Рівень залізничних тарифів відіграє не останню роль у ціновій ситуації в країні. Причому не лише прямо — за подорожчання пасажирських перевезень, але й непрямо — за підвищення тарифів на транспортування промислових вантажів. Але й залізничникам потрібно якось жити й розвивати своє господарство. Тому «Укрзалізниця» має намір домагатися від уряду компенсації збитків від пасажирських перевезень. Для цього вона пропонуватиме включити у держбюджет- 2008 відповідний окремий рядок. Повідомляючи про це журналістам, начальник головного комерційного управління залізничної адміністрації Володимир Іващук зазначив, що збитки залізниці від пасажирських перевезень, які забезпечують пільговий проїзд для 25-ти категорій пасажирів, лише за підсумками першого кварталу 2007 року склали приблизно мільярд гривень, тоді як за підсумками всього 2006 року «Укрзалізниця» зазнала збитків від пасажирських перевезень у розмірі 3,3 мільярдa.
За даними Іващука, сьогодні «Укрзалізниця» направляє на компенсацію цих збитків близько 20% своїх прибутків від вантажних перевезень. Прогнозна рентабельність вантажних перевезень 2007 року оцінюється в 4,7%, уточнив він і повідомив, що на останній нараді в Мінекономіки була підтримана ініціатива «Укрзалізниці» вже сьогодні приступити до формування пропозицій щодо рівня залізничних тарифів на 2008 рік.
Нагадаємо, що уряд України погодився на поетапне підвищення вартості вантажних залізничних перевезень на 10%, тоді як Міністерство транспорту та зв’язку пропонувало підвищити їх на 18%. Коментуючи цю ситуацію, перший віце-прем’єр, міністр фінансів Микола Азаров сказав: «Ми пішли на дуже щадне рішення — приблизно 2-відсоткове підвищення тарифів протягом п’яти місяців. У результаті ми вийдемо приблизно на 10-відсоткове підвищення тарифу, яке з урахуванням інфляції 7,5% (очікувана інфляція 2007 року — Інтрефакс) загалом означатиме приведення тарифів до реальної відповідності до цінових параметрів».
Мінтрансзв’язку ж пропонувало поетапну індексацію тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом на 2% з 1 травня 2007 року, на 3% щомісяця з 1 червня, 1 липня та 1 серпня й на 2% щомісяця — з 1 вересня, 1 жовтня та 1 грудня. Таким чином, загалом підвищення планувалося на 18,3%.
Таким чином, Мінтрансзв’язку практично не відмовляється від своїх намірів і хоче перекласти тягар підвищення тарифів на бюджет, тобто на платників податків.
Місяць тому Мінекономіки спростовувало інформацію, яка з’явилася в одному ЗМІ щодо узгодження запропонованого Мінтрансзв’язком наказу щодо поетапного підвищення вартості вантажних залізничних перевезень із 1 травня. Воно обіцяло, що підвищення тарифів не стосуватиметься перевезення мінеральних добрив у всіх видах сполучення й темних нафтопродуктів на експорт. Більше того, наказ, який відпрацьовується Міністерством економіки передбачав 20-відсоткове зниження тарифів на перевезення вантажів у власних (приватних) вантажних напіввагонах.
Між тим ярим противником підвищення залізничних тарифів залишається Мінпромполітики. Воно виступає проти підвищення залізничних вантажних тарифів на перевезення імпортованого коксівного вугілля. Як повідомив перший замміністра Дмитро Колесников, у цьому питанні міністерство солідарне з позицією об’єднання коксохімічних підприємств України «Укркокс» (Дніпропетровськ), яке виступило проти відповідної ініціативи Мінвуглепрому. Проблема тут полягає в тому, що низькі тарифи на цей вид перевезень практично залишають без роботи й заробітку українських гірників, які не можуть конкурувати, скажімо, з російськими колегами, які видобувають коксівне вугілля дешевим відкритим способом. І підвищення тарифів на перевезення цього вугілля дозволяє вирішити відразу дві проблеми — залізничну та вугільну. У той же час гірники мають право вимагати цього заходу лише в тому випадку, якщо зможуть реально наповнити ринок такого вугілля. Інакше це позначиться на випуску українського металу й призведе до певних бюджетних проблем...