Українські ЗМІ нині вправляються в заголовках про те, що Віктор Янукович отримав у Китаї «відкоша», і вся наша урядова делегація повертається додому. Це неправда. Заголовок на зразок «Китай не дасть грошей Януковичу, у якого — «революція», — не більше не менше, як видавання бажаного за дійсне.
Запланована до підписання низка документів про співпрацю у сфері енергетики, авіабудування, сільського господарства, гуманітарної співпраці не була замінена єдиним суто формальним Договором про дружбу і співробітництво між Україною та Китаєм, який не містить конкретних зобов’язань сторін. Практично всі з перелічених документів учора було підписано. З детальним переліком можна ознайомитися на сайті Адміністрації Президента. Зазначимо лише, що серед низки «рамкових угод» та формальних меморандумів є цілком конкретні домовленості, як-от контракт між ПАТ «Ніжинський жиркомбінат» і «Сіночем Гуандонг Ко. ЛТД», який передбачає постачання лляної олії (нерафінованої та рафінованої) до Китайської Народної Республіки у 2014—2015 роках.
«Ми, безумовно, підписали ті документи, які вже були підготовлені, вони розширюють економічне співробітництво. Ще не підготували, скільки буде в грошовому еквіваленті, але раніше ми рахували, що це близько восьми мільярдів доларів залучення інвестицій до економіки України. Документи, які готуються, значно збільшуватимуть обсяги інвестування», — прокоментував підписані угоди Президент України Віктор ЯНУКОВИЧ.
Один із меморандумів присвячений моторобудівництву для вертольотів. За словами міністра економічного розвитку і торгівлі України Ігоря Прасолова (до слова, до Китаю разом з Президентом поїхали відразу три українських міністри: енергетики — Едуард Ставицький, АПК — Микола Присяжнюк та економіки — Ігор Прасолов), триває серйозна робота з підготовки співпраці між Україною та Китаєм у сфері авіабудівництва.
«Це — дуже важливий напрямок, уже є серйозні напрацювання, технологічні новинки. Ми з Президентом були на заводі AVIC у Сіані (один із найбільших китайських компаній у сфері авіаційного будівництва. — Ред.), там також обговорюються питання авіабудівництва та співпраці з Україною», — перед бізнес-форумом розповів журналістам Ігор Прасолов.
Крім того, за словами міністра економіки, «Китай цікавлять українські двигуни для військової техніки. Тут були представники укроборонпрому, тривають переговори», — підсумував Прасолов.
Також, за словами міністра, Україна спільно з Китаєм будуватиме глибоководний порт. «Буде підписано договір щодо будівництва глибоководного порту. У нас ще недостатня портова інфраструктура, але обсяги експорту сільськогосподарської продукції зростають, і порти, які займатимуться перевалкою вантажів, нам вкрай необхідні. Передбачається, що ми отримаємо дуже великі інвестиції, що допоможе нам збільшити експорт і, відповідно, збільшить платіжний баланс нашої країни».
Утім, умов проекту, зокрема терміну реалізації та вартості, Ігор Прасолов не називає. «Зараз все обговорюється на рівні меморандумів, тобто конкретні строки, ціни і подібне буде обговорено згодом, коли будемо підписувати відповідні контракти щодо зобов’язань сторін», — пояснив міністр.
Колезі Прасолова, міністрові аграрної політики та продовольства України Миколі Присяжнюку було помітно складніше «звітувати» про поїздку перед журналістами. Про його домовленості з Китаєм ще з вересня ширяться жахливі чутки. І не лише в Україні. Європейські ЗМІ, та й китайські теж просто градом сипали публікації про те, що Україна бере позику в Піднебесної під заставу оренди землі на 50 років. Було названо вражаючі обсяги — від 100 тисяч гектарів до 300, що дорівнює, відповідно, розміру однієї Дніпропетровської області чи трьох. «Про оренду землі китайськими компаніями розмова не йде ні на якому рівні. Зараз стоїть питання фінансової співпраці та взаємного постачання сільськогосподарської продукції», — відповів на уточнювальне запитання міністр. За словами Миколи Присяжнюка, прийти на китайський ринок Україні вкрай важливо: «Ми — третя країна, яка має право і дозвіл постачати зернові на китайський ринок. Я переконаний, що ця співпраця матиме перспективу».
«Згідно з програмою зернової корпорації сьогодні у нас є зобов’язання постачати шість мільйонів тонн зернових щороку. А за програмою зрошення — це суто фінансовий розрахунок. Ми беремо фінанси, відновлюємо зрошення, розраховуємось через 15 років. 2,5 мільярда доларів на зрошення під 6,5%. На сьогодні це — дуже вигідний відсоток», — переконує пан Присяжнюк. За його словами, така співпраця дозволить Україні на 85% вирішити проблему зрошення. «На одному мільйонів гектарів потрібно замінити застаріле обладнання. Ми додатково матимемо 15 мільйон тонн зернових», — підсумував міністр.
А от третій міністр — енергетики та вугільної промисловості — Едуард Ставицький відзвітував про те, що Україна підписала з китайською CNCEC угоду про будівництво заводів із виробництва синтез-газу. «Це старт практичної реалізації спільного проекту. Угодою визначено терміни проведення підготовчих робіт для початку будівництва», — прокоментував він. Передбачається, що цей проект стане частиною української програми із заміщення споживання природного газу вугіллям, передбаченої кредитною угодою між Банком розвитку Китаю і НАК «Нафтогаз України» на загальну суму 3,656 мільярда доларів, підписаним у грудні 2012 року. За словами міністра, реалізація зазначеного проекту надасть Україні можливість щорічно економити до чотирьох мільярдів кубометрів природного газу, забезпечити ринок збуту для 10 мільйонів тонн вугілля щорічно і створити понад 2000 робочих місць.