Російський «Газпром» нині різко збільшив прокачку палива нашою ГТС. Бо свій морський газопровід «Північний потік» знову ремонтує. Трубопровід закрили до кінця липня. Тож Москва була змушена збільшити прокачку Україною. Добові обсяги транзиту нашою трубою зросли на чверть!
Хоча ще нещодавно росіяни запевняли, що наша труба їм не потрібна, і планували взагалі припинити транзит газу. А тепер різко наростили обсяги прокачки...
«Обсяг транзиту більший ніж 300 млн кубометрів на добу. Це рекордні, дуже великі обсяги», — каже т.в.о. президента «Укртрансгазу» Сергій Олексієнко.
Та наших газовиків це зовсім не обтяжило. Бо українська ГТС володіє резервними потужностями, які кратно перевищують усю пропускну спроможність «Північного потоку». При цьому ремонтувати її можна без зупинки транзиту! «Ми можемо і ремонтувати, і транзитувати водночас без зниження темпів транзиту! Жодна з морських систем цього не може досягти», — нагадує Сергій Олексієнко.
Для розуміння: якби такі темпи транзиту зберігалися цілий рік, то Україна б прокачала 110 млрд кубів газу! Це ще раз підтверджує: економічної доцільності в будівництві газопроводу «Північний потік-2» немає.
І нині Київ отримав можливість знову продемонструвати: наша труба надійніша й функціональніша за будь-які морські потоки. Адже зупинка «Північного потоку», по якому ЄС отримує з Росії 170 млн кубометрів газу на добу, збіглася з тристоронніми переговорами щодо долі української ГТС.
«Підводні газопроводи можуть виходити з ладу, вони можуть вимагати ремонту. Тому, говорячи про нашу ГТС, вона є потрібною й необхідною для балансування європейського ринку газу в майбутньому. Крім того, ми маємо важливі підземні сховища газу. Європейські споживачі могли б закачувати в них газ улітку для використання взимку. Тож Україна важлива для ЄС не лише для транзиту, а й для зберігання газу для потреб європейських споживачів. Це додає ринку ЄС безпеки та гнучкості», — переконує голова правління НАК «Нафтогаз України» Андрій Коболєв.
Вітчизняні газовики сподіваються, що європейські партнери ще раз пересвідчяться в перевагах українського маршруту. І допоможуть зберегти транзит ним і з наступного року. Нагадаю, «Газпром» не поспішає укладати новий контракт із «Нафтогазом» і погрожує взагалі припинити прокачку. Фахівці наголошують: такий сценарій ударить не лише по Україні, а й по Європі. Адже «Газпром» отримає монополію з постачання газу до ЄС.
«Газпром» зможе використовувати монополію, щоб стягувати з європейських споживачів завищені ціни на газ, неринкові ціни на газ, як це було до 14-го року з Україною», — вважає Андрій Коболєв.
Про підступність росіян нагадує й президент Центру глобалістики «Стратегія XXI» Михайло Гончар. «Такі зловживання цілком імовірні. Створення штучних дефіцитів з тим, щоби підняти ціну на ринку. Такі трюки Росія, наприклад, робила в сфері нафтового транспорту», — каже фахівець.
Раніше чи пізніше, але «Газпром» обов’язково вдасться до нових зловживань, вважає Михайло Гончар: «Росіяни ж не просто так працюють над створенням монополій. Це стратегія «Газпрому» й багатьох інших російських компаній на зовнішніх ринках: спочатку добитися монополії, а потім диктувати свої умови, зокрема ціну. Для росіян газ — не просто товар, а «товар +». Туди додають геополітичні й воєнні контексти».
Тож експерти сподіваються, що ЄС посприяє Україні в укладанні нового транзитного контракту. І не на умовах Москви, а за ринковими, європейськими правилами. Це означатиме стабільні обсяги прокачки й справедливий тариф. Відтак Україна зможе зберегти стратегічний національний актив і мільярдні доходи від транзиту. А Європа уникне небажаної монополії «Газпрому» й завищення цін.