Упродовж останніх років лізинг в України набирає обертів, в тому числі й через прихід у цю сферу іноземних капіталів. Одним із важливих кроків до залучення в країну зарубіжної лізингової спільноти, як відзначають фахівці, стала минулорічна ратифікація Верховною Радою Конвенції УНІДРУ про міжнародний фінансовий лізинг.
За даними Міжнародної фінансової корпорації (IFC), портфель лізингових угод в Україні виріс на 70%, а кількість зареєстрованих лізингових компаній, серед яких чимало іноземних, подвоїлася. Якщо темпи зростуання ринку лізингу залишаться такими ж, як у 2005— 2006 роках, то вартість укладених лізингових угод на кінець року збільшиться з 423 до $660 мільйонів, прогнозує IFC.
За словами чільника асоціації «Українське об’єднання лізингодавців» Вадима Нестерчука, такі висновки отримано в результаті досліджень, проведених об’єднанням, Міжнародною фінансовою корпорацією та проектом розвитку лізингу в Україні. «Спільне дослідження, яке ми проводимо із проектом розвитку лізингу буде продовжено до березня 2008 року», — сказав Нестерчук.
«На кінець четвертого кварталу 2004 року в Україні було зареєстровано 38 компаній-лізингодавців, сьогодні їх близько 150», — відзначає директор компанії «Капітал лізинг» Андрій Жилинський і додає, що в плані розвитку наша країна іде «традиційними способами — спочатку транспорт, потім обладнання, далі вже інформаційні технології тощо». На бурхливий розвиток вказує і те, що кожен квартал лізинговий ринок в Україні зростає приблизно на 25%.
Однак керівник Проекту розвитку лізингу в Україні Ернст Меренгс говорить, що «лізинг не може бути переоціненим у країнах, що розвиваються». «Якщо ми подивимося на країни з якими межує Україна — це і Польща, і Угорщина, і Словаччина, то ми побачимо, які величезні темпи зростання ринку лізингу там», — відзначає він. Але в Україні темпи приросту навіть більші, ніж в тих країнах, говорить він. Проте обсяги ще малі, бо низькою є база порівняння.. Зате великі перспективи, відзначає Меренгс: «В Україні, та й в усіх пострадянських країнах зараз існує «величезний попит на оновлення основних засобів».
Член правління «Асоціації лізингодавців», директор компанії «Евро лізинг» Роман Іваненко зазначає: «За попередніми даними ми зафіксували зростання ринку на 80%. На кінець 2006 року ми його оцінюємо у $650 мільйонів. І відповідно очікуємо зростання десь до одного мільярда долларів, а може і більше на кінець цього року». На його думку це стане можливим тоді, коли законодавство зрівняє конкурентні перваги різних видів фінансових послуг.
В останній рік на ринку лізингу відбулися досить позитивні зміни — зростає кількість лізингових компаній як українських так і іноземних, що заходять на український ринок. Окрім швидкого зростання на ринку лізингу відбуваютсья і якісні зміни — розширення сфери діяльності. На думку Меренгса, це пов’язано з тим, що лізинг як фінансовий інструмент є гнучким: «Лізин гнучкий, він зручний як для великих підприємств, так і для малих та середніх, а також для фізичних осіб». Що стосується лізингу у сфері агропромислового сектору, то тут питання набуває суперечливого забарвлення. На думку Мергенса, сьогодні сільське господраство в Україні для лізингу є ризикованим. Він доводить, що такі висновки на основі досліджень зробили Міжнародний банк реконструкції та розвитку (МБРР) і Міжнародна фінансова корпорація (IFC). Дані дослідження будуть покладені в основу доповідної до Кабінету міністрів України. «Основними причинами незручності лізингу для сільськогосподарської галузі є традиційно велика кількість податкових питань. Крім того, субсидуються процентні ставки по кредитах. А це створює додаткову конкуренцію між банківським кредитуванням і лізингом сільськогосподарського обладнання», — відзначив Меренгс і все ж додав, що, незважаючи на це, потенціал лізингу саме в цій сфері є значним.
Також Меренгс не дуже задоволений діями держави, яка, на його думкук, опосередковано стримує розвиток лізингу сільськогосподарського устаткування, а лізингова компанія «Украгролізинг» недостатньо ефективно здійснює лізингові операції сільськогосподарської техніки. За словами експерта, Міжнародна фінансова корпорація має намір долучитися до агролізингу в Україні і вже має декілька проектів, присвячених розвитку сільського господарства. Це — страхування в аграрному секторі і лізинг сільськогосподарської техніки.
Незрозумілою поки залишається ситуація з автотранспортом. На сьогодні тут переважає банківське кредитувння, хоча на думку об’єднання, це все таки більше парафія лізингодавців. Андрій Жилинський вважає, що «українські банки не є фахівцями в оформленні кредитів на автомобілі». Адже, на його думку, придбані автомобілі просто не здатні принести відчутної користі в ті строки, на які вони кредитуються. «Термін експлуатації авто складає за технічними характеристиками від п’яти до десяти років, саме стільки може складати і строк кредиту на нього», — аргументує Жилинський. На його думку, рано чи пізно банки відійдуть від цієї сфери бізнесу або, як альтернатива, організують спеціальні компанії, які будуть займатися автокредитуванням успішніше.
Загалом Нестерчук вважає, що «лізинг в Україні ще нерозвинений і несерйозно сприймається державою». Він підкреслює, що це питання часу, адже «лізинг є серйозною альтернативою банківському кредитуванню». Вперше в історії незалежної України 27—28 березня в Києві відбудеться семінар «Leaseurope —2007» для лізингодавців Центральної, Східної та Південно-Східної Європи. Значення цього заходу для України полягає в тому, що таким чином країна отримує своєрідне визнання щодо наявності лізингового ринку.
Та насправді це, звичайно, лише такий собі аванс. Міжнародна фінансова корпорація відзначає, що для України актуальною є необхідність подальшого розвитку ринку лізингових послуг, в тому числі, завдяки зарубіжним гравцям. Адже, за експертними оцінками, Україна потребує щонайменше $172 мільярди інвестицій в основні фонди задля їх оновлення. Рівень зносу основних засобів в державі становить в середньому 50%, а в сільському господарстві, промисловості, будівництві, водному та авіаційному транспорті, соціальній сфері — 60 і більше відсотків.