Тринадцять найбільших торговельних мереж країни отримали обов’язкові для розгляду рекомендації Антимонопольного комітету знизити роздрібні ціни на продовольство до рівня, що існував до початку паніки серед покупців. Перевіривши супермаркети в найбільших містах України, АМК дійшов висновку, що мережі в окремих випадках допускали завищення цін на деякі групи товарів. Це, повідомляють у прес-службі відомства, зрештою підштовхнуло до подальшого зростання цін у всій країні.
«Попередній аналіз отриманої від торговельних мереж інформації показав, — зазначають в АМК, — що окремі торговельні мережі в питанні ціноутворення на деякі продовольчі товари допустили зростання роздрібних цін випереджаючими темпами». Так, при підвищенні закупівельної ціни на гречану крупу на 16% роздрібні ціни виросли на 39%. Зміна закупівельної ціни на борошно пшеничне на 58% викликало стрибок в роздрібній торгівлі на 70%. Навіть при закупівельній ціні на сіль, яка зберігалася протягом лютого, роздрібні ціни на неї зросли на 13%. «Тобто, середня маржа між закупівельною та роздрібною цінами на окремі продовольчі товари в період підвищеного попиту зросла більш ніж на 50%», — пояснюють в АМКУ. З врахуванням істотного впливу торговельних мереж на ціноутворення це дозволило зробити висновок, що саме їх поведінка й підштовхнула зростання цін в усій Україні.
У той же час, у комітеті вважають, що сьогодні є підстави для зниження роздрібних цін на основні продовольчі товари. Зокрема, це можна прогнозувати через тенденцію до стабілізації офіційного курсу гривні до іноземних валют, і виходячи зі зниження гуртово-відпускних цін на продовольство і на паливно-мастильні матеріали. На підтвердження своєї позиції АМКУ наводить дані консалтингової агенції «УкрАгроКонсалт», згідно з якою гуртово-відпускні ціни на цукор за станом на 18 березня знизилися на 30%, на соняшникову олію — на 23,4%, на борошно пшеничне вищого ґатунку — на 10%.
Свої обов’язкові рекомендації АМКУ видав мережам «ПАККО-холдинг», «Фоззі-Фуд», «Фуршет Центр», «Фудмаркет», «Білла Україна», «ЕКО», «АТБ-маркет», «Метро Кеш енд Керрі-Україна», «Ашан Україна Гіпермаркет», «Омега», «Таврія Плюс», «Таврія-В», «ТМ «Барвінок». Про результати розгляду цих розпоряджень комітету торговельні мережі мають відзвітувати в десятиденний термін.
Нещодавно АМКУ обіцяв перевірити 30 аптечних мереж. «Щодо ліків зараз готується технологічна карта, отримуємо відповіді з 30 аптечних мереж і подивимося. Я гадаю, що за якоюсь кількістю аптечних мереж, які в цей період завищували ціни, точно буде відкрито справи», — сказав виконувач обов’язків глави АМКУ Микола Бараш. Він стверджував також, що аналогічні перевірки буде проведено на ринках нафтопродуктів і продовольства. Ранше АМК, вивчивши ринки соціально важливих товарів, зокрема хліба і хлібобулочних виробів, підтвердив зростання цін на цьому ринку в середньому на 3,5% і рекомендував суб’єктам господарювання утриматися від необґрунтованого підвищення цін. Стурбувала АМК також ситуація на ринку водопостачання і контролю за споживанням води. Національній комісії, яка здійснює регулювання в сфері електроенергетики та комунальних послуг, рекомендовано провести додаткову перевірку лічильників води.