Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

На повідку в олігархів...

або Про те, хто насправді скористається преференціями, які готують для «української» нафтопереробки
17 липня, 2012 - 00:00
УЧОРА ОДИН ІЗ РОСІЙСЬКИХ БІЗНЕСМЕНІВ З КОНСОРЦІУМУ AAR, ЯКИЙ ВОЛОДІЄ ПОЛОВИНОЮ АКЦІЙ ТНК-ВР, МИХАЙЛО ФРІДМАН (ЛІВОРУЧ) ПОВІДОМИВ АКЦІОНЕРАМ ВР ПРО ТЕ, ЩО СПІВВЛАСНИКИ ГОТОВІ ПРОДАТИ СВОЮ ЧАСТКУ БРИТАНСЬКОМУ АКЦІОНЕРОВІ ЗА ГОТІВКУ ТА АКЦІЇ / ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА / «День»

Український ринок нафтопродуктів завмер, очікуючи урядових рішень. Але наша влада, схоже, не в змозі визначитися і зробити щось реальне. І компанія «ТНК-ВР Коммерс», що керує бізнесом російської ТНК-ВР в Україні (їй у нашій державі належить один із найбільших нафтопереробних заводів — ЗАТ «Ліник»), не посоромилася виступити в ролі проштовхувача й лобіста власних інтересів.

У листі міністрові економічного розвитку та торгівлі Петрові Порошенку, який направлено в МЕРТ минулого тижня, Президент і головний керівний директор «ТНК-ВР Коммерс» Володимир Жмака запропонували ввести обмежувальні заходи на імпорт в Україну нафтопродуктів. Він, зокрема, зауважує, що компанія виступає за введення мита на їхній імпорт, і вважає це одним із першочергових заходів, здатних відновити українську нафтопереробку. (Зауважмо, що саме цим останнім часом був дуже заклопотаний і глава українського уряду Микола Азаров.)

Дещо іншим, радикальним, шляхом нещодавно пропонував піти Луганський губернатор Володимир Пристюк. На його думку, Україна могла б змінити власника «Ліника», який практично зупинив український завод. «На сьогодні є два великі інвестори, зацікавлені в придбанні підприємства. Уже в середині серпня передбачається почати відновлення виробничого процесу на заводі», — дещо поспішно наголошено в документі, розповсюдженому прес-службою Луганської ОДА. Можливо, саме це сприяло б відновленню української нафтопереробки? Тим більше що сьогодні, коли підприємство стоїть, не можна знехтувати питанням про те, хто ж її зруйнував. Чи не ті, хто, купивши це підприємство, не квапився з його реконструкцією і своєчасно не забезпечив перехід на європейські стандарти якості? Ці риторичні запитання, які не пролунали вголос, очевидно, через українсько-російську зустріч у верхах, яка мала незабаром відбутися, залишилися начебто непоміченими на рівні офіційного Києва.

І «ТНК-ВР Коммерс» напередодні засідання українсько-російської держкомісії в Ялті став дуже сміливим. У листі до Порошенка, наприклад, наголошено, що компанія готова підтримати (разом із імпортним митом на нафтопродукти) також і квоти на їхній імпорт. Пропонують навіть начебто ефективну й вигідну Україні схему: імпорт нафтопродуктів стандарту Євро-5 не квотувати, Євро-4 — квотувати, а імпорт Євро-3 і Євро-2 взагалі заборонити. Зауважте, заборонити пропонують лише імпорт, а не виробництво двох останніх видів палива в Україні. При цьому в листі також нарікають на брак в Україні стимул-реакцій із боку держави для модернізації нафтопереробних потужностей і підкреслюють, що глибина переробки на українських заводах сягає до 70%, тоді як у Білорусі, де влада підтримує галузь, — близько 80%, а в Литві й Румунії — до 90%.

Іншими словами, ТНК-ВР (посідає третє місце в Росії за обсягами видобування нафти, входить у десятку найбільших приватних нафтових компаній світу, 2011 року отримала 9,21 мільярда дол. чистого прибутку) диктує нашому урядові свої умови. Мовляв, якщо нам упродовж декількох років дозволять і надалі отруювати природу України низькоякісним паливом і монопольно наживатися на українському споживачеві, то ми, можливо, усе-таки відновимо роботу підприємства, яке нам належить, і навіть колись знайдемо кошти для його реконструкції. І, схоже, лише для прикриття цих основних думок у листі також є роздуми про те, що «в цілому» компанія вважає згубним для галузі постійне продовження стандартів Євро-3 та Євро-2, недостатній контроль якості нафтопродуктів і низькі штрафні санкції за правопорушення на паливному ринку.

Чи варто нагадувати, що 2011 року Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі при МЕРТ України провела спеціальне розслідування щодо імпорту нафтопродуктів. Вона дійшла висновку, що загороджувальні мита проти імпорту не потрібні. «Національні інтереси не вимагають застосування до такого імпорту спеціальних заходів», — наголошують у рішенні комісії. Раніше й Азаров неодноразово висловлювався проти введення мита. «Наші нафтовики пропонують імпортні мита на ввезення бензину, і що тоді буде? Бензин подорожчає рівно на вартість цього імпортного мита... Тому не потрібно цього робити», — сказав Азаров на початку цього року. Аналогічну позицію займають сьогодні Мінфін і МЕРТ. Наприкінці червня на нараді в уряді вони розкритикували пропозицію скасувати ПДВ на імпорт десяти мільйонів тонн нафти для перероблення на НПЗ. Не підтримали ці міністерства і спробу ввести спеціальне мито й квотування імпорту нафтопродуктів (прем’єр наприкінці червня дав їм відповідне доручення, а також несподівано поставив під сумнів доцільність дальшого вживання лише нещодавно введеного плаваючого акцизу на нафтопродукти).

Старший аналітик інвестиційної компанії «Трійка Діалог Україна» Сергій Невмержицький вважає, що листом до Порошенка ТНК-ВР домагається для себе конкурентних переваг. «Витягувати нафтопереробників за рахунок споживачів — не найкращий спосіб регулювання галузі, — говорить експерт і додає: — Ми б вважали за краще побачити, замість введення імпортних мит, стимулювальне регулювання: податкові пільги як на прибуток, так і на інвестиції, або державні закупівлі нафтопродуктів на вітчизняних НПЗ».

Свій погляд на події на нафтовому ринку має українська опозиція. Його виклав журналістам член бюджетного комітету парламенту Володимир Бондаренко: «Яка там урядова ініціатива? Це ініціатива олігархів, оповіщена Кабміном. Ринок постачання нафти й газу в Україні вже давно заполітизований, а тепер ще й комерціалізований. Тому такі пропозиції — елемент нафтогазових схем під прикриттям пільг для українських НПЗ», — упевнений політик. На його думку, «було б правильно створити умови, за яких українські НПЗ мали б переваги й пільги, але ж вони далеко не українські». «Безподаткові нафтопродукти, — на думку народного депутата, — будуть не каспійського, а російського походження, що призведе до ще більшої монополізації українського ринку з боку РФ», — робить висновок Бондаренко.

Президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук, коментуючи лист Порошенка від ТНК-ВР, сказав «Дню»: «Якщо наш уряд реалізує те, що пропонують у цьому листі, буде те, що завжди буває, коли уряди йдуть на поводу в олігархів. Бюджет недоотримає кошти через різке скорочення імпорту. Громадяни будуть змушені додатково платити не менш як 1,2 гривні за літр бензину. Україна зіткнеться з монополізацією ринку й непередбачуваним ціноутворенням у майбутньому. ТНК-ВР отримає додатковий прибуток від переробки і, отже, покращену економіку свого підприємства за рахунок громадян України. Чиновники, що пролобіювали це питання в уряді, мабуть, не залишаться без винагороди».

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: