Фахівці АНТК ім. Антонова спільно із Львівським фізико-механічним інститутом ім. Карпенка, інститутом металофізики ім. Курдюмова та Національним аерокосмічним університетом ім. Жуковського розробили «Систему ефективних методів і технологій надійної експлуатації авіаційної техніки».
Робота проводилася з метою розвитку нової концепції забезпечення ресурсу авіаційної техніки, що знаходиться в експлуатації, яка гарантує продовження строку надійної та безпечної роботи літаків, а також підвищує їхню економічну ефективність.
Система охоплює повний цикл вирішення завдань — від теоретичних і експериментальних досліджень, направлених на наукове обгрунтування шляхів розвитку проблеми, до серійного виробництва та застосування конкурентоспроможних, імпортозамісних технологій, апаратури, проведення необхідних організаційних заходів.
У рамках проекту досліджено технічний стан близько 1200 літаків «Ан-12», «Ан-24», «Ан-26», «Ан-30», «Ан-32», «Ан-22», «Ан-72», «Ан-74» та «Ан-124». Розроблені та впроваджені методи оцінки ресурсних характеристик авіаційних матеріалів, підвищення зносостійкості виробів із титанових сплавів. Для реалізації даних методів розробили спеціальне обладнання і 16 технологічних інструкцій. Зокрема, впроваджено нові прилади діагностики авіаційних конструкцій, що дозволяють виявляти пошкодження не лише на поверхні, але й у внутрішніх елементах конструкції з високою розподільною здатністю, нові методології оцінювання утомної довговічності конструкцій літаків і технології її підвищення. Ухвалено також заходи, які забезпечують захист авіаконструкцій від експлуатаційних корозійних пошкоджень.
Результати роботи дозволили у 2—2,5 рази підвищити ресурсні характеристики літаків у порівнянні з проектними. Це послужило основою для обгрунтування продовження терміну експлуатації літаків «Антонов». Порівняльний економічний ефект від продовження призначеного терміну служби половини парку українських літаків «Ан-12», «Ан-24» та «Ан-26» наступний: економія на купівлі нових літаків-аналогів за 1,486 мільярда доларів, а також прямий економічний ефект від продовження призначеного терміну служби парку цих літаків у країнах СНД і далекого зарубіжжя за період 1991—2008 рр., який становить 151,47 мільйона доларів.
«Не по-господарськи списувати літаки, коли їх можна ще експлуатувати і експлуатувати. І вони даватимуть прибуток, будуть корисні для народного господарства», — вважає начальник відділу АНТК ім. Антонова, кандидат технічних наук Євген Василевський. За його словами, ще за часів Радянського Союзу АНТК виступав з ініціативою проведення комплексу досліджень для продовження ресурсу літаків, які витрачали свій проектний ресурс. Тому що машини, які списувалися згідно з концепцією того часу, були ще в дуже хорошому стані...
«Ми ж не зацікавлені, щоб нашу техніку так швидко списували. Не вигідно це і власникам літаків. Адже нова машина коштує близько 20—30 мільйонів доларів. У той же час, якщо продовжити ресурс, використовуючи розроблену систему, потрібно лише десятки тисяч доларів», — розповідає Василевський.
За такі значні для економіки держави досягнення «Систему ефективних методів і технологій надійної експлуатації авіаційної техніки» українських вчених цього року висунуто на здобуття Державної премії в області науки та техніки.
«Представлена робота носить комплексний характер і має велике соціально-економічне значення, — вважає генеральний директор міжнародної авіакомпанії «УРГА», академік аерокосмічної академії, доктор філософії Леонід Шмаєвич. — У ній отримані важливі наукові та практичні результати, новизна яких підтверджується публікаціями в спеціалізованих виданнях і численними патентами на винаходи. Запропоновані методи та технології дозволили організувати ефективну експлуатацію авіаційної техніки та отримати значний економічний ефект. Це яскравий приклад плідного співробітництва вчених академічних і навчальних закладів із фахівцями промисловості, коли їхні спільні результати реально втілюються в життя, а не залежуються на полицях книгосховищ. Із урахуванням викладеного, вважаю, що представлена робота заслуговує на визнання на державному рівні».
Але все ж таки основною нагородою за грамотно розроблену систему експлуатації має стати підвищення конкурентоспроможності української авіатехніки, вважають у АНТК ім. Антонова. Адже під час фінансово-економічної кризи запропонована модернізація вже давно перевірених і стабільно літаючих літаків виглядає набагато привабливішою, ніж придбання дорогих, але не перевірених часом новинок. У свою чергу, стабільність і якість, «незважаючи на терміни придатності» — це міжнародний імідж, завдяки якому українські «Ани» в майбутньому зможуть завойовувати для себе все більше і більше неба.