Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Парадокси українських АЗС

Експерти: Збільшення контролю якості імпортованого бензину може призвести до його дефіциту, але не вплине на якість
19 червня, 2013 - 10:43
У СІЧНІ — ТРАВНІ ЦЬОГО РОКУ ВИРОБНИЦТВО БЕНЗИНУ НА ШЕСТИ НАФТОПЕРЕРОБНИХ ЗАВОДАХ УКРАЇНИ СКОРОТИЛОСЯ НА 50,4% / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

У червні прем’єр-міністр України Микола Азаров доручив Міністерству доходів і зборів забезпечити належний контроль якості імпортних нафтопродуктів і безпосередньо — бензину. У свою чергу міністерство заявило про готовність до такого контролю. «У нас є дев’ять власних лабораторій, де ми проводитимемо дослідження і перевірятимемо відповідність імпортованого бензину заявленим кодам у декларації. Водночас наше міністерство не перевірятиме якість продукту безпосередньо на заправках. Це робота Держспоживінспекції», — зазначив директор Департаменту митних справ Міндоходів Олександр Дороховський.

У свою чергу експерти стверджують, що посилення контролю на кордоні може призвести до затримань постачань. «Це призведе до дефіциту бензину на ринку. І тут уже питання його якості точно відійде на другий план. Головним завданням у водіїв буде — дістати омріяне пальне», — підкреслив президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України». Крім того, на руку дефіциту зіграє й сам літній сезон, коли потреба в пальному зростає — люди їдуть у відпустку, в активній фазі польовий сезон обробки і збору урожаю.

Але, здавалося б, навіщо Україні переживати через імпорт готового продукту, якщо в країні номінально існує вісім нафтопереробних заводів, які в пік своєї роботи на початку 1990-х усі разом виробляли 59 мільйонів тонн бензину. Водночас цього року потреба України в бензині становить лише близько 10,2 тонни. Навіщо ж у такій ситуації імпорт, який заповнює понад 70% ринку.

Президент українського аналітичного центру Олександр Охріменко стверджує, що для російського, а тим більше білоруського бізнесу вигідніше ввозити до України вже готовий бензин, ніж, як раніше, гнати нафту для переробки на українських НПЗ. За словами незалежного експерта з енергетичних питань Валентина Землянського, на сьогодні в Україні фактично працює лише Кременчуцький НПЗ, що забезпечує інтереси групи «Приват», яка його контролює. Зокрема, завод здебільшого виробляє авіаційне пальне для українського ринку. «Крім того, всі українські заводи вже морально застаріли. Глибина переробки нафтопродуктів на українських заводах становить близько 60%, тоді як у тій же Білорусі цей показник сягає 85%. Звісно, що у них і рентабельність вища», — підкреслив експерт і зазначив, що для модернізації українських заводів потрібно від трьох до семи років. Йому вторить і Косянчук, стверджуючи, що імпорт зростає, тому що немає власного виробництва, яке раніше припинили самі ж імпортери, що є власниками українських заводів.

«Фізичні особи купили заводи за ціною брухту. І для того, щоб зараз досягти сучасної якості вироблюваного продукту, потрібно модернізувати виробництво і вкласти гроші. А це навіть не десятки, а сотні мільйонів доларів. Їм набагато легше продовжити застарілі стандарти використовуваного в країні бензину», — зазначив Косянчук. За його словами, попри те, що в Європі вже на всю використовують стандарт Євро-5, в Україні 2007 року було прийнято стандарт Євро-4. «Але його наразі практично не використовують. В Україні все ще чинні норми минулого тисячоліття на стандарт Євро-3, — підкреслив експерт. — Тому імпортерам вигідно завозити якісніший бензин і тут його «бадяжити» (розбавляти, або змішувати з добавками. — Авт.), тим самим знижуючи його якість.

Це підтверджує директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн. «За моїми підрахунками, зі всього бензину, який завозиться до України, менше 0,55% припадає на бензин класу Євро-3 і нижче» — зазначив експерт (див. графіку).

Щоб вийти з такої ситуації і забезпечити українського споживача довгоочікуваним якісним бензином, на думку експертів потрібно посилити правила перевірки бензину безпосередньо на самих АЗС. «Сьогодні контролюючі органи повинні сповістити заправку про несподівану перевірку за 10 днів. Природно, що за цей час там встигнуть підготувати для перевіряючих органів якісний продукт. Але якщо навіть під час перевірки знайдуть неякісний бензин, то за нинішніми законами випишуть штраф, який може лише насмішити власників АЗС. Тому, потрібно таких несвідомих продавців садити у в’язницю і конфіскувати станції на яких було виявлено порушення і тоді не доведеться думати про те, як проконтролювати 7 тисяч АЗС в Україні», — підкреслив Косянчук. За словами Землянського для контролю бензину на кожній заправці потрібно додатково знайти порядку 100-120 мільйонів гривень. «Якщо такі гроші знайдуть, то їх буде включено до акцизу на бензин, а це означає, що він знову може подорожчати», — пояснив експерт. Своєю чергою, Охріменко стверджує, що до цього питання потрібно підходити комплексно одних лише перевірок і кримінальних справ недостатньо. «Будуть імпортні квоти або держмита на імпорт бензину і дизпаливо, тоді можна буде подумати про українські НПЗ, а наразі, все по-старому. Бензин — сюди, а виручка — туди», — додав експерт.

Продовження теми:

Як імпортери палива відповідають на претензії уряду

Віталій СЕЛИК, «День»
Газета: 
Рубрика: