Що таке американська мрія, або, вірніше, економічна мрія пересічного американця, пересічної американської сім’ї? Це — хороший будинок і хороший автомобіль. Візьмемо на себе сміливість стверджувати, що українська мрія в цьому питанні багато в чому йде вслід за американською, але поки ще повністю до неї не дотягує. По-справжньому хороший будинок у нашій країні доступний ще дуже небагатьом. Але про автомобіль пересічний український громадянин уже може реально мріяти, щоправда, не як про предмет розкоші, а як про банальний засіб пересування — з міста до родичів у село, на дачну або городню ділянку, а то й у відпустку до моря. Причому ця мрія за великого бажання може легко стати реальністю, якщо громадянина має навіть і порівняно невеликий, але постійний і легальний заробіток. У цьому випадку автомобіль, як це роблять і пересічні американські громадяни, легко можна взяти у кредит. Щоправда, після виплати він коштуватиме істотно більше, ніж у тому випадку, коли його придбати за схемою «вранці гроші — ввечері ключ». Але якщо вже дуже хочеться, то багато громадян цим нехтують. У будь-якому разі, автомобільна розстрочка свідчить про те, що дефіциту на цей вид товарів наша промисловість поклала край. І це, мабуть, одне з реальних досягнень нової незалежної України.
Скажемо так, на лідері українського автомобілебудування — Запорізькому автомобільному заводі — у 2004 році планується випустити 100 тисяч автомобілів різних марок. Голова правління ЗАТ «ЗАЗ» Олег Папашев повідомив, після «Опель Астра» та «ВАЗу» українську прописку наприкінці року отримає й «Ланос» (триває підготовка обладнання для початку повномасштабного випуску цього автомобіля, і цього року з конвеєра зійдуть пілотні зразки). Тим часом українські покупці відзначають і кращу якість власне вітчизняних марок — «Таврії» та «Славути», які користуються тепер популярністю не тільки із-за відносно невисокої ціни. Кількість вироблених автомобілів визначатиме попит споживачів, зазначають у прес-службі компанії. Цьому сприятиме і пуск на підприємстві нового центру логістики. Його побудували згідно з планом реконструкції підприємства спеціально для прийому та сортування в безперервному режимі машинокомплектів, вузлів і деталей для автомобілів «ВАЗ», «Опель», «Ланос», «Таврія» і «Славута». Звідси «начинку» автомобілів подаватимуть прямо на складальне виробництво. Автоматизація та комп’ютерне забезпечення центру дозволяють доставляти деталі на конвеєри точно в заданий час.
Минулого року на ЗАТ «ЗАЗ» було випущено близько 70 тисяч автомобілів. Зараз їхнє виробництво на підприємстві порівняно з аналогічним періодом минулого року виросло вдвічі. Серійні «ВАЗ» та «Опель Астра» виготовляють шляхом дрібновузлового складання, а «Ланос», «Сенс», «Опель Вектра», «Шевроле», «Мерседес» і «Дачія» методом великовузлового складання.
Починає конкурувати із ЗАЗом інший великий український виробник — ЛуАЗ. За сім місяців він збільшив випуск ВАЗів на 67% і довів їхню кількість до 12,3 тисячі. Щоправда, випуск рідного дітища — «Волині», призначеного свого часу для військових потреб, а також для сільського господарства, тут практично припинили. На нішу «Волині» може претендувати, втім, набагато дорожча «Нива» (ВАЗ 21213), випускякої передбачається відновити цього місяця. До речі, за даними інформаційно-аналітичної групи Auto-Consulting, у липні на українському ринку продаж нових автомобілів ВАЗ лідирували з часткою ринку 28% (+2% порівняно з червнем і +5,5% порівняно з липнем-2003). Утім, ЛуАЗ намагається реанімувати й випуск власного джипу — ЛуАЗ- 1301 (завод провів переговори в Польщі щодо розміщення там низки замовлень на агрегати й деталі).
Як бачимо, українські автозаводи нарощують виробництво. Але при цьому, не сталося і прогнозованого істотного скорочення автомобільного імпорту (після підвищення з 24 травня ввізного мита), хоч певна тенденція до цього, за даними держмитниці, простежується. Це свідчить про те, що попит на вітчизняні автомобілі зростатиме. Добре було б, щоб одночасно зростала і їхня якість. Адже одна зі складових української Мрії, якщо писати її, як тут, з великої літери, полягає ще й у тому, щоб їздити не на старому імпортному, а на вітчизняному автомобілі. І цю мрію вже втілюють в життя ентузіасти зі львівського авто-фан-клубу «ЗАЗ-Козак». Вони виготовили нову модель свого улюбленця — ЗАЗ-пікап, повідомляє Євген Кравс. Напівгрузовий «Запорожець» зроблено з двох автомобілів ЗАЗ-965, подарованих клубу Львівською державтоінспекцією (вони понад шість років простояли на штрафному майданчику і були в критичному стані). У майстернях клубу вже виготовлено ряд тюнінгових моделей «горбатого» — в клубній колекції спортивні моделі, запорожець-баггі, запорожець-кабріолет, запорожець-бігфут, запорожець-автопричіп. Тепер додався запорожець-пікап. Ця модель пристосована для презентаційних акцій клубу. Щорічно разом з автоінспекцією міста він проводить шоу-уроки для дітей із вивчення Правил вуличного руху. Цього року клуб брав участь у презентації українського перекладу книги всесвітньо відомої фінської дитячої письменниці Туве Янсон «Країна Мумі-тролей» (на фото Євгена КРАВСА: ЗАЗ-пікап везе героїв дитячої книжки Мумі-тролей центральними вулицями Львова). У планах клубу проектування та виготовлення нової моделі — запорожець-лімузин. На початку жовтня найстаріший в Україні авто-фан-клуб власників «горбатих «Запорожців» ініціював Всеукраїнський автопробіг на підтримку вітчизняного виробника, присвячений 45-річчю виготовлення першого зразка ЗАЗ-965. Колона «горбатих» антикварних «Запорожців» проїде від Львова до Луганська через Луцьк, Рівне, Житомир, Білу Церкву, Київ, Чернігів, Конотоп, Суми, Харків, Рубіжне, Луганськ, Донецьк, Запоріжжя, Дніпропетровськ, Кривий Ріг, Кіровоград, Умань, Вінницю, Хмельницький та Тернопіль. На маршруті до колони приєднуватимуться прихильники цього найпопулярнішого українського авто.