Дивні речі відбуваються в найбільшому об'єднанні організацій роботодавців — Федерації роботодавців України. Наприклад, вона може «похвалитися» практикою звільнення з посад без найменших на те підстав. Так трапилося з першим заступником глави ФРУ Володимиром Грищенком. Його чомусь дуже хоче звільнити керівник федерації Анатолій Кінах. Суд призупинив це рішення. Але Кінах вирішив відзначитися ще раз. Тепер він намагається заборонити членам ФРУ збиратися на з'їзд. Першого лютого до територіальних відділень федерації були надіслані листи, підписані Кінахом, де стверджувалося, що проведення з'їзду недоцільне, оскільки цього не вимагають інтереси організації. Природно, це стало причиною загострення ситуації всередині самої організації. Безліч представників територіальних відділень ФРУ виступили з відкритою критикою на адресу голови організації. Зокрема, член ради Федерації роботодавців України Григорій Малюк публічно звинуватив Кінаха у спробах зірвати позачерговий з'їзд федерації. Він заявив, що голова об'єднання роботодавців намагається ввести в оману членів ФРУ щодо ситуації в організації, чим порушує її статут. Крім того, Кінаха звинувачують у спробах одноосібно скасувати постанову про проведення позачергового з'їзду, яке було ухвалене радою Федерації роботодавців України. Його опоненти, яких у ФРУ вже мабуть більшість, наполягають на повній легітимності цього рішення. Одним словом, члени об'єднання роботодавців звинувачують свого керівника в авторитаризмі.
Представники територіальних організацій ФРУ заявляють, що організації терміново потрібний новий статут, який забезпечить максимальне відокремлення федерації від політики. Це повинно обмежити авторитаризм Кінаха. Зрозуміло, що такі бажання пересічних членів спровокували бурхливу реакцію їхнього керівника. Зараз він робить усе можливе, щоб з'їзд не відбувся. Члени ФРУ говорять, що спроби потужного тиску, в тому числі й загрози, почалися зі сторони Кінаха відразу після ухвалення (28 грудня 2006 р.) постанови ради Федерації роботодавців України про скликання позачергового з'їзду.
Зараз, за рішенням суду, Грищенко продовжує виконувати свої обов'язки. Але Кінах демонструє своє презирство до судового рішення, вдаючись до силових дій. Як інакше можна розцінити блокування рахунків ФРУ, внаслідок чого федерація незабаром залишиться навіть без електропостачання.
Тим часом ручне управління у ФРУ, схоже, вже всім набридло. Останньою краплею стала саме спроба звільнення з посади першого заступника голови федерації. Про необгрунтованість його звільнення засвідчує більшість представників територіальних об'єднань роботодавців. Більше того, у відповідь на дії Кінаха, рада федерації ухвалила постанову № 20 від 28 грудня 2006 року «Про скликання позачергового з'їзду ФРУ та скасування наказу голови ФРУ». Існуючі методи управління організацією здатні викликати її розкол. Це розуміють усі.
На з'їзді, запланованому на 16 лютого, головним питанням стане розгляд нової редакції статуту федерації і обмеження повноважень її голови. Це допоможе позбутися авторитаризму в організації.
У ідеалі, ФРУ повинна бути максимально віддаленим від політики об'єднанням роботодавців. Саме незаполітизованість повинна сприяти здійсненню основної її функції — соціального діалогу. Віддаленість федерації від політики передбачена й вимогами міжнародних організацій. Але невідповідність задекларованих принципів реальній ситуації спостерігалася вже давно. Федерацію протягом тривалого часу намагалися перетворити на додаток Партії промисловців і підприємців, як це сталося з Українським союзом промисловців і підприємців. А останнім часом дії Кінаха, направлені на зміцнення одноосібних методів керування організацією, для досягнення своїх політичних цілей, лише посилилися.
Але чому народний депутат Кінах так сильно тримається за кермо управління Федерацією? ФРУ значно важливіша, ніж Український союз промисловців і підприємців, який також очолює Кінах, і він це розуміє. Федерація є пов'язуючою ланкою між владою та бізнесом. Це надає серйозних можливостей для черпання ресурсів у ході політичної кар'єри. Тому керівництво ФРУ не хоче випускати з рук. Але як цього домогтися?
Протягом останніх трьох років Грищенко фактично керував і розвивав федерацію. І робив це дуже успішно. Фактичних підстав для звільнення першого заступника у Кінаха не було й немає. Але всесильний голова ФРУ має іншу точку зору. А причина полягає у ситуації, пов'язаній із законопроектом №2748 «Про соціальний діалог в Україні», поданим Президентом країни на розгляд парламенту 14 грудня минулого року. У пояснювальній записці зазначено, що проект закону розроблювався міжвідомчою робочою групою у складі представників центральних органів виконавчої влади, всеукраїнських профспілок і об'єднань організацій роботодавців. Там також зазначено, що законопроект розглянуто і затверджено на засіданні Національної тристоронньої соціально- економічної ради. Але тут не все так просто.
Дійсно, проект закону «Про основні положення соціального діалогу в Україні» розроблявся протягом двох років у рамках проекту Міжнародної організації праці. Підготовлений документ було схвалено Національною тристоронньою соціально-економічною радою при Президентові України, який складається з представників Кабінету Міністрів, профспілок і об'єднань організацій роботодавців. Тобто законопроект враховував інтереси всіх сторін соціального діалогу. Рада рекомендувала Президенту внести цей документ на розгляд Верховної Ради як першочерговий.
Але документ, що потрапив із Секретаріату Президента на розгляд парламенту, мало чим нагадував той, який було ухвалено Національною тристоронньою соціально-економічною радою при Президентові. Це вже був зовсім інший законопроект — суто декларативний. Тобто всіма зусиллями, у тому числі й Міжнародної організації праці, які було докладено на його підготовку, знехтували.
Про неприпустимість такого підходу заявив співголова Національної тристоронньої соціально- економічної ради при Президентові України Володимир Грищенко. Він направив відповідного листа главі держави, де пояснив усю серйозність ситуації. Здавалося б, Грищенко міг розраховувати на підтримку голови ФРУ. Але замість цього стикнувся з потужним тиском зі сторони Кінаха. (У зв'язку з цим можна навіть передбачити, що саме за його ініціативою й було видозмінено ухвалений законопроект). Голова федерації вирішив діяти негайно. Він звільнив свого першого заступника без певних на те підстав і з порушенням статуту організації. Крім того, Грищенко був також звільнений з посади співголовуючого Національної соціально-економічної ради при Президентові України, а замість нього відразу ж був призначений Кінах, хоч згідно із законом звільняти та призначати на цю посаду можна виключно за пропозиціями відповідної сторони соціального діалогу. Тим часом ніяких документів про необхідність звільнення Грищенка й призначення Кінаха на його місце від роботодавців не надходило. Таким чином, усі ці кадрові рішення є очевидячки незаконними. Фактично Президент Віктор Ющенко втрутився в діяльність організації роботодавців і, відповідно, порушив закон. Але ініціатива, очевидно, надходила від Кінаха. Йому дуже хочеться репрезентувати роботодавців особисто. Виходить, Анатолій Кирилович став заручником власного авторитаризму.
Незаконні дії Кінаха гарантовано зумовлять ще й гучний міжнародний резонанс і, цілком iмовiрно, може спалахнути ще й міжнародний конфлікт. Його фігурантами виявляться дві впливові структури — Міжнародна організація праці та Міжнародна організація роботодавців. Нагадаємо, що Україна є членом МОП, а ФРУ входить до складу МОР. Вони можуть серйозно зацікавитися конфліктом у Федерації роботодавців України. Поки що МОР обмежилася листом, у якому висловлює глибоке занепокоєння з приводу раптового звільнення Грищенка, а також висловлюється прохання щодо якомога швидшого роз'яснення ситуації. Це зрозуміло, оскільки навіть підозра у тому, що Федерацією роботодавців України одноосібно керує одна людина, прямо б'є по іміджу МОР.
Швидше за все, не стоятиме осторонь і МОТ. У тому числі й тому, що сумнозвісний проект закону «Про основні положення соціального діалогу в Україні» був розроблений у рамках проекту цієї організації. У такій ситуації дуже доречною була б чергова заява А. Кінаха про необхідність залучення іноземних інвестицій до нашої економіки, а також про необхідність поліпшення інвестиційного клімату. У нього це так добре виходить...