570 км залізничних колій, що складає 97,4% від запланованого.
Повністю підготовлені стрілочні переведення, що обладнані пневмообдуванням та електрообігрівом.
Підготовлено 27 снігоприбиральних машин.
Придніпровська залізниця
Відремонтовано й налагоджено 661 котельну, що знаходиться на балансі залізниці.
Налагоджено 1013 систем опалювання приміщень, утеплено двері та вікна, приведено в порядок теплові, електричні мережі й мережі водопостачання та каналізації.
На 95% виконано підготовку пунктів обігріву працівників, гардеробних місць і душових.
Відремонтовано 309 км шляху.
2381 стрілочне переведення обладнано пневмообдуванням для прибирання сухого снігу та 234 переведення — електрообігрівом, що використовується при мокрому снігу та обмерзанні.
Підготовлено 22 снігоприбиральні машини та 20 снігоочисників.
Перевірено 346 локомотивів, відремонтовані й приведені до ладу 45 локомотивів і 5267 вантажних вагонів.