Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Обмін «авіалюб’язностями»

Всупереч гучним заявам влади про плани підписати «Відкрите небо» зі США до кінця року, Україна все ще навіть не повернулася до першої категорії рейтингу безпеки FAA
26 вересня, 2012 - 00:00
ФОТО РЕЙТЕР

Уже в найближчому майбутньому українські авіакомпанії можуть отримати можливість більше літати до США наявними маршрутами й освоювати нові. Для цього треба, щоб Федеральна авіаційна адміністрація США (FAA) в своєму рейтингу безпеки повернула Україну з другої до першої категорії. До менш престижної категорії наша країна потрапила ще 2005 року, коли FAA висловила незадоволення українським Повітряним кодексом з безліччю застарілих положень і не до кінця сформованою структурою Державіаслужби.

Нещодавно ж віце-прем’єр, міністр інфраструктури Борис Колесніков обнадіяв українців, що угода щодо лібералізації ринку пасажирських авіаперевезень між Україною й США може бути підписана вже поточного року. Про це він заявив після того, як провів у Вашингтоні переговори з керівництвом Міністерства транспорту США та компанії Boeing. «Я думаю, що ми будемо дуже близькі до «Відкритого неба» з США і що вже цього року ми підпишемо «Відкрите небо», — сказав віце-прем’єр на брифінгу. І додав, що українські компанії зможуть літати до будь-якого міста США без обмежень, як і американські компанії — до будь-якого міста України.

З одного боку, сприймати такі обіцянки Колеснікова буквально не варто. По-перше, влітку минулого року він уже прогнозував швидке зняття обмежень FAA. По-друге, чиновник неодноразово заявляв, що Україна ось-ось підпише договір про «Відкрите небо» з Євросоюзом. Це мало б підсилити конкуренцію на ринку авіаперевезень, привести до поліпшення якості обслуговування, зниження цін на квитки тощо. І перша, й друга обіцянки так і залишилися невиконаними.

З другого боку, нинішні прогнози віце-прем’єра, вочевидь, пов’язані з тим, що саме до кінця 2012 року експерти FAA мають надати свої висновки за результатами недавнього аудиту української авіаційної влади. Торік в Україні була затверджена нова редакція ухваленого ще 1993 року Повітряного кодексу. Державіаслужба вже пройшла процес трансформації. І це дійсно дає надію на те, що Україна таки поверне втрачені позиції.

Пряма зацікавленість в знятті обмежень FAA є в авіакомпанії «АероСвіт»: через них вона може виконувати лише 260 перельотів на рік на маршруті Київ — Нью-Йорк (п’ять разів на тиждень). Навесні виконавчий секретар альянсу «Української авіаційної групи» (куди входить і «АероСвіт») Євген Трескунов повідомляв ЗМІ, що розширення мережі маршрутів залежатиме від того, з якою компанією «АероСвіт» підпише договір про співпрацю. «Друга категорія не дає українським компаніям права підписувати код-шерингові угоди з американськими. Щойно будуть зняті обмеження, буде визначений наш партнер, і з ним ми розробимо оптимальну маршрутну мережу», — сказав він.

Інший великий авіаперевізник України «Міжнародні авіалінії України» польоти до США здійснювати поки не може — в його флоті немає далекомагістральних літаків. Згідно з недавніми заявами президента компанії Юрія Мірошникова, обзавестися двома далекомагістральними лайнерами МАУ планує вже наступного року. Але при цьому в компанії хочуть врівноважити мережу, яка має значну перевагу в західному напрямку. Тому очікується, що, ймовірно, буде розпочато польоти до Пекіна й Бангкока.

На думку експерта в авіаційній галузі, кандидата економічних наук Артура ВІННЮКОВА-ПРОЩЕНКА, на сьогоднішній день для України повернення до першої категорії в рейтингу безпеки FAA — більшою мірою питання престижу. «З таким же успіхом можна створити «Відкрите небо», наприклад, з Австралією — переваг для України було б стільки ж. Річ у тім, що цей напрямок не є дуже прибутковим — не настільки багато пасажирів туди літає. Тому та ж таки компанія «АероСвіт» навряд чи скоро стане прокладати нові маршрути до США», — вважає він.

Що стосується американських авіакомпаній, то ніхто з них бажання літати до українських аеропортів (далекомагістральні літаки можуть прийняти Бориспіль, Львів і Донецьк) поки не висловив. Можна було б списати на те, що їм не до цього через загрозу банкрутства. Але законодавство США захищає авіакомпанії від банкрутства на тривалий час, необхідний, щоб провести санацію компанії. Борги заморожуються, й можна продовжити операційну діяльність, не накопичуючи нові й з часом розплатитися зі старими. Тому американські авіаперевізники в разі необхідності охоче користуються цією можливістю. Отже, швидше за все, авіакомпанії США поки не розглядають Україну як перспективний напрямок.

До речі, 2010 року пішла з рейса Нью-Йорк — Київ американська Delta Airlines, що здійснювала польоти в цьому напрямку з 2006 року. Навесні минулого року рейс повернули до системи бронювання, але потім компанія відмовилася від відновлення рейсів.

Не дивно, що українські авіакомпанії жодного разу не заявили про загрозу для себе в разі підписання «Відкритого неба» зі Штатами. Це «відкриття неба» з Євросоюзом вони відверто боялися, розуміючи зацікавленість у цьому ринку великих європейських гравців. І з року в рік переконували всіх, і в першу чергу владу, в тому, що квапитися не варто, інакше, мовляв, вітчизняні компанії просто не витримають конкуренції. З боку США такої конкуренції, вочевидь, ніхто не очікує.

Проте торік виконавчий директор Американської асоціації повітряного транспорту (Air Transport Association) Ніколас Келіо прогнозував, що в найближче десятиліття основне зростання туристичного потоку спостерігатиметься саме на міжнародних маршрутах, причому в країнах з економікою на шляху розвитку. А наша країна до таких і належить.

Андрій МУРАВСЬКИЙ
Газета: 
Рубрика: