Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Меморандум чи мораторій

У Дніпропетровську бензинові ціни диктують монополісти
23 червня, 2004 - 00:00

Влада Дніпропетровщини підписала регіональний меморандум із основними власниками автозаправних станцій. Останні зобов’язуються забезпечувати стабільність на ринку бензину та тримати ціни не вищі, ніж у Києві. «Тепер, — сказав, підбиваючи підсумок домовленостям, глава облдержадміністрації Володимир Яцуба, — ціни на бензин у Дніпропетровській області встановлюватимуться не з примхи монополістів, а змінюватимуться разом із коливаннями українського та світового ринків».

Але, як зазначають, не кажи «гоп». Нагадаємо, що ознаки монополізму на регіональному ринку нафтопродуктів проглядалися на Дніпропетровщині вже давно. Водії автотранспорту систематично скаржилися на високі ціни, що часом перевищують навіть столичний рівень. Розслідування Антимонопольного комітету показало: монополізм винен. У результаті штрафних санкцій зазнали фірми «Авіас» та «Сентоза Ойл».

Проте після травневого стрибка цін на бензин Дніпропетровщина знову виявилася попереду всієї України — ціни на ходову марку А-95 піднялися до рекордної позначки в 3,50 грн. та не поспішали знижуватися навіть після підписання меморандуму між Кабміном України й основними нафтопереробниками і трейдерами країни. Дослідження ринку нафтопродуктів у області показало, що АЗС, які раніше числилися за компаніями, покараними АМК, були переоформлені на інших операторів, але сама розстановка сил на бензиновому ринку істотних змін не зазнала. І регіональне відділення АМК знову порушило справи проти восьми «суб’єктів» госпдіяльності, які за попередньою змовою штучно втримували завищені ціни на нафтопродукти. Характерно, що знизити ціни на пальне на настійне прохання місцевої влади погодилися більшість АЗС і їхні власники в Кривому Розі, Дніпродзержинську й інших містах області. Але «королі бензоколонок» Дніпропетровська, які продавали майже половину використовуваного в місті бензину, проявили рідкісну впертість. Вони вважали за краще не продавати бензин А-95 або взагалі закрити бензозаправки.

Після аналізу виниклої ситуації керівництво області дійшло висновку про необхідність якнайшвидшої демонополізації бензинового ринку. До обласного центру запросили для переговорів найбільші нафтопереробні компанії. Їм пропонували розширити присутність на регіональному ринку. Місцевим органам влади рекомендували за стислі терміни організувати конкурси на земельні ділянки для будівництва нових АЗС, а в разі зволікання з будівництвом — передавати ці ділянки іншим операторам.

Але реалізація заходів, передбачених у меморандумі й узгоджених облдержадміністрацією та власниками АЗС, судячи з усього, в обласному центрі ускладниться. Виявилося, що дніпропетровська міськрада прийняла мораторій на будівництво... нових АЗС. Їх, мовляв, у місті «дуже багато». Зворушлива турбота «про здоров’я та безпеку городян» убезпечила монополістів від конкурентів. І жителі Дніпропетровська, як ніхто в Україні, відчули на своїх гаманцях усю привабливість останнього цінового стрибка на бензин, а слідом — на продукти та послуги. Тепер слово за батьками міста...

Вадим РИЖКОВ, «День»
Газета: 
Рубрика: