Арсеній Яценюк з найбільш захищеної фігури в українській владі став сьогодні найбільш незахищеною. Відведений йому «рік імунітету» закінчився. Кредит довіри суспільства до його реформ вичерпаний. Вороги стали «зубастіші», що підтверджує той факт, що кількість корупційних скандалів довкола оточення Арсенія Петровича росте з геометричною прогресією...
То ж якщо Арсеній Петрович і втримається у кріслі прем’єра ще на рік, то лише завдяки своєму старому «знайомому» — компромісу... Його ціна для країни — це тема ще одного матеріалу.
Адже, нагадаємо, рік тому «День» писав, про те, чим може обернутися для країни «квотний» принцип формування уряду і «фокуси» з запрошенням до керма держави іноземців.
Однак тоді чи то під тиском ВРУ, Президента, чи то піддавшись на вмовляння міжнародних донорів, Арсеній Яценюк пішов на цей крок, і сформував саме таку команду, саме за таким зразком, і саме під таку — мету. Більше того, представляючи свій склад Кабміну і програму дій уряду Арсеній Петрович взяв на себе повноту відповідальності, пообіцявши стабілізувати ситуацію і вивести країну на економічне зростання у 2015-му.
Справедливості ради зазначимо, що певні позитивні кроки цей склад кабміну все ж зробив, про що учора відзвітували члени економічного блоку уряду. «Пацієнт все ще живий...» — короткий підсумок всього того, що вчора наговорили урядовці.
Та по-крупному, результати роботи нинішнього складу Кабміну, який отримав величезний кредит довіри від суспільства та світу під свої реформи, все ж невтішні. Українці в черговий раз пережили важку рецесію, болючу девальвацію та високу інфляцію, зубожіння. ВВП за 2014 р. і дев’ять місяців 2015-го зменшився на 16,6%, промисловість скоротилася на 23,5% (вересень-2015 до грудня-2013), індекс споживчих цін збільшився у 1,8 разу (вересень-2015 до грудня-2013), курс гривні до долара девальвував у 2,7 разу (вересень-2015 до грудня-2013), державний і гарантований державою борг зріс з 39,9% ВВП до 75,5% (з початку січня 2014 р. до кінця серпня 2015-го), реальна заробітна плата скоротилась на 34% (вересень-2015 до грудня-2013).
Тож в 2016-й ми входимо в зону ще більшої турбулентності, аніж минулого року. Чому так? — відповідь на це питання, сподіваюсь, ми почуємо від Арсенія Петровича і його команди вже цієї п’ятниці під час години запитань до уряду у Верховній Раді.
НА НАЦРАДІ РЕФОРМ, ПРИСВЯЧЕНІЙ ПОДАТКОВІЙ РЕФОРМІ...
Валерій ПЕКАР, співзасновник Громадянської платформи «Нова Країна», член Національної Ради реформ при Президентові України:
— Президент сказав, що він вимушений взяти на себе роль модератора в конфлікті між урядом і парламентом. Він заявив, що йому подобається законопроект № 3357, але МВФ категорично його відхиляє, і тривалі спроби переконати виявилися марними. А без підтримки МВФ Україна втрачає кошти будь-яких іноземних донорів і кредиторів, урядових чи міжнародних.
Міністр фінансів представила концепцію податкової реформи, яку було названо компромісом. Суть концепції було складно зрозуміти з нечисленних слайдів. Замість попереднього 20-20-20-20 було запропоновано 18-18-20-20 з подальшим зниженням протягом наступних років. Було анонсовано багато нововведень, запозичених із законопроекту № 3357, які раніше відхилялися.
Президент наголосив, що все адміністрування має бути запозичено із законопроекту № 3357. Важливими аспектами є також перехідний період для агробізнесу та збереження низької ставки ПДВ на ліки.
Спрощена система оподаткування суттєво обмежується, тут порівняно з попереднім проектом Мінфіну змін немає.
Президент висловив готовність внести законопроект від себе. Але на практиці законопроект буде внесено від Кабміну. Очікується, що нові ставки податків наберуть чинності з 1 січня, а адміністрування та решта новацій — з 1 квітня, щоб бізнес та податківці мали час на підготовку.