Українські автовиробники починають панікувати. Їхні склади вщент забиті продукцією, бо населення не хоче її купувати. Вітчизняний автопром за темпами падіння обігнав своїх найближчих сусідів та навіть світових лідерів. Так, за п’ять місяців 2009 року виробництво скоротилося на 85% або в 6,6 разу в порівнянні з 2008 роком. Натомість французькі та німецькі підприємці сповільнили виробничий конвеєр тільки на 30%, а російські — в межах 40%. Виробники говорять, що без державного втручання ситуація тільки погіршуватиметься. І з часом в галузі побільшає безробітних, а державна казна отримає менше прибутків.
Як допомогти автопрому «вирулити» з непростої ситуації, днями вирішували на зібранні круглого столу під керівництвом голови парламентського комітету з питань промислової та регуляторної політики і підприємництва Наталії Королевської. Виробники одразу поскаржилися, що не можна скасовувати запроваджену на шість місяців 13% надбавку до ввізних мит на імпортні автомобілі. Мовляв, зараз — це єдиний дієвий механізм захисту внутрішнього ринку від «чужих». Нагадаємо, що міністр економіки Богдан Данилишин пообіцяв усунути цей бар’єр для імпортерів, бо на Україну почали тиснути інші учасники СОТ.
«Сьогодні всі країни-члени СОТ надають підтримку своїй промисловості та автопрому. Прямі дотації, виділяються гроші на безвідсоткові кредити, стимулюється споживчий попит на певну покупку. Це все порушення правил СОТ. Але такий бій без правил рятує економіку, робочі місця. А ми що повинні робити?», — натомість запитує президент ВАТ «Українська автомобільна корпорація» і народний депутат Таріел Васадзе.
Ситуація в атопромі щодень погіршується і залишається невизначеною через цілий ряд факторів, пояснює «Дню» президент корпорації «Богдан» Олег Свинарчук. «Великі проблеми з’являться восени, виходячи з нинішнього стану економіки. Сьогоднішні об’єми продажів вказують на те, що сподіватися на ритмічну роботу підприємств у 2009 році без підтримки держави досить складно», — додає він. Через це очолюване ним підприємство самостійно почало реагувати на економічний фактор: готується працювати в одну зміну 2—3 дні на тиждень.
А от голова правління «Атолл Холдинг» Олег Боярин у розмові з «Днем» припустив, що найвища точка дестабілізації в галузі ще не пройдена. За його словами, вона може бути весною 2010 року після президентських виборів. «З’ївши» основні фінансові запаси, накопичені за 2004 — 2008 роки, більшість автовиробників опиняться у скрутній фінансовій ситуації. Як результат, з ринку підуть до 30% гравців, вважає Боярин.
Щоб не допустити банкрутств підприємств, які щорічно дають непогану копійчину бюджету, голова асоціації «Укравтопром» Михайло Рєзник пропонує уряду та парламенту звільнити від сплати ПДВ продажі вітчизняних автомобілів економ-класу вартістю до 90 тисяч гривень, відкрити кредитну лінію в «Укрексімбанку» для стимулювання автопромислових виробників-експортерів і встановити для них пільгову ставку за використання кредиту, прискорити законодавче вирішення лізингових відносини та подовжити дію 13% надбавки на імпорт ще на шість місяців до березня 2010 року.
Пропозиції автовиробників згодна лобіювати перед урядом Королевська, але у розумних межах. «Сьогодні стоїть задача зберегти інвестиційну привабливість автопрому і не допустити, щоб зайняті в автопромі люди опинилися на вулиці, — говорить вона. — Тому протекціоністські заходи потрібні, не дивлячись на критику тих країн, які самі ж використовують аналогічні заходи для підтримки промисловості». Інше питання, які це будуть заходи. Цілком очевидно, що вдаватися до кредитного стимулювання покупця або ж прямо вливати в автопром гроші уряд не стане. Надто непростим і натягнутим сьогодні є виконання плану наповнення бюджету. Найімовірніше, у вигляді поступки може бути продовження 13% надбавки. Якщо уряд обере саме цей варіант, тоді українські виробники навіть без державних кровних зможуть позбутися конкурентів-імпортерів, які сьогодні вже фактично не завозять авто до країни.
ДО РЕЧI
Підтримка автопрому в інших країнах:
Білорусь. Президент країни підписав указ, за яким юридичні особи, що укладають з міністерством промисловості договір про умови виробництва легкових автомобілів, протягом трьох років звільнятимуться від сплати податку на прибуток, акцизів та інше.
Росія. Із 12 січня 2009 року збільшена ставка ввізного мита з імпорту на 20—30% залежно від віку та типу автомобіля. На дев’ять місяців встановлено нульову ставку ввізного мита на низку автомобільних компонентів для промислового складання. Для стимулювання лізингових операцій та для держзамовлення виділено ,7 мільярда (йдеться про авто, що вироблені на російській території та відносяться до категорії «авто масового попиту»).
Узбекистан. У грудні 2008 року влада відкрила поновлювальну кредитну лінію для дистриб’юторів GM Uzbekistan в Росії, де реалізується 90% продукції. В січні 2009 року вжиті заходи для підтримки внутрішнього попиту на автомобілі. Офіційні дилери концерну з ремонту та сервісного обслуговування автомобілів звільнені від сплати ПДВ на 5 років.
Бразилія. У січні 2009 року знижено податки на купівлю промислових товарів, у тому числі на автомобілі. Пізніше комерційним банкам надано ,6 мільярда на видачу автомобільних кредитів та знижено податки за споживчими кредитами.
Індія. Ставка кредитів на придбання нового авто знижена до 10%.
Китай. Знижено податок на малолітражні моделі автомобілів із об’ємом двигуна до 1,6 літра. Держава гарантує субсидії у розмірі 0—500 при зміні старих двох- і чотирьохколісних транспортних засобів на нові. Уряд виділив ,46 мільярда на розробку автомобіля з альтернативним видом палива.
Південна Корея. До кінця грудня той, хто обміняє старе авто, виготовлене до першого січня 2000 року, на нове, отримає зниження податку з продажу на 70%.
Японія. При купівлі гібридних автомобілів, електромобілів і деяких бензинових та дизельних моделей, які відповідають необхідним стандартам, отримуватимуть знижку близько трьох тисяч доларів. Купуючи компактні автомобілі з об’ємом двигуна до 600 сантиметрів кубічних, клієнти матимуть знижку близько тисячі доларів. Додаткову знижку в 100 тисяч ієн можна отримати за утилізацію автомобіля віком понад 13 років.