Вже через рік Україна буде жити за «швейцарським» бюджетом. Надійність і стабільність, що випливає з аналізу документу, — головні риси бюджетної резолюції на 2013 рік, які вчора затвердив парламент. «За» резолюції Державного бюджету України проголосували 240 депутатів при необхідних 226.
На 2013 рік влада обіцяє українцям міцну економічну ситуацію. Валовий внутрішній продукт, за урядовими прогнозами, має зрости не менше як на 4,5% при річному показнику інфляції (з грудня 2012 по грудень 2013 року) 5,9%! Номінальний ВВП встановиться на рівні 1 687,8 мільярда гривень, а дефіцит держбюджету-2013, як передбачається, становитиме 0,8-1% ВВП. Індекс цін виробників обіцяють не вище 6,3 %. Рівень безробіття — 7%. Точних даних про прогнозний середньорічний показник курсу гривні до долара документ немає. Але вказано, що він враховуватиме поступове підвищення гнучкості обмінного курсу гривні по мірі відновлення фінансової системи країни й удосконалення механізмів зміни процентних ставок. Такий от прогноз. Позаздрити бюджетним планам України на 2013 рік, кажуть опитані «Днем» експерти, можуть навіть європейці. Адже в середньому вся економіка єврозони зростає на рік на 3%, а економічні рекорди окремих учасників Євросоюзу вимірюються в показниках не більших за 1-1,9 % приросту ВВП на рік.
Щоправда, в Кабміні підкреслюють, що наведені макропоказники можуть бути уточнені після отримання фактичних даних про підсумки економічного розвитку за 2011 рік і оперативних статистичних даних про ситуацію в 2012 році. Цікаво, чи суттєво зміняться амбіційні урядові бюджетні плати? Якщо брати до уваги останні заяви вищого чиновництва, то схоже, що текст Закону про держбюджет на 2013-й рік повинен бути ще кращим від резолюції. Адже на разі, і урядові керманичі, і НБУ звітують про «супер-позитивні» тенденції. Щоправда, не забувають додавати сакраментальне «якщо вірити статистиці».
Зокрема, вчора, після закінчення засідання Кабміну, міністр економічного розвитку та торгівлі Петро Порошенко радісно повідомив журналістам: життя покращується швидше, аніж міг собі уявити уряд. «Динаміка торгового балансу поки що за підсумками чотирьох місяців тієї статистики, яка є в нашому розпорядженні, краща за прогноз. Динаміка золотовалютних резервів за підсумками чотирьох місяців — також краща прогнозної», — заявив він. Дорошенко не забув додати, що вказана тенденція «у будь-якому випадку не повинна самозаспокоювати». Мабуть, якраз напередодні засідання Порошенко отримав звіт від НБУ, що, до слова, незадовго до заяви міністра з’явився на офіційному сайті Нацбанку. Так за даними головного фінрегулятора, профіцит торгового балансу України (тобто експорт перевищує імпорт) в квітні 2012 року склав 508 мільйонів доларів, що на 35,5% перевищує показник березня цього року (375 мільйонів доларів). «Це пов’язано зі збільшенням позитивного сальдо у фінансовому звіті», — пояснюють у Нацбанку.
Цікаво, що в переліку документів, на основі яких буде здійснюватися реалізація пріоритетних бюджетних програм на наступний рік, на першому місці перебуває послання Президента до парламенту про внутрішнє й зовнішнє становище України, потім слідують національний план дій з виконання програми економічних реформ на 2010-2014 роки й держпрограма економічного й соціального розвитку на 2013 рік.
Тож на скільки можна вірити оцінкам і прогнозам про покращення життя наступного року? Чи, бува, це не передвиборчий «махровий» популізм? Адже, як і раніше, на бюджетну кухню в Україні не пустили громадськість. Зокрема, для бізнесу, який, власне, і заробляє на «казну», яку потім «розпилює» уряд, двері української бюджетної кухні залишаються міцно зачинені. Хоча для європейської практики радитися з бізнесом при укладанні канви головного фінансового плану країни на рік — звична практика.
КОМЕНТАРІ
Олександр ПАСХАВЕР, президент Центру економічного розвитку:
— У резолюції очевидні невідповідності. Так, у державах із економікою, що розвивається, не розвинений збалансований зв’язок між темпом зростання ВВП й інфляцією. Тобто якщо економічне зростання, наприклад, становить 4 — 5% в рік, то річна інфляції не може бути нижчою за 10%. Так відбувається, бо економіка монополізована, на ринку слабка конкуренція, і тому така реакція на коливання цін. Немає взаємозв’язку і між зростанням соціальних виплат та зменшенням рівня навантаження на ВВП (тобто зниження дефіциту бюджету до 0,8%).
На мій погляд, подані в бюджетній резолюції показники — надто оптимістичні і в плані зростання ВВП. За перший квартал економіка прискорилася до 1,8% ВВП, а в другому кварталі буде ще менше. Такі темпи можна списати на світову тенденцію, але якщо порівнювати дані за перший квартал 2012 року в країнах СНД, то в цьому рейтингу Україна посідає восьме місце, а її реальне економічне зростання нижче за середній показник у цих країнах удвічі! Мабуть, за цим криються не тільки об’єктивні економічні фактори, а й якість управління економікою...
Не простежуємо й діалогу бізнесу, особливо малого й середнього, із владою в бюджетному процесі. Із великим бізнесом нічого вести дискусію, бо він і так прямо керує країною.
Володимир ЛАНОВИЙ, екс-міністр економіки України, президент Центру ринкових реформ:
— Подані показники — вкотре не реальні. Це такі собі фінансові прикраси на бюджетну ялинку під новий рік, щоб було легше проштовхнути цей документ через парламент. Гарна обгортка, яка всередині пуста. Подивіться, що було минулого року. У першому читанні бюджету на 2011 рік зростання ВВП прогнозували на рівні 5%, потім — 4%, тепер же — менше 2%, а реально, на мій погляд, — не більше 1%. Якби суспільство знало про це раніше, то уявляєте, яка б була реакція? Це таке заспокійливе «писання» для соціуму.
Антон ФІЛІПЕНКО, президент української асоціації економістів-міжнародників:
— На мою думку, це «передвиборчий» бюджет. Написано цю резолюцію, що очевидно з її тексту, більше для електорату, ніж для складання реального курсу розвитку країни. Владі треба ж отримати пристойні результати на виборах. Гадаю, це очевидно й для наших зовнішньоекономічних партнерів. Адже вони самі добре розуміються на нашій економіці. Подекуди, можливо, навіть краще ніж наша влада і ми самі.
Вже всім очевидно, що темпи зростання ВВП, які уряд заклав на цей рік, не будуть виконані. З показника в 3,2%, на якому будувався бюджет на 2012 рік, українська економіка, за оцінками Міжнародного валютного фонду, максимум дасть зростання в 1,8 %. Основні ринки, на які орієнтувались наші товари, не є такими, що динамічно розвиваються, як би нам того хотілось. В країнах Європейського Союзу темпи зростання ще нижчі, ніж в України. А де ж тоді брати кошти? Звичайно, залишається варіант внутрішньодержавних і зовнішньодержавних позик. Не слід забувати, що МВФ поки що нам нічого не дає.
Я знаю, що в МЕРТ завжди складають, як мінімум три сценарії для бюджету. І, схоже, що в Раді прийняли супер-оптимістичний. Але ще є нейтральний і песимістичний. Гадаю, що житимемо ми 2013-го якраз між песимістичним і нейтральним варіантами.
До слова, такі темпи зростання економіки, які влада записала в резолюції держбюджету на 2013 рік, сьогодні можуть собі «дозволити» лише країни БРІКС, і то, за винятком Росії. Бразилія, Китай, Південна Африка, Індія, на які сьогодні сподівається вся економіка. В цілому ж в Єврозоні економіка зростатиме не більше, ніж на 1—1,9%.