Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Навіщо Рада віддає в оренду «трубу»?

Експерти: У перспективі консорціум із управління українською ГТС позбавить газової залежності від Кремля
15 серпня, 2014 - 12:13
14 СЕРПНЯ 2014 РОКУ, ВЕРХОВНА РАДА. СВОБОДІВЕЦЬ ІГОР КРИВЕЦЬКИЙ (НА ФОТО — ЛІВОРУЧ) СПІЛКУЄТЬСЯ З МІНІСТРОМ ЕНЕРГЕТИКИ ТА ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ ЮРІЄМ ПРОДАНОМ. УЧОРА «СВОБОДА» ОДНОГОЛОСНО ПІДТРИМАЛА ЗАКОНОПРОЕКТ ПРО ГТС, ТОДІ ЯК У ПЕРШОМУ ЧИТАННІ РАЗОМ ІЗ РЕГІОНАЛАМИ ВІДМОВИЛАСЯ ЗА НЬОГО ГОЛОСУВАТИ / ФОТО АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»

Вчора депутати пішли на історичний крок — підтримали в другому читанні зі змінами та доповненнями законопроект про реформування ГТС України. Документ забороняє будь-яку приватизацію «труби». «Мета закону — це мати ЄС і США як операторів української газотранспортної системи, де Україна контролює компанію, і, де власність на українську ГТС і українські газосховища залишаються за українською державою... Українська ГТС залишається на 100% державною власністю», — резюмував прем’єр Арсеній Яценюк, представляючи закон  в Раді. Росія усувається від участі в консорціумі з управління

У прийнятих поправках сказано, що газотранспортна система на може передаватися в управління лише за згодою парламенту. Українська держава оголошує публічний конкурс на залучення інвесторів з  модернізації і експлуатації ГТС. Такими інвесторами можуть бути лише компаніях країн членів ЄС, які відповідно сертифіковані, або США. Так звана операторська компанія контролюється виключно українською державою. При чому 51% її належить державі, а 49% — ЄС або США.

Також додано пункт про те, що при проведенні конкурсу компанія, яка є  резидентом ЄС або США, зобов’язана розкрити всю інформацію про структури своєї власності і показати всіх бенефіціарів, які є власниками цієї компанії. «Якщо компанія, яка виграла конкурс, приймає рішення щодо зміни своєї структури власності, то таке рішення може прийматися лише у випадку, якщо на це згоду дає українська сторона. Може статись так, що виграє компанія резидент ЄС, а потім зміниться структура власності, і під лейбою ЄС може бути власність наприклад країни-агресора», — пояснив  Яценюк. Управлінська компанія раз на 5 років повинна звітувати, в тому числі в ВР.

Що ж  правки  суттєві. Проте навіть сам прем’єр розуміє, що черги з бажаючих  вкладати  в нашу «трубу» зараз немає, бо країна у війні,  а частина ГТС — під прицільним вогнем сепаратистів. «Ці додаткові вимоги навантажують проект. Не стоїть черга, щоб інвестувати в українську ГТС. Але ми маємо зробити кроки, щоб... ЄС був зацікавлений у збільшені транзиту газу через Україну, і відповідно ми заробляли більше коштів» — переконує  Яценюк. І наостанок він додав, що це також змусить Європу подумати ще раз, чи будувати «Південний потік».

Чи дійсно проголосований Радою законопроект позбавить Україну газової залежності від РФ та унеможливить в майбутньому тиск з  боку Кремля?

На думку експерта з енергетичних питань Валентина Землянського, документ тільки поглиблює газову залежність від РФ. «В нинішньому політичному аспекті документ дуже добрий, бо, наче б то, стримує  проникнення агресора в енергетичну сферу України. Але з точки зору економіки немає ніякого позитиву від прийняття такого рішення. І про позбавлення залежності від Росії  не  йдеться», — говорить він. Чому? По-перше, пояснює Валентин Землянський,  українська ГТС працює на російському технічному газі. По-друге,  хочемо  ми цього  чи ні,  а качає  через  українську «трубу» газ,  а відтак і дає на ній заробляти уряду, саме Росія. «І якщо Росія зменшуватиме обсяги перекачування газу в середньостроковій перспективі, то ніхто з європейців не вкладатиме в проект гроші, бо  він не приноситиме прибутки», — пояснює  експерт. По-третє, зараз  Європу влаштовує діюча система контрактів постачання газу з «Газпромом». «Хто  вам сказав, що  ЄС хоче щось  міняти. В її контрактах, на відміну від  українських, передбачено, що  європейські компанії мають право переглядати  ціну газу з «Газпромом». Навіщо Європі вирішувати проблеми з транзитом  російського газу через Україну?», — резюмує він.

Європейці дійсно не зацікавлені  в перегляді діючої схеми  і у входженні до  консорціуму з управління ГТС, натомість говорить «Дню» колишній  представник президента (Віктора Ющенка) з  міжнародних питань  енергетичної безпеки Богдан Соколовський. Однак, переконаний він,  Україна може це змінити. Для цього,  вважає Соколовський, треба ввести економічну санкцію проти  «Газпрому» у вигляді заборони транзиту газу через свою територію  в ЄС і тоді останній буде змушений прийняти зміну правил. «Для Європи — це дискомфорт. Але ЄК може дати своїм енергетичним компаніям вказівку переорієнтуватися на співпрацю з Україною в питанні управління ГТС і таким чином оновити всю схему  поставок енергоносіїв. Втім,  я розумію, що зробити  це за 2-3 місяці не вдасться.  Але починати треба вже зараз», — вважає  Соколовський. В перспективі ж, підсумовує  він, прийнятий закон про  управління ГТС дозволить  послабити газову залежність  від  Росії.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: