Міста задихаються від вихлопних газів. Держава вимушена платити валютою за імпорт мільйонів тонн нафтопродуктів. Енергосистема потерпає через відсутність нічного електроспоживання. І всі ці проблеми можна було б розв’язувати і розв’язати, якби країна пересіла з традиційних автівок з двигунами внутрішнього згорання на сучасні електричні машини, на яких дедалі активніше їздить увесь світ. У день енергетика України таке рішення спільними зусиллями просували у свідомість українців двоє міністерствів — інфраструктури і енергетики.
«Це мрія, яка сьогодні перетворюється на реальність, — каже голова Мінінфраструктури Володимир ОМЕЛЯН, — і ми від гаражної збірки електромобілів переходимо до державної політики».
На думку міністра, держава повинна створювати умови для розвитку ринку електротранспорту в Україні, стимулювати національне виробництво. «Переконаний: маючи такий кадровий і технологічний ресурс, Україна повинна виготовляти електромобілі. При цьому наша амбітна мета: прихід у країну щонайменше трьох стратегічних інвесторів із ТОП-10 виробників».
Омелян ставить за мету довести рівень продажів електромобілів на авторинку країни до 15% вже 2020 року, а також налагодити власне виробництво електрокарів. «Я твердо вірю, що ця ніша ринку вже є, це однозначно наше майбутнє», — переконує міністр. Він упевнений, що українська держава підтримає цей напрям розвитку.
До того ж процес електрифікації автотранспорту в Україні вже розпочався. За даними міністра в листопаді цього року в Україні налічувалося 1630 тисяч електрокарів. До того ж щорічний приріст цього сегменту ринку — 13,2%, а частка в загальних продажах автомобілів — 0,7%. Що й казати, це — не багато.
На шляху електромобілів в Україні поки що серйозні проблеми. Передусім це відсутність системи зарядок. Окрім того, електрокари сьогодні не дешевші, ніж звичні авто, їх дорого, а то і нема де ремонтувати. Держава поки що не переймалася створенням умов для розвитку ринку.
У зв’язку з цим у відомстві Омеляна готуються пропозиції. Там вважають, що Україні слід звільнити до 1 січня 2021 року завезення електромобілів від сплати ПДВ. Це, на думку фахівців, знизить вартість електрокара на 16,8%.
Окрім того, вони пропонують звільнити на той же термін покупців імпортних електромобілів від сплати збору при першій реєстрації (це знизить вартість авто на 4,8%) і від сплати акцизу (виграш покупця — 109 євро). Людям, що бажають придбати електромобілі, держава могла б надати гранти.
Аналогічні стимули і на той самий термін слід було б запропонувати і для вітчизняних виробників. Окрім того, вони могли б користуватися нульовим митом на імпорт комплектуючих до електромобілів і отримати 180 днів відстрочення від сплати ПДВ при імпорті комплектуючих. Для них можна було б запровадити також пільгову ставку податку на землю (до 1 січня 2028 року).
Якщо ці преференції будуть передбачені, то, як переконаний Омелян, в Україну прийдуть провідні світові автовиробники — Toyota, GM, Fiat, Suzuki, Hyundai, Honda, Nissan, Ford, Volkswagen, PSA Peugeot Citroen.
Одночасно міністр пропонує розробити і реалізувати держпрограму устаткування паркомісць зарядними пристроями, дозволити електромобілям безкоштовну парковку протягом певного пільгового часу і рух смугою, відведеною для громадського транспорту.
Серйозну підтримку процесові електрифікації автотранспорту надав особистим прикладом міністр енергетики і вугільної промисловості Ігор Насалик. «На День енергетика я мав серйозну розмову зі своєю дружиною, — розповів він, — і ми вирішили істотно змінити фінансовий стан із січня. Я гадаю, якщо міністр купить собі електромобіль — це буде серйозним імпульсом». Додамо: особливо серйозним, якщо цей електромобіль буде вітчизняного виробництва.
Окрім того, Насалик додав, що за його прогнозом з лютого в Україні буде профіцит базової електричної потужності. І якщо власники електрокарів дістануть змогу заряджати свої машини вночі, це благотворно вплине на роботу енергосистеми.
Керівник НЕК «Укренерго» Всеволод КОВАЛЬЧУК вважає, що електромережа України відчує вплив електромобілів лише тоді, коли їх кількість сягне 120—150 тисяч. Враховуючи динаміку нарощування парку цих машин, він прогнозує, що це буде через 3,5—4 роки. Посилаючись на досвід європейських країн, Ковальчук повідомив, що кожна нова зарядка змінного струму потужністю понад 10 кВт збільшує ринок збуту всього лише приблизно на 20 електромобілів, що не вирішує проблеми. Проте кожна зарядка постійного струму потужністю понад 50 кВт дає ринок збуту понад 100 авто.
Аби збільшити попит споживачів, пропонує Ковальчук, потрібно запозичити досвід США і Європи. На його думку, це, передусім, різні пільги, спрямовані на здешевлення електромобілів. Він розповів, що «Укренерго» планує вже наступного року зробити пілотну закупівлю п’яти електрокарів.
Мережа АЗС WOG, у якої сьогодні є лише 15 зарядок для електромобілів, планує 2017 року збільшити кількість відповідних зарядних пристроїв. «Наступного року ми маємо намір, — заявив генеральний директор WOG Сергій КОРЕЦЬКИЙ, — оснастити електрозарядними пристроями до 300 АЗС, зокрема не менш як 30 з них будуть supercharger (швидка зарядка)». Він також додав, що зарядка електромобілів на звичайних пристроях буде безкоштовною, а на supercharger передбачено вельми помірні ціни. Корецький роз’яснив, що цей проект здійснюватиметься разом з офіційними дилерами електромобілів.