Голову Державіаційної служби Дeниcа Антoнюка поновили на посаді. За словами прес-секретаря служби Наталі Терлецької, службове розслідування щодо нього вже завершено. Нагадаємо, Антонюка відсторонили 1 липня 2015 року після того, як губернатор Одеської області Михaйлo Сaaкaшвілі звинуватив його у лобіюванні інтересів МАУ і обмеженні доступу на внутрішній ринок іншим авіакомпаніям. У відповідь Антонюк поскаржився на дії голови Одеської облдержадміністрації Генеральному прокурору України Віктору Шокіну. Певно, тепер слід очікувати розвитку конфлікту — зважаючи на характер Саакашвілі. Втім, це не головне питання.
Кадрові призначення — ахіллесова п’ята Міністерства інфраструктури України (МІУ), оскільки скандали, щодо невдоволення спільноти постійно супроводжують його. Особливо ця тема підігрівається й тим, що очільник Мінінфраструктури Андрій Пивоварський публічно обіцяв призначати керівників держпідприємств за результатами відкритих конкурсів. Реально ж на чолі низки підконтрольних МІУ структур стоять ті особи, яких обрала сама верхівка міністерства. «День» звернувся до МІУ із проханням прокоментувати такі призначення і отримав відповіді.
Обурення транспортної спільноти викликало, приміром, те, що на початку липня «Укрзалізницю» очолив Олександр Завгородній, а відкритий конкурс на заміщення вакантної посади не проводився. Водночас на адресу самого Завгороднього, як відомо, лунали звинувачення щодо сумнівної діяльності у структурі УЗ. На запит «Дня» щодо цього міністерство відповіло, що Завгородній «став виконуючим обов’язки гендиректора в результаті перерозподілу обов’язків між заступниками». І що посада очільника залишається вакантною, пояснили в Мінінфраструктури, конкурс на її заміщення оголосять після створення Публічного акціонерного товариства «Укрзалізниця», яке повинно відбутися вже у вересні. «Для кожного етапу реформ потрібен відповідний лідер команди. Сьогодні необхідно зосередитися на безпеці руху та на технічному стані залізниць, який близький до критичного. На «Укрзалізниці» є нагальна потреба посилити технічну складову управління підприємством та приділити належну увагу стабілізації технічного стану залізниць і безпеці пасажирських і вантажних перевезень. Олександр Завгородній має для цього необхідні компетенції і досвід (тривалий час був головним інженером на Придніпровській УЗ. — Авт.)», — йдеться у відповіді на запит. При чому експерти відразу зреагували на це, відзначивши, що на посаду потрібно ставити не людину із досвідом керівника середньої ланки, і очільнику УЗ достатньо було б мати компетентного заступника. Незрозумілим залишається також зміна фактичного керівника УЗ незадовго до реформування.
«День» порівняв це твердження із тим, що говорив Пивоварський півроку тому під час звіту 23 лютого. «Оголошені троє претендентів на посаду гендиректора «Укрзалізниці». Ці люди були обрані більш ніж з 200 кандидатів. Це топ-менеджери дуже великих компаній. Неважливо, хто з них очолить держкомпанію в результаті. Кожен з них зможе вивести «Укрзалізницю» на новий рівень розвитку. Мені часто кажуть, що до керівництва УЗ повинні прийти залізничники. 24 роки «Укрзалізницею» керували професіонали-залізничники. Яким чином господарство довели до того, що іноді складно знайти вагони, щоби зерно перевезти: вони розвалюються?» — стверджував тоді Пивоварський.
Запитання викликало і призначення виконуючим обов’язки начальника ДП «Укрводшлях» Сергія Прохоренка, який не пройшов перший етап конкурсу 25 травня 2015 року і був відхилений комісією. Відповідь на це в Мінінфраструктури також знайшлася. «Після обговорення ситуації із заступниками, міністром було ухвалене рішення призначити виконуючим обов’язки кандидата, який не потрапив у другий тур конкурсу. Головна мета — уникнення будь-яких можливих преференцій для одного з учасників конкурсу, які пройшли до другого туру. Призначення одного з них могло стати необґрунтованою перевагою, адже у другому турі претенденти проводять аналіз роботи підприємства та представляють своє бачення його розвитку», — пояснили «Дню». Щоправда, не зрозуміло: а хіба не мають у такому разі перевагу, скажімо, чільні керівники портів, які претендують на ті самі посади? Скажімо, нині відсторонений від керування Іллічівським морським портом Юрій Крук, коли претендував на посаду начальника, використовував як аргумент і ті досягнення, які порт здобув за час його керування, інші ж кандидати цієї переваги не мали.
У МІУ пояснили, що на другому етапі конкурсу на заміщення деяких посад, що відбувся у відповідності до процедури, були посади, для заміщення яких жоден з кандидатів не набрав необхідної більшісті голосів конкурсної комісії (тобто за кожного голосували менше половини або половина складу комісії). До таких належав і ДП «Укрводшлях». Так само, як не набрав більшості голосів членів комісії жоден з кандидатів на посаду керівників ПрАТ «Гніванський завод спецзалізобетону» та ПрАТ «Київський електротехнічний завод «Транссигнал».
У той же час, МІУ оголосило конкурсний добір за призначенням нового директора ДП «Іллічівський морський торговельний порт (ІМТП)», і назвати його повинні були 22 червня 2015 року. Однак Кабінет Міністрів заборонив призначення директорів підприємств державного сектору економіки, які мають найбільші за розміром активи, конкурсними комісіями міністерств, до сфери управління яких віднесені ці підприємства. «Конкурс був скасований за ініціативою постійно діючої комісії міністерства інфраструктури через включення порту до переліку підприємств державного сектору економіки, які мають найбільші за розмірами активи (більше двох мільярдів гривень), міністр підписав відповідний наказ 18 червня. На момент оголошення першого конкурсу ще не було звітності за 2014 рік, яка показала, що активи порту перевищили зазначену відмітку, отже, міністерство дотримувалося звичайної процедури», — кажуть у Мінінфраструктури.
«Новий конкурс для ІМТП відбудеться у відповідності до порядку проведення відбору керівників особливо важливих для економіки підприємств. Основні його відмінності в тому, що кваліфікаційні вимоги до кандидатів затверджує комітет з призначення керівників особливо важливих для економіки підприємств Мінекономрозвитку, а комісія МІУ після двох етапів конкурсу відбирає фіналістів, кандидатури яких передає комітету з призначень Мінекономрозвитку, який після розгляду на своєму засіданні обирає переможця. Останнього має погодити Кабмін», — додають у міністерстві.
Як повідомляє МІУ, вже незабаром відбудеться засідання постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки. Йдеться про визначення учасників конкурсу на заміщення вакантної посади керівника ДП «Іллічівський морський торговельний порт», «Укрводшлях», Державного навчально-виробничого закладу авіаційного профілю «Запорізький центр льотної підготовки ім. Маршала авіації О.І. Покришкіна», ПрАТ «Гніванський завод спецзалізобетону», ПрАТ «Київський електротехнічний завод «Транссигнал».
Додамо, що у одному із нещодавніх інтерв’ю заступник міністра інфраструктури Володимир Омелян зізнався: «Варто нам почати «дивитися» в якийсь бік, і намагатися щось налагодити, прибравши когось, приходять молоді люди «від згори», і кажуть: «Не треба. Не чіпайте. Поки не можна. Політичні інтереси». І що, торкнеш, чи що? Тоді твої документи «нагорі» будуть лежати місяцями. І з тобою перестануть розмовляти на якийсь час точно. А оскільки ми далеко не самостійні у прийнятті остаточних рішень, нам так не можна». Тож, міністерство перебуває між двома центрами впливу — на Банковій та на Грушевського, кожен із яких має свої інтереси.