Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Нікопольські феросплави: експортний прорив

23 вересня, 2004 - 00:00
ФОТО НАДАНЕ КОРПОРАЦIЄЮ «IНТЕРПАЙП»

Цього року до Сполучених Штатів Америки було відвантажено товарну партію українського феромарганцю. На Нікопольському заводі феросплавів, де її було вироблено, вважають цю подію історичною, і заводчан можна зрозуміти: нікопольські металурги відкрили для своєї продукції новий — ємний і привабливий — ринок збуту.

Однак цим «список» рекордів та досягнень підприємства у поточному році не обмежується. Нікопольські феросплави почали відвантажуватися до Ірану й Таїланду, поставки до Японії зросли в чотири рази, до Чехії — у півтора. Чистий прибуток завод збирається збільшити у 2,8 рази порівняно з 2003 роком — до 58 млн. грн. Бюджет отримає від найбільшого феросплавного підприємства близько 50 млн. грн. — і це тільки у вигляді податку на прибуток. Обсяги виробництва зросли майже на чверть і досягли найвищого за останні десять років рівня: у цьому році НЗФ розраховує виробити понад 1 мільйон тонн феросплавів.

Серед чинників, які дозволили досягти таких результатів, вирішальним є перехід на використання у виробничому циклі НЗФ високоякісної сировини — імпортованої з Африки та Австралії марганцевої руди з низьким вмістом фосфору. «Низький фосфор — одна з основних вимог світового ринку феросплавів, — говорить управляючий директор феросплавного бізнесу корпорації «Інтерпайп», найбільшого торгового партнера НЗФ, Михайло Шамолін. — У багатьох країнах світу металурги використовують тільки низькофосфористі сплави, і раніше, до переходу на переважне використання високоякісної імпортної руди, ми не могли закріпитися на деяких ринках, а на деякі не могли навіть проникнути».

Наступним (але не менш важливим) чинником, який «спровокував» прорив продукції НЗФ на найбільш привабливі ринки, стала реалізація масштабної інвестиційної програми. У її рамках за 9 місяців на модернізацію виробничих потужностей підприємства було спрямовано понад 40 мільйонів гривень. У четвертому кварталі на ці цілі буде виділено додатково 22,6 млн. грн. інвестиційних коштів. Таким чином, у 2004 році загальний обсяг інвестицій у модернізацію виробництва на ВАТ «НЗФ» становитиме 62,6 млн. грн.

Серед найбільших інвестиційних проектів, реалізованих на НЗФ у поточному році, — реконструкція печі № 12 для виробництва нового для ВАТ «НЗФ» продукту — феросіліцію-65. Також у числі найважливіших заходів — спорудження дробильно-сортувального комплексу (ДСК-5) у цеху виробництва феросплавів, який дозволяє отримувати запитану споживачами фракціоновану феросплавну продукцію. Комплекс буде введено в експлуатацію на початку жовтня, що дозволить уже у поточному році збільшити обсяг виробництва фракціонованих феросплавів на 13 тис. тонн на місяць. Обсяг інвестицій, спрямованих на реалізацію проекту, склав $750 тис.

Нарешті, поточний рік став для підприємства рекордним у плані реалізації екологічних програм. Загальний обсяг інвестицій у реалізацію екологічних проектів склав понад 4,3 млн. грн. На початку вересня на підприємстві запущено газоаспіраційну систему дозувального відділення № 4 (ГАС ДВ-4), призначену для уловлювання пилу. Введення в експлуатацію цього об’єкту дозволить зменшити викиди твердих речовин у атмосферу на 600 тонн на рік, а також щорічно повертати у виробництво близько 230 тонн марганцевої вторинної сировини.

Екологічна програма НЗФ передбачає до того ж спорудження комплексу з розділення зливових та дренажно-колекторних стоків, а також фільтраційних вод шламонакопичувача, який планується ввести в дію у листопаді. Також у 2004 році буде реалізовано перший етап проекту реконструкції аспіраційних систем АГЦ з установкою рукавних фільтрів, реалізацію другого етапу заплановано на 2005 рік.

«Захист навколишнього середовища, — відзначає Михайло Шамолін, — є однією з основних вимог світового бізнес-співтовариства до виробника металургійної продукції. Впровадженням екологічних проектів та систем екологічного менеджменту сьогодні активно займається більшість великих компаній галузі у всьому світі. Для НЗФ робота в цьому напрямку набуває особливої актуальності, оскільки завод розташований у Південному Придніпров’ї — регіоні з високою концентрацією підприємств важкої промисловості і, відповідно, великим техногенним навантаженням на навколишнє середовище». За словами Михайла Шамоліна, впровадження комплексу заходів згідно з вимогами стандарту екологічного менеджменту — ISO 14 011 — на підприємстві практично завершено, проведення аудиту та отримання сертифіката намічено на 2005 рік.

Зрозуміло, подібні досягнення легше за все пояснити сприятливою зовнішньою кон’юнктурою — стрімким зростанням металургійного, а значить, і феросплавного ринку. Однак, сприятливою кон’юнктурою теж треба вміти скористатися. «Зростання світового ринку феросплавів ми прогнозували, — говорить голова правління ВАТ «НЗФ» Володимир Куцин. — І вже виходячи з цих прогнозів, планували реалізацію виробничих та інвестиційних програм — як з використання сировини, так і з технічного переозброєння, з удосконалення збутової системи. У результаті можливості, які надала нам сприятлива ситуація на ринку, ми використали в повному обсязі».

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: