Європейська комісія (ЄК) планує запуск нової лінії у межах розробленої стратегії експортного кредитування ЄС й амбітніших планів з надання допомоги європейським експортерам у боротьбі з глобальними конкурентами. Для забезпечення рівних умов підприємствам ЄС на ринках третіх країн, де їм усе частіше доводиться конкурувати з фінансовою підтримкою іноземних конкурентів своїми урядами, ЄК вивчає варіанти розширення стратегії з експортних кредитів і поліпшує координацію фінансових інструментів.
Експортна кредитна лінія ЄС діятиме паралельно і як доповнення до існуючих національних експортно-кредитних установ. У державах-членах, які зараз мають власні ЕКА, механізм ЄС підтримуватиме інвестиції у масштабні інфраструктурні проєкти, що виходять за межі можливостей національних установ. У країнах з обмеженою пропозицією експортних кредитів або без них це допоможе експортерам, яким в іншому випадку було б складно мати підтримку.
Бернський союз (БС), глобальна асоціація приватного і державного експортного кредитування, заявляє, що серед його членів масштаби покриття внутрішніх ризиків (оборотного капіталу і виробничих ризиків) вже зросли на 50% у річному вимірі. При цьому зростає попит і на короткострокові кредити. Експерти БС припускають, що нова ініціатива ЄС може забезпечувати як експортне страхування, так і фінансування експортерів. Головна установа підтримки експорту США (Експортно-імпортний банк США, US Exim) не заперечує європейський проєкт, але проти підтримки, що надається урядом Китаю. У Звіті про конкурентоспроможність за 2019 рік US Exim вважає, що Китай докорінно змінює характер конкуренції, адже орієнтована на середньострокову і довгострокову перспективи експортна кредитна діяльність Китаю з 2015 року по 2019 рік становила стільки ж, скільки ініціативи у цій сфері країн G7 разом узятих.
Китай, який не є учасником Угоди ОЕСР, що регулює використання експортних кредитів (підписана у 1978 році), може чинити тиск на країни, які її підписали. Згідно з цим документом, відсоткові ставки та умови погашення не повинні викривляти конкуренцію, адже покупець має обирати товар або послугу залежно від ціни та якості, а не умов фінансування. Експортні кредити не повинні бути пов'язаними, тобто, ЕКА не мають допомагати контрагенту державних закупівель у своїй країні. Зрозуміло, що необмежене фінансування експорту, без визначення правил гри, здатне погіршити умови світової торгівлі.
Однак азіатські країни не звертають на це уваги. За даними того ж US Exim, азіатські інститути підтримки експорту нарощують обсяг «незв'язаної» допомоги (надається країнам, що розвиваються, яка може бути використана для покупки товарів і послуг практично у всіх країнах), але вона, по суті, є пов'язаною. Наприклад, застосування цього продукту Південною Кореєю зросло на колосальні 1100% з 425 млн доларів США у 2018 році до понад 5 млрд доларів США у 2019 році.
При цьому ЕКА країн G7 діють обережніше порівняно зі східними «тиграми», «пантерами» і «пандами». Дані свідчать, що робота на ринках, що розвиваються, насправді у європейців слабшає, і лише невелика частка експортних кредитів, що надаються ЕКА країн ОЕСР, надходить до країн з низькими доходами. У 2019 році обсяг фінансування, наданого ЕКА країнам з високим рівнем доходів, більш як удвічі перевищив суму для країн з низьким рівнем доходів. У попередні роки співвідношення було також не на користь ринків, що розвиваються: 4,5% країнам з низьким доходом у 2018 році, 20% - у 2017 році і 4,2% у 2016 році. Якщо ЕКА розвинених країн мають намір підтримувати національних експортерів у їхній конкуренції з китайськими фірмами, вони повинні бути спрямовані на ринки з низькими доходами, куди Китай вкладає найбільш важливі інвестиції. Замість цього, як уже зазначалося, EКA країн ОЕСР конкурують на ринках, де вести бізнес можуть і самі комерційні кредитори.
Шведська ЄКА (EKN) відзначає, що зростає попит на підтримку експорту не тільки з боку малих і середніх підприємств (МСП), що, зрештою, традиційно, а й з боку великих корпорацій. Істотно змінюються і форми підтримки: до кризи сovid-19 стандартна пропозиція EKN містила гарантію кредиту на оборотний капітал для МСП з покриттям не більше 50%. Втім, щойно торгівля почала скорочуватися, а шведський експорт упав на 25% від доковідного періоду, цей показник був підвищений до 80%. І хоча з об'єктивних причин (скорочення попиту, криза пропозиції через збої постачання сировини, зростання вартості перевезень, логістична криза) кількість угод знизилася, їхня загальна вартість зросла. Тільки за першу половину 2020 року сума гарантійних пропозицій EKN була більш як у чотири рази вищою за той же період 2019 року (46 пропозицій на суму 15,7 млрд доларів США щодо негайного фінансування свого оборотного капіталу). Global Trade Review (незалежна консультаційна компанія, що пропонує інформаційну підтримку компаніям і приватним особам, залученим у глобальну торгівлю) теж відзначила, що за підтримкою все більше звертаються великі підприємства, навіть ті, хто у списку Fortune500.
У перші місяці коронакризи за підтримкою у сфері поставок і гарантій по кредитах на оборотний капітал у US Exim зверталися Boeing, US Steel, Embraer, Freeport LNG (додатково 1,5 млрд доларів США). US Exim посилив підтримку вітчизняного авіаційного виробництва та експортного сектора, оновивши гарантію фінансування ланцюжка поставок, що забезпечує продаж двигунів Boeing, покриваючи 90% закупівельної лінії. Крім цього, US Exim підписав гарантії на загальну суму понад 830 млн доларів США на підтримку експорту літаків Boeing для Turkish Airlines.
Хоча донині втручання уряду (відтермінування по податках, державні позики і гарантії, допомога з виплати заробітної плати та мораторій на погашення боргу), що застосовуються для запобігання кризи ліквідності корпорацій, стримували зростання неплатоспроможності в багатьох країнах, ЕКА активно розробляють нові інструменти підтримки експортерів. Британське ЕКА (UKEF), наприклад, оприлюднило нову гарантію розвитку експорту, що дає змогу підтримувати потреби в оборотному капіталі на позаконтрактній основі (тобто, гарантія страхування без документів, просто на певну суму, як овердрафт, без аналізу конкретних ризиків). Першим бенефіціаром став автомобільний гігант Ford, який отримав гарантію UKEF по кредитній лінії у розмірі 625 млн фунтів стерлінгів.
ЕКА Об’єднаних Арабських Еміратів зареєструвало тризначне зростання попиту (на 100% і більше) на рішення щодо страхування торгових кредитів у першій половині 2020 року, випустивши більше 1500 поновлюваних кредитних гарантій на 1,48 млрд доларів США. Агентство застрахувало експорт з кількох секторів, не пов'язаний напряму з нафтою (виробництво кабелів, сталі, нафтохімії, фармацевтики, будівельних матеріалів, продуктів харчування, автомобілебудування).
ОАЕ підтримували експорт не тільки до сусідньої Саудівської Аравії, Оману, Індії, Єгипту, а й до Великобританії, Південної Африки і Південної Кореї. 55% компаній, які звернулися за такою підтримкою, були МСП, 35% - приватними великими експортерами і 10% - компаніями, що належать державі.
Після порівняння рішень, прийнятих ЕКА ОАЕ для просування свого експорту, з українським стендом на недавній всесвітній виставці Експо-2020 у Дубаї, що мав форму колоска пшениці і був оточений особами у шароварах, залишилося сумне враження. Складається стійке відчуття, що конотації організаторів навколо посіяного в землю зерна (за версією української сторони, пшеничний колос, наповнений зернами, — це зерна надії, алегорія нового інноваційного мислення) не надає шансів Україні позбавитись принизливого іміджу сировинного додатку.
А в цей час польська Kuke розробила новий продукт «Gap Ex +», який може бути застосований для забезпечення факторингу або кредитів на поповнення оборотного капіталу, що дає змогу значно поліпшити ситуацію з ліквідністю. ЕКА Фінляндії забезпечило більше покриття експорту не тільки для МСП, а й для великих підприємств, тільки за першу половину 2020 року кредитів було надано більше, ніж за весь 2019 рік.
Тому українське ЕКА отримує концептуальну основу для розширення власної продуктової лінійки, а функціонерам і менеджерам агентства, що приймають рішення, потрібно лише скористатися ситуацією, що складається у міжнародній економічній політиці щодо сприяння експорту. Перехід від роботи тільки з чистим покриттям (страхування та надання гарантій у випадку несплати) можна спробувати доповнити прямим кредитуванням і комбінованим підходом.