Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Платитимемо за неякісний бензин на чверть гривні більше

Минулого року пальне не перевіряли взагалі — через брак фінансування
22 червня, 2010 - 00:00
АБИ УНИКНУТИ ЗАПРАВКИ ФАЛЬСИФІКАТОМ, ЕКСПЕРТИ РАДЯТЬ ПИЛЬНІШЕ ПРИГЛЯДАТИСЯ ДО «АТМОСФЕРИ» АЗС: ЩОБ БУЛО ЧИСТО, КРАСИВО І... ДОРОГО / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Минулого тижня в Україні знизилися середні роздрібні ціни на більшість нафтопродуктів. За даними аналітиків компанії UPECO, найбільше подешевшав на автозаправках бензин марки А-95. У п’ятницю його можна було придбати в середньому за 7,81 гривні за літр, що на 12 копійок менше від ціни попереднього дня. Інші види пального теж втратили в своїй роздрібній вартості, проте не так багато, в середньому — від 2 до 5 копійок за літр.

Та таке незначне здешевлення, прогнозують експерти, протримається не довго. За їхніми оцінками, вже незабаром вартість роздрібу нафтопродуктів в Україні поповзе вгору. І не на копійку чи п’ять, а майже на чверть гривні. Причиною тому — набрання чинності Закону, що збільшує акцизний збір на пальне. У документі міститься норма про підвищення акцизного збору на моторні бензини на 20% — із 110 євро за тонну до 132 євро за тонну.

Нагадаємо, Верховна Рада нещодавно прийняла урядовий законопроект №6337 про внесення поправок до ряду законів про оподаткування, а також про підвищення акцизних зборів на алкогольні напої, пиво, цигарки та нафтопродукти. Нині закон вже підписаний Президентом і 16 червня був опублікований в офіційному виданні «Голос України».

Тож, у зв’язку зі збільшенням акцизу ціна бензину А-92, А-95 і А-98 може підскочити в межах 18—20 копійок за літр, кажуть експерти, зауважуючи, що це при умові, що світові ціни на нафту будуть стабільні, і не буде курсових коливань. Експерти обіцяють, що зростання буде поступовим. Мовляв, ніхто з операторів роздрібного ринку нафтопродуктів не зацікавлений у різкому злеті ціни.

Хоча зустрічаються й більш оптимістичні думки щодо впливу збільшення акцизного тягаря на ціни на пальне. Зокрема, як зазначає агентство «Інтерфакс-Україна», експерти нафтового ринку вважають, що підвищення ставок акцизного збору на бензин на 20% ніяким чином не відіб’ється на зростанні цін на нафтопродукти.

«З огляду на ситуацію на світовому ринку, трейдери могли б незабаром знизити ціни на 10—15 копійок. Однак, з урахуванням оприлюдненого закону, ціна просто залишиться без змін. Збільшення, яке могло б бути, нівелюється світовим падінням цін», — зазначає президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук.

Чиновники ж обіцяють, що ціна на бензин зростатиме лише до певного рубежу. На нещодавньому засіданні експортно-аналітичної групи з питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів при Міністерстві палива і енергетики України було прийняте рішення повернутись до затвердженого раніше економічно обґрунтованого рівня цін на пальне. Зокрема максимальна вартість одного літру бензину А-95, за підрахунками членів урядової експертної групи, не може перевищувати 8 гривень і 10 копійок.

Та невирішеною дилемою залишається питання співвідношення ціни та якості пального в Україні. Кожен другий літр бензину на вітчизняних заправках — неякісний. Про це днями на прес-конференції заявив директор ТОВ «Консалтингова група «А-95» Сергій Куюн. «Сьогодні споживач залишений один на один зі своєю проблемою вкрай низької якості палива на ринку, — каже експерт. — За непрямими методами оцінки, близько 50% нашого бензину не відповідає цілком «поблажливим» українським вимогам. З них 30% — це нафтопродукти, що не відповідають стандарту Євро-3 і близько 20% — грубих фальсифікатів у різних формах».

Першою ознакою «браковки», на думку Куюна, є низька ціна. Адже за зовнішніми ознаками виявити якість бензину споживач практично не може. А от висока вартість пального, як стверджує Куюн, у певній мірі показник його хорошої якості. Тож експерт радить автомобілістам заправляти свої автомобілі на заправках «з ім’ям», і уважно придивлятись до обладнання, яким оснащена станція та її атмосферу в цілому. Логіка обѓрунтування своєї позиції у експерта проста: «Якщо люди витрачають гроші на чистоту і персонал, то це означає, що для них немає сенсу продавати на автозаправній станції невідомо що».

Не так давно Антимонопольний комітет України вже намагався покращити якість бензину на вітчизняних автозаправках та навести лад у цьому сегменті. Та ринок і далі продовжує скаржитись на поганий бензин і непомірно високі на нього ціни. Бездіяльність держави щодо вирішення проблеми якості пального у роздріб обурює гравців ринку. Якість бензину в Україні ніхто не контролює, заявляє Куюн. За його словами, єдиним органом, що покликаний контролювати якість бензину в Україні, є Держспоживстандарт. Та разом з тим у минулому році ця держустанова не провела жодної перевірки нафтопродуктів на заправках через брак фінансування.

Алла ДУБРОВИК, «День»
Газета: 
Рубрика: