Енергію біомаси зі сміттєзвалищ можна використовувати не тільки для опалювання приміщення чи виробництва електроенергії... На ній у недалекому майбутньому збираються навіть літати. Так, авіакомпанія British Airways в партнерстві з компанією Solena Group збирається побудувати перший в Європі екологічний завод із виробництва авіапального з низькими викидами окису вуглецю і планує з 2014 року почати забезпечувати ним частину своїх повітряних суден.
Як повідомила «Дню» прес-служба British Airways в Україні, нове авіапальне виготовлятиметься із різноманітних відходів біомаси. Переробне підприємство повного циклу планують спорудити в східній частині Лондона. Воно перероблятиме 500 тисяч тонн відходів і вироблятиме 16 мільйонів галонів «зеленого пального» (72,8 мільйона літрів) на рік. Завдяки спеціальній технології викиди парникових газів від «зеленого пального» будуть нижче майже на 95% у порівнянні з викидами від традиційного керосину, зазначається в прес-релізі компанії.
У British Airways розраховують, що кількість нового пального більш ніж удвічі перевищуватиме «апетити» літаків, що обслуговуються в лондонському аеропорті «Сіті», і таким чином зробить цей аеропорт вільним від окису вуглецю. Подібне зниження щорічних обсягів використання традиційного пального британці навіть порівняли зі зникненням з вулиць 48-ми тисяч легкових авто!
Компанія вже підписала лист про наміри купувати весь обсяг пального, що вироблятиметься майбутнім заводом. «Унікальне партнерство з компанією Solena відкриє шлях для реалізації нашої амбітної мети зменшити викиди окису вуглецю на 50% до 2050 року, — заявив виконавчий директор British Airways Віллі Уолш. — Ми віримо, що це покладе початок виробництву вагомої альтернативи авіаційному керосину. Ми рішуче налаштовані на зменшення нашого впливу на кліматичні зміни й горді з того, що лідируємо в авіаційних екологічних ініціативах».
За свого боку, президент і виконавчий директор Solena Group доктор Роберт До відзначив: «Проект біологічного, «зеленого» авіапального Solena — British Airways дасть змогу ефективно переробляти біомасу в чисте пальне і електроенергію, і є повністю екологічно нейтральним. Завод буде новітнім самодостатнім технологічним виробництвом, на відміну від нинішніх сміттєпереробних потужностей. Він не буде виробляти жодних викидів або небажаних продуктів».
Зараз для спорудження заводу розглядаються чотири ділянки на сході Лондона. Підприємство дозволить створити 1200 робочих місць для мешканців навколишніх районів і відчутно зменшить витрати міських властей на утилізацію відходів.
Мер Лондона Борис Джонсон такою перспективою свого міста тішиться... «Я вітаю це фантастичне і вільне від окису вуглецю виробництво в Лондоні. — цитується міський голова в прес-релізі. — Міська рада співпрацювала з British Airways та Solena в підготовці проекту, щоб допомогти знайти потенціал для виробництва більш екологічно чистої енергії зі сміття, що йде на звалища. Ми продовжуємо працювати разом з іншими організаціями в цьому напрямку, щоб використовувати міські відходи для опалення будинків, постачання підприємств і навіть на транспорті».
У Київ, як повідомили «Дню» в прес-службі компанії в Україні, літаки British Airways на новому пальному, на жаль, не літатимуть. Тож авіаційний керосин у вітчизняних аеропортах залишатиметься поза конкуренцією. Чи надовго? Про перспективу вітчизняної «зеленої революції» за допомоги відходів біомаси «День» запитав голову правління Альянсу «Нова енергія України» Валерія Боровика. За його словами, Україна традиційно перспективна в будь-яких інноваційних проектах. Проте основна перешкода для цієї перспективи — відсутність капітальних інвестицій...
«Ми можемо розробити і спроектувати багато чого, але питання в тому, хто це все профінансує, приведе інвестиції та проѓарантує вчасне повернення прибутком. У нестабільній політичній ситуації гроші не приходять в Україну, а тікають звідси, — констатує Боровик. — Хоча, зважаючи на родючість наших земель, потенціал для застосування різних технологій виробництва біопалива в Україні дуже великий. Потрібно лише створити умови для інвесторів та відкрити широку дорогу в законодавстві для формування ринку прозорого продажу землі».