Президент України Віктор Янукович на засіданні Комітету економічних реформ у вівторок розкритикував Кабінет міністрів за незадовільну роботу з імплементації законодавства у сфері реформ. «У нас не те що поодинокі, у нас випадки невиконання законів — повсюдно», — констатував він. «А реформи знищують бюрократію і знищують корупцію, — продовжував Янукович, — Тому вони (чиновники. — Авт.) застосовуватимуть їх (застарілі інструкції. — Авт.) якомога довше. І яка імплементація? Їм треба прожити сьогодні, завтра, післязавтра, день». Президент зазначив, що питання імплементації законодавства має бути на порядку денному уряду на першому місці.
Водночас група держав Ради Європи проти корупції (GRECO) нещодавно визнала, що Україна реалізувала антикорупційні рекомендації цієї організації і підвищила рейтинг нашої країни. «GRECO вітає залучення громадськості до оцінки стану реалізації Державної програми щодо запобігання і протидії корупції на 2011—2015 роки і плани уряду щодо внесення змін до зазначеної програми на підставі пропозицій громадських організацій», — сказав голова Укрдержреєстру Дмитро Ворона, відзначаючи явний успіх влади, підтверджений солідною міжнародною організацією.
І це було особливо приємно чути, оскільки сьогодні в країні склався густий фон заяв різних «недоброзичливців» про розгул корупції. Чи не спочити владі на радощах на лаврах?
На жаль, не вдається! Хоча б тому, що інша шанована міжнародна організація — Transparency International Ukraine — в перший день квітня оприлюднила заяву протилежного змісту. За даними проведеного нею громадського моніторингу, державна антикорупційна програма на 2011—2015 роки вартістю понад 820 мільйонів гривень на межі зриву. За результатами цього дослідження, середній бал успішності її здійснення становить 2,7 з 5 можливих. За 2011—2012 рр. належало реалізувати 135 заходів цієї програми, що є однією з найдорожчих для країни.
Громадські експерти представили результати моніторингу на засіданні комітету Верховної Ради по боротьбі з організованою злочинністю і корупцією. Було продемонстровано конкретні прорахунки влади в таких напрямах антикорупційної програми, як удосконалення системи використання державного майна і бюджетних коштів, детінізація економіки і скорочення адміністративного тиску на підприємців, зниження рівня корупції у правоохоронній, медичній, земельній, освітній, податковій, митній та інших сферах діяльності нашої держави.
Утім, Transparency International теж не можна назвати всезнайком, бо вона зарахувала до «інших» таку потенційно корупційну, але, за загальним визнанням, ключову для сьогоднішньої економіки галузь, як будівництво, яке удостоїлося спеціального антикорупційного закону «Про регулювання містобудівної діяльності» (лютий 2011 року). Як же він виконується, як впливає на зниження рівня корупції? Відповідаючи на ці запитання, «інтернаціоналістів» того ж дня доповнила Європейська дослідницька асоціація (ЄДА, European Research Association). Її українські експерти розповіли журналістам про моніторинг практики застосування згаданого закону і результати експертизи його ефективності у протидії корупції на місцевому рівні. І хоча, на думку екс-віце-прем’єра Сергія Тігіпка, закон мав би сприяти зниженню рівня корупції в будівництві, поліпшенню інвестиційного клімату і, відповідно, здешевленню будівництва, висновки про його ефективність здебільшого невтішні.
Проте не замовчуватимемо й деяких позитивних змін. Як розповіла журналістам керівник експертної ради ЄДА Світлана Горна, порівняно з 2009 роком скоротилася кількість візитів у дозвільні органи і кількість днів, необхідних для реєстрації декларацій на право виконання будівельних робіт (38 проти 106 2009 року). Зросла також обізнаність підприємців з антикорупційними діями уряду у сфері будівництва та оцінка ефективності цих заходів (з 4% 2009 року до 19% 2012 року). Загалом позитивно оцінюють респонденти створені відповідно до цього закону Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП). Позитивної оцінки загалом (74% опитаних) удостоївся і сам закон.
Водночас Горна зазначає, що безпосередній досвід респондентів свідчить про іншу ситуацію. За її словами, корупція знайшла собі місце навіть у ЦНАП. Відповідаючи на конкретизуюче запитання «Дня», вона пояснила, що респонденти зізнавалися: коли їх у цих центрах, буцімто за неточності та помилки в документах, починали «футболити», їм не залишалося нічого іншого, як вдаватися до випробуваного методу — давати хабарі. Та й загалом у будівельній сфері, згідно з результатами досліджень, порівняно з результатами опитувань 2008—2009 років рівень корупції зріс. Найбільш корумповані практики, на думку респондентів, демонструють органи, відповідальні за введення об’єкта в експлуатацію (63% опитаних) і його підключення до інженерних мереж (66%). 2012 року корупційні дії найчастіше виражалися у використанні особистих зв’язків і вимаганні хабара (51% проти 48% і 37% проти 34% в 2009 році). Зріс і рівень добровільного хабарництва (31% проти 245% 2009 року). Під час введення об’єкта в експлуатацію 43% респондентів використовували особисті зв’язки, у 33% вимагали хабара, а 27% самі його пропонували. 18% опитаних вважають, що жодні впроваджені законом зміни не вплинули на рівень корупції під час видачі дозволів на будівництво.
Коментуючи результати досліджень, керівник департаменту Мінрегіонбуду Ігор Соколов зазначив, що, впроваджуючи норми закону, міністерство відчувало опір на рівні органів місцевого самоврядування, оскільки «деяких влаштовувала система, що діяла колись». І сьогодні фахівці галузі, за словами начальника департаменту, відстежують, як виконуються всі встановлені законом процедури та їх терміни. Він, зокрема, зазначає, що у Львівської області порядок надання містобудівних норм і обмежень був переписаний «на власний розсуд» і потім затверджений облрадою. Зараз відповідні документи приводяться у відповідність до законодавства України. Соколов зазначає, що трьох років ще не досить, аби повністю імплементувати дозвільну систему, створену ще за радянських часів, і жити за європейськими нормами. Дослідження, проведене ЄДА, на його думку, стане основою для постійної роботи міністерства у цьому напрямі.