Уже в найближчому майбутньому українські авіакомпанії можуть отримати можливість більше літати до США наявними маршрутами й освоювати нові. Для цього треба, щоб Федеральна авіаційна адміністрація США (FAA) в своєму рейтингу безпеки повернула Україну з другої до першої категорії. До менш престижної категорії наша країна потрапила ще 2005 року, коли FAA висловила незадоволення українським Повітряним кодексом з безліччю застарілих положень і не до кінця сформованою структурою Державіаслужби.
Нещодавно ж віце-прем’єр, міністр інфраструктури Борис Колесніков обнадіяв українців, що угода щодо лібералізації ринку пасажирських авіаперевезень між Україною й США може бути підписана вже поточного року. Про це він заявив після того, як провів у Вашингтоні переговори з керівництвом Міністерства транспорту США та компанії Boeing. «Я думаю, що ми будемо дуже близькі до «Відкритого неба» з США і що вже цього року ми підпишемо «Відкрите небо», — сказав віце-прем’єр на брифінгу. І додав, що українські компанії зможуть літати до будь-якого міста США без обмежень, як і американські компанії — до будь-якого міста України.
З одного боку, сприймати такі обіцянки Колеснікова буквально не варто. По-перше, влітку минулого року він уже прогнозував швидке зняття обмежень FAA. По-друге, чиновник неодноразово заявляв, що Україна ось-ось підпише договір про «Відкрите небо» з Євросоюзом. Це мало б підсилити конкуренцію на ринку авіаперевезень, привести до поліпшення якості обслуговування, зниження цін на квитки тощо. І перша, й друга обіцянки так і залишилися невиконаними.
З другого боку, нинішні прогнози віце-прем’єра, вочевидь, пов’язані з тим, що саме до кінця 2012 року експерти FAA мають надати свої висновки за результатами недавнього аудиту української авіаційної влади. Торік в Україні була затверджена нова редакція ухваленого ще 1993 року Повітряного кодексу. Державіаслужба вже пройшла процес трансформації. І це дійсно дає надію на те, що Україна таки поверне втрачені позиції.
Пряма зацікавленість в знятті обмежень FAA є в авіакомпанії «АероСвіт»: через них вона може виконувати лише 260 перельотів на рік на маршруті Київ — Нью-Йорк (п’ять разів на тиждень). Навесні виконавчий секретар альянсу «Української авіаційної групи» (куди входить і «АероСвіт») Євген Трескунов повідомляв ЗМІ, що розширення мережі маршрутів залежатиме від того, з якою компанією «АероСвіт» підпише договір про співпрацю. «Друга категорія не дає українським компаніям права підписувати код-шерингові угоди з американськими. Щойно будуть зняті обмеження, буде визначений наш партнер, і з ним ми розробимо оптимальну маршрутну мережу», — сказав він.
Інший великий авіаперевізник України «Міжнародні авіалінії України» польоти до США здійснювати поки не може — в його флоті немає далекомагістральних літаків. Згідно з недавніми заявами президента компанії Юрія Мірошникова, обзавестися двома далекомагістральними лайнерами МАУ планує вже наступного року. Але при цьому в компанії хочуть врівноважити мережу, яка має значну перевагу в західному напрямку. Тому очікується, що, ймовірно, буде розпочато польоти до Пекіна й Бангкока.
На думку експерта в авіаційній галузі, кандидата економічних наук Артура ВІННЮКОВА-ПРОЩЕНКА, на сьогоднішній день для України повернення до першої категорії в рейтингу безпеки FAA — більшою мірою питання престижу. «З таким же успіхом можна створити «Відкрите небо», наприклад, з Австралією — переваг для України було б стільки ж. Річ у тім, що цей напрямок не є дуже прибутковим — не настільки багато пасажирів туди літає. Тому та ж таки компанія «АероСвіт» навряд чи скоро стане прокладати нові маршрути до США», — вважає він.
Що стосується американських авіакомпаній, то ніхто з них бажання літати до українських аеропортів (далекомагістральні літаки можуть прийняти Бориспіль, Львів і Донецьк) поки не висловив. Можна було б списати на те, що їм не до цього через загрозу банкрутства. Але законодавство США захищає авіакомпанії від банкрутства на тривалий час, необхідний, щоб провести санацію компанії. Борги заморожуються, й можна продовжити операційну діяльність, не накопичуючи нові й з часом розплатитися зі старими. Тому американські авіаперевізники в разі необхідності охоче користуються цією можливістю. Отже, швидше за все, авіакомпанії США поки не розглядають Україну як перспективний напрямок.
До речі, 2010 року пішла з рейса Нью-Йорк — Київ американська Delta Airlines, що здійснювала польоти в цьому напрямку з 2006 року. Навесні минулого року рейс повернули до системи бронювання, але потім компанія відмовилася від відновлення рейсів.
Не дивно, що українські авіакомпанії жодного разу не заявили про загрозу для себе в разі підписання «Відкритого неба» зі Штатами. Це «відкриття неба» з Євросоюзом вони відверто боялися, розуміючи зацікавленість у цьому ринку великих європейських гравців. І з року в рік переконували всіх, і в першу чергу владу, в тому, що квапитися не варто, інакше, мовляв, вітчизняні компанії просто не витримають конкуренції. З боку США такої конкуренції, вочевидь, ніхто не очікує.
Проте торік виконавчий директор Американської асоціації повітряного транспорту (Air Transport Association) Ніколас Келіо прогнозував, що в найближче десятиліття основне зростання туристичного потоку спостерігатиметься саме на міжнародних маршрутах, причому в країнах з економікою на шляху розвитку. А наша країна до таких і належить.