Якщо буде державне фінансування ВАТ "Херсонські комбайни", ВАТ "Першотравневий завод сільгоспмашин" (Бердянськ), то інші суміжники зможуть 1997 року створити виробничі потужності для випуску наступного року 300 вітчизняних зернозбиральних комбайнів і комплектуючих до них.
Цьогорічні жнива будуть складними для України. Комбайновий парк скоротився майже на третину, 60% машин відпрацювали всі можливі амортизаційні строки. Отож уся надія - на трудовий героїзм, на сприятливу погоду і на державу. І доки хлібороби чухають потилиці, різні комерційні структури потирають руки і гоном женуть у державу дорогу імпортну техніку.
- І уряд, і ми вимушені йти на співпрацю з іноземними фірмами. Їх в Україні вже вісім. У державу завезено близько 1,5 тис. "чужих" комбайнів, - підкреслив на технічній нараді в Херсоні заступник міністра машинобудування, голова держдепартаменту "Украгромаш" Володимир Кравчук.
Тут, у ВАТ "Херсонські комбайни", вирішувалась подальша доля первістка - першого українського зернозбирального комбайна, з поетичним ім'ям "Славутич".
В. Кравчук не приховував свого розчарування:
- Два роки співпраці з іноземними фірмами свідчать, що більшість висунутих ними вимог є для нас неприйнятними. В Україні ми маємо випускати, як мінімум, три класи власних зернозбиральних комбайнів. І олександрійській "Лан" не повинен бути конкурентом "Славутичу".
- Ми переконані, що три роторних комбайни "Славутич" незабаром вийдуть на збирання ранніх зернових, - заявив генеральний конструктор комбайнів усесвітньо відомого КБ "Південне" (Дніпропетровськ) Володимир Чекалін. - Уже наступного року попередні випробування можна буде перевести в розряд державних і розпочати виготовлення дослідної партії машин.
Учасники наради змогли ознайомитися на заводському стенді з роторним комбайном херсонців. Звісно, над ним ще належить попрацювати як машинобудівникам, так і конструкторам.
- Наше завдання - виготовити цього року 8 комбайнів базової моделі з українськими комплектуючими, провести польові випробування, забезпечити заводи техдокументацією. Але ж... Через брак коштів два роки ми тупцювали на місці, - сказав В. Чекалін. І його підтримав голова Херсонської облдержадміністрації Юрій Карасик, який наголосив на тому, що випуск "Славутича" - то не лише турбота держави: треба тут, на місці, створити таку структуру, яка б залучила кошти і місцевих інвесторів.
Та все ж таки, хто і чому перебіг дорогу в полі "Славутичу"? На думку В. Кравчука, це питання має, очевидно, більше політичний характер: знайшлися ж люди, зацікавлені у вихвалянні закордонного. Проте здоровий глузд переміг.
За даними Південноукраїнської машиновипробувальної станції, проведено всі види випробувань "Славутича". За еталон були взяті комбайни "Дон-1500А", а також "Джон Дір". Продуктивність російської машини майже на 1,5 кг/сек. нижча, а американської - на 400 г/сек. вища. Вітчизняний комбайн довів свою працездатність.
Фінал технічної наради у ВАТ "Херсонські комбайни" нагадав недавні часи: держдепартамент обіцяв трохи допомогти коштами, але розраховувати треба буде на власні сили і терпіння. Через що в суміжників із Білої Церкви, Бердянська, Харкова, десятка інших міст України сорочки змокріли: надто ущільнені строки визначив В. Кравчук. Колись у таких випадках нагадували про партійні квитки...