Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Лобізм і справедливість

Страхові компанії вимагають прискорити реальне введення «Автоцивілки»
7 липня, 2005 - 00:00
МАЛЮНОК IГОРЯ ЛУК’ЯНЧЕНКА

Ліга страхових організацій, Моторне (транспортне) страхове бюро України й Асоціація «Страховий бізнес» звернулися до Президента, прем’єр-міністра та голови Верховної Ради із закликом сприяти введенню обов’язкового автострахування.

Номінально обов’язкове страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів введене в Україні з 1 січня цього року. Проте, згідно з рішенням МВС, норма відповідного закону, що передбачає штраф за відсутність страховки у водія, досі не діє. Через це на сьогодні реально застрахувалися, за різними даними, від 5 до 9 відсотків українських водіїв. Такий стан справ викликає гостре невдоволення страхових компаній, для яких автострахування є не лише привабливим бізнесом, а й уже пов’язане зі значними витратами на отримання ліцензій, рекламу послуг, підготовку персоналу і, не в останню чергу, на лобізм.

Насправді каменем спотикання є внесення деяких змін до чинного закону про автострахування. Страхувальники та законодавці раніше досягли компромісу щодо того, що в обмін на розширення списку пільгових категорій громадян, яким страховка надається безплатно або за половину вартості, штрафи за відсутність полісів будуть введені з 1 вересня (інша можлива дата — 1 січня наступного року). Ця домовленість у вигляді законопроекту пройшла у Верховній Раді перше читання та неодноразово вносилася в її зал на друге читання, проте депутати жодного разу до розгляду питання не доходили. Деякий час тому з’ясувалося, що провести потрібний закон через Раду протягом останнього, додаткового (пов’язаного з необхідністю термінового прийняття законів щодо СОТ) тижня її чергової сесії буде нелегко. Тому звернення страхувальників до вищих посадових осіб держави стало досить нервовою спробою врятувати ситуацію. Її суть зводиться до вимоги прийняти зміни до закону до парламентських канікул, що мотивується необхідністю гарантувати соціальний захист учасників дорожнього руху, а також виконати умови членства України в міжнародній системі автострахування «Зелена карта».

Насторожує, що на тлі таких «добрих» намірів автори тексту звернення дещо спотворили факти. Так, неприйняття змін до базового закону було назване «загрозою його фактичного скасування». Зміна строку введення відповідальності, на яку страхові компанії раніше погодилися, тепер є «популістським рішенням». Не менш популістське рішення — експериментальне зниження базової вартості річного страхового поліса з 291,49 до 100 грн. (автомобілісти, на відміну від страхувальників, вважають справедливою платою за страховку саме другу цифру). Незрозуміло й те, як в Україні свою відповідальність міг застрахувати, як вказується в зверненні, кожен восьмий водій, або 9% від їх загальної кількості (кожен восьмий — це 12,5%, 9% — це кожен одинадцятий). Тому цікаво, чи матиме таке недбало складене, але голосне звернення очікуваний ефект.

Євген НІКОЛАЄВ, Український центр структурного прогнозування
Газета: 
Рубрика: