Вчора депутати пішли на історичний крок — підтримали в другому читанні зі змінами та доповненнями законопроект про реформування ГТС України. Документ забороняє будь-яку приватизацію «труби». «Мета закону — це мати ЄС і США як операторів української газотранспортної системи, де Україна контролює компанію, і, де власність на українську ГТС і українські газосховища залишаються за українською державою... Українська ГТС залишається на 100% державною власністю», — резюмував прем’єр Арсеній Яценюк, представляючи закон в Раді. Росія усувається від участі в консорціумі з управління
У прийнятих поправках сказано, що газотранспортна система на може передаватися в управління лише за згодою парламенту. Українська держава оголошує публічний конкурс на залучення інвесторів з модернізації і експлуатації ГТС. Такими інвесторами можуть бути лише компаніях країн членів ЄС, які відповідно сертифіковані, або США. Так звана операторська компанія контролюється виключно українською державою. При чому 51% її належить державі, а 49% — ЄС або США.
Також додано пункт про те, що при проведенні конкурсу компанія, яка є резидентом ЄС або США, зобов’язана розкрити всю інформацію про структури своєї власності і показати всіх бенефіціарів, які є власниками цієї компанії. «Якщо компанія, яка виграла конкурс, приймає рішення щодо зміни своєї структури власності, то таке рішення може прийматися лише у випадку, якщо на це згоду дає українська сторона. Може статись так, що виграє компанія резидент ЄС, а потім зміниться структура власності, і під лейбою ЄС може бути власність наприклад країни-агресора», — пояснив Яценюк. Управлінська компанія раз на 5 років повинна звітувати, в тому числі в ВР.
Що ж правки суттєві. Проте навіть сам прем’єр розуміє, що черги з бажаючих вкладати в нашу «трубу» зараз немає, бо країна у війні, а частина ГТС — під прицільним вогнем сепаратистів. «Ці додаткові вимоги навантажують проект. Не стоїть черга, щоб інвестувати в українську ГТС. Але ми маємо зробити кроки, щоб... ЄС був зацікавлений у збільшені транзиту газу через Україну, і відповідно ми заробляли більше коштів» — переконує Яценюк. І наостанок він додав, що це також змусить Європу подумати ще раз, чи будувати «Південний потік».
Чи дійсно проголосований Радою законопроект позбавить Україну газової залежності від РФ та унеможливить в майбутньому тиск з боку Кремля?
На думку експерта з енергетичних питань Валентина Землянського, документ тільки поглиблює газову залежність від РФ. «В нинішньому політичному аспекті документ дуже добрий, бо, наче б то, стримує проникнення агресора в енергетичну сферу України. Але з точки зору економіки немає ніякого позитиву від прийняття такого рішення. І про позбавлення залежності від Росії не йдеться», — говорить він. Чому? По-перше, пояснює Валентин Землянський, українська ГТС працює на російському технічному газі. По-друге, хочемо ми цього чи ні, а качає через українську «трубу» газ, а відтак і дає на ній заробляти уряду, саме Росія. «І якщо Росія зменшуватиме обсяги перекачування газу в середньостроковій перспективі, то ніхто з європейців не вкладатиме в проект гроші, бо він не приноситиме прибутки», — пояснює експерт. По-третє, зараз Європу влаштовує діюча система контрактів постачання газу з «Газпромом». «Хто вам сказав, що ЄС хоче щось міняти. В її контрактах, на відміну від українських, передбачено, що європейські компанії мають право переглядати ціну газу з «Газпромом». Навіщо Європі вирішувати проблеми з транзитом російського газу через Україну?», — резюмує він.
Європейці дійсно не зацікавлені в перегляді діючої схеми і у входженні до консорціуму з управління ГТС, натомість говорить «Дню» колишній представник президента (Віктора Ющенка) з міжнародних питань енергетичної безпеки Богдан Соколовський. Однак, переконаний він, Україна може це змінити. Для цього, вважає Соколовський, треба ввести економічну санкцію проти «Газпрому» у вигляді заборони транзиту газу через свою територію в ЄС і тоді останній буде змушений прийняти зміну правил. «Для Європи — це дискомфорт. Але ЄК може дати своїм енергетичним компаніям вказівку переорієнтуватися на співпрацю з Україною в питанні управління ГТС і таким чином оновити всю схему поставок енергоносіїв. Втім, я розумію, що зробити це за 2-3 місяці не вдасться. Але починати треба вже зараз», — вважає Соколовський. В перспективі ж, підсумовує він, прийнятий закон про управління ГТС дозволить послабити газову залежність від Росії.