Експерти пропонують публічно оголошувати результати діяльності страховиків.
Необхідність такого кроку продиктована загрозливою ситуацією, що склалася в сегменті автострахування в результаті мсштабних рекламних кампаній страховиків у боротьбі за клієнта, вважають у Лізі страхових організацій України. Нинішня політика на вітчизняному ринку автострахування може призвести до реальної загрози втрати його платоспроможності... «Якщо страхові тарифи занижені настільки, що не відповідають реаліям, то технічних резервів не вистачить для виплати страхових збитків і розпочнеться лавиноподібний процес — темпи росту страхових виплат випереджатимуть темпи надходжень страхових премій», — стверджує президент Ліги Олександр Філонюк.
Стурбованість колеги за долю вітчизняного автострахування днями на конференції «Автострахування КАСКО: проблеми та перспективи» підтримав і голова правління Generali Garant Юрій Лахно. Він переконаний, що Держфінпослуг має публікувати результати діяльності страховиків так само, як і банків. «Відсутність такої інформації порушує права клієнтів, тому що вони не можуть правильно визначити: платеспроможна компанія чи ні. Я думаю, це штучно створена перешкода, яка пролобійована переліком страховиків... Банки ж, наприклад, чітко публікують усю необхідну інформацію», — наголошує підприємець.
За словами Юрія Лахна, нинішні проблеми цього ринку можуть виявитися фатальними для багатьох його гравців, котрі своїми діями створюють «справжній хаос»... «За нашими даними, потреби ринку задоволені всього на 7—8%. У західноєвропейських країнах ця цифра сягає 90%. Утім, в Україні на даний час пропозиція в декілька раз більша за попит. Якщо порівняти й зіставити плани першої двадцятки страхових компаній, то 300% ринку вже розподілено... Така ситуація призводить до хаосу на ринку, адже ринок зростає незаслуженими темпами», — упевнений страховик.
Роблячи прогноз на найближчий час, Лахно зазначає, що наступного року страхові компанії України вийдуть на пік темпів зростання, а далі вони будуть невеликими, «такими, як у Європі, максимум 10—15%». І коли почнеться обов’язкове загальне страхування, через рік-півтора почнеться й «відстріл» страховиків, котрі не здатні будуть виконати свої зобов’язання.
У чому ж причина такого «хоасу»? Юрій Лахно стверджує, що однією з причин є невміння вести сервісну конкуренцію. «На жаль, із способів конкуренції зараз домінуючий один — ціновий. Одні компанії дають низькі тарифи, інші — високі комісійні тощо. Іде цінова війна, а це призводить до дуже поганих наслідків. Більшість компаній — майбутні банкроти, — пророкує Лахно й нагадує досвід вітчизняних мобільних операторів: — Вони знижували-знижували тарифи, обганяючи один-одного, а в результаті ніхто з них так і не виграв...»
Утім, глибшою проблемою виявилися відмінності в принципах роботи між вітчизняними та іноземними страховими компаніями. «У нас прибуток, якщо він є, іде від страхової діяльності. Цього на Заході немає... Насправді від власне страхової діяльності прибуток має бути мінімальний — 1—2%. А решта прибутку отримується за рахунок роботи з активами. В Україні ж компаній з реальними активами більше 300 мільйонів доларів, штук п’ять, а то й менше...» — розповідає голова правління Generali Garant.
У такій ситуації, наголошують експерти, потенційному клієнту надзвичайно важко визначитися зі страховою компанією. Тим більше, коли навкруги безліч реклами, яка ще більше збиває з пантелику недосвідчених. Тож оприлюднювати результати діяльності страхових компаній, на думку деяких гравців цього ринку, неодмінно треба. Однак Держфінпослуг поки залишає її закритою. Тому комітет Ліги страхових організацій України прийняв рішення розробити таблицю показників з автотранспортного страхування, яку б страховики в добровільному порядку надавали в Лігу для публікації. Та чи не стане цей крок лиш черговим способом рекламного впливу на потенційного клієнта?