Продаж майна — чи не єдиний спосіб погасити більшу частину взятого кредиту в випадку неплатоспроможності позичальника. Найпопулярнішим товаром у таких випадках є автомобіль. Утім, якщо позичальник вирішив позбутися свого залізного коня заради сплати заборгованості, то має ще витратити чималу суму на оформлення самої угоди продажу. Переплачувати ж, зрозуміло, бажання ні в кого немає.
Так, власник, продаючи авто, має заплатити прибутковий податок в розмірі 15% від вартості. І це не враховуючи зняття з реєстрації транспортного засобу та інших процедур в ДАІ. Набагато простішою та дещо дешевшою була б схема, коли такі авто у власників за ринковою ціною скуповувала б фірма, що вирішувала б усі реєстраційні питання й перепродавала потім за ненабагато вищою ціною, заробляючи при цьому на кількості. Утім, така ідея сьогодні більше схожа на утопію... Адже фірмам, які б легально займалися продажем таких автомобілів, законодавча база не залишає шансів — вони мають сплачувати ПДВ у розмірі 20 відсотків.
Саме звідси, за словами експертів, і «ростуть ноги» у напівлегальних схем операцій, серед яких і заниження реальної вартості в договорі, і продаж через оформлення генеральної довіреності тощо. «Потрібно забезпечити сприятливі умови для існування спеціалізованих компаній з продажу вживаних авто», — стверджує, зокрема, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних ?імпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко.
Якщо авто заставне і його продає банк, то він також хоче втратити якомога менше, а в кращому випадку повернути не лише тіло кредиту, а й увесь борг... Тож у схемі продажу вживаних автівок повинно провести адекватну оцінку, зазначає президент ВААІД Станіслав Щербина. Бо, якщо ціни будуть такими ж, як і при купівлі «з рук» на авторинку, або й завищені, то про швидкий продаж не буде й мови.
Краще, щоб продажем уживаних заставних авто займалися спеціалізовані фірми, знову нагадують експерти. І при цьому в схемі продавець — фірма-перекупник — покупець останньому має бути запропонована ринкова ціна. Отже, банк має знизити ціну на таку величину, щоб фірма-перекупник була зацікавлена у здійсненні такої угоди, тобто отримувала прибуток з продажу. І такий прибуток, який мотивував би займатися цим видом бізнесу взагалі. Але таких умов нема...
Тим часом, як зазначають експерти, досвід країн Заходу демонструє досить успішну практику, коли дилерські компанії самостійно викупають авто й займаються їхнім продажем вже на своїх майданчиках. Головною перевагою тут є надання певних гарантій з боку продавця. Адже тоді купівля вживаного авто здійснюється не «з рук», а у конкретної фірми-дилера. І всі претензії, що можуть виникнути з боку покупця, є кому пред’являти.
Розворушити ринок вживаних авто в Україні нещодавно спробували, організувавши аукціон, де клієнтові та банку надається повна відкрита інформація про хід торгів, пропозиції та суму продажу авто, контролюється оплата вартості покупки. З додаткових послуг запропоновані: оформлення всіх супроводжуючих документів (в тому числі й зняття з обліку в МРЕВ ДАІ), передпродажна підготовка авто та багато інших. І, головне, покупці мають можливість торгуватися за авто. Хоча при цьому для здійснення угоди покупцеві потрібно заплатити п’ять відсотків від вартості авто...
Але чи в змозі нові запропоновані схеми реалізації авто замінити звичайні автобазари в нинішніх умовах? Сьогодні на ринку пропозиція вживаних авто значно перевищує попит — платоспроможних покупців зовсім небагато. Тому експерти сподіваються, що проблема прозорої та ефективної схеми продажу вживаних авто для всіх її учасників вирішиться саме за умови здорової конкуренції. І результатом такої конкуренції буде як ціна (принаймні, не вища за ринкову), так і додаткові послуги: безкоштовне гарантійне або післягарантійне технічне обслуговування тощо.