У потоці кривавих новин з Майдану, повідомлення про те, що «Нафтогаз України» почав розплачуватися за російський газ, яке пролунало у вівторок, виглядає не позбавленим позитивізму. Зменшено заборгованість перед «Газпромом» за 2013 рік і за січень 2014 року, обрадував країну УНІАН. Як говориться в проспекті емісії суверенних євробондів, який було підготовано Міністерством фінансів України, «Нафтогаз» погасив борг за газ «Газпрому» за 2013 рік у розмірі $1,28 мільярда і газовий борг, нарахований від початку 2014 року в розмірі $191 мільйона. Залишилося сплатити $190 мільйонів за січень 2014 року. Цю суму «Нафтогаз» попросив відстрочити до квітня 2014 року.
Нагадаємо, що загальний борг «Нафтогазу» за постачений російський газ 2013 року і в січні 2014 року становить близько $ 3,3 мільярда. Основні боржники українського монополіста — це підприємства «Теплокомуненерго». Найбільшу заборгованість мають Вінницька, Житомирська, Запорізька, Львівська, Чернігівська, Черкаська, Херсонська, Сумська, Одеська Волинська та Кіровоградська області. «Нафтогаз» пригрозив заблокувати рахунки злісних неплатників, а потім, коли в країні потеплішало, обмежив постачання газу цим регіонам . Такі заходи подіяли, однак лише частково — борг «Теплокомуненерго» скоротився на 2 мільярди гривень. Природно, цього не достатньо, щоб розрахуватися з «Газпромом». І країні просто довелося змінити одні борги на інші. Для поповнення статутного капіталу «Нафтогазу» Нацбанк викупив у нього облігації внутрішньої державної позики на 11 мільярди гривень.
Але газові борги генерують не стільки самі «Теплокомуненерго», скільки держава, яка не виплачує їм компенсацію за різницю у тарифах. Цього року було зроблено спробу виправити ситуацію: у держбюджеті на 2014 рік передбачено виділити 6,7 мільярда гривень на погашення заборгованості підприємств «Теплокомуненерго» за різницею у тарифах. Крім того, як повідомила прес-служба Мінрегіону, станом на 14 лютого було профінансовано договорів про проведення взаєморозрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію на суму 1,65 мільярда гривень.
Втім основним джерелом сплати боргів за російський газ імовірно стане обіцяний нещодавно Україні новий транш російського кредиту ($2 мільярди), для реалізації якого Москва планує до кінця тижня викупити другий транш українських облігацій на зазначену суму. В російській пресі відзначають, що таким чином Київ конвертував частину корпоративного боргу НАК «Нафтогаз України» перед «Газпромом» на борг України перед Росією. У низці українських видань з’явилися повідомлення, що небачена російська щедрість зумовлена тим, що Президент України Віктор Янукович назвав у Сочі прийнятного для Кремля кандидата на посаду прем’єр-міністра. Коли його ім’я дізнаються й українці, на разі не ясно. Можливо, якщо дозволить обстановка на Майдані, воно прозвучить саме сьогодні. Однак як буде діяти новий/старий уряд, на кого йому доведеться орієнтуватися у своїй програмі відновлення та модернізації економіки? Щодо цього російські ЗМІ підготували для України кілька своїх сценаріїв.
♦ Перший: Янукович залишається при владі й Росія продовжує допомагати Україні. У цьому разі наша країна на словах знову буде лавірувати між Сходом і Заходом, але насправді буде все тісніше пов’язана з Росією і все менше ? з Євросоюзом. І хоча останні роки в Україні ознаменувалися різким зростанням корупції і погіршенням інвестиційного клімату, що створює далеко не ідеальні умови для розвитку економіки, однак зрозумілі правила гри можуть виявитися кориснішими за новий переділ сфер впливу, який відбувся б у разі перемоги опозиції. Проте російська економіка з роллю країни-донора може просто не впоратися, сумніваються в цьому сценарії його автори.
♦ Другий: до влади приходить опозиція, але Росія продовжує допомагати Україні. Забезпечивши за рахунок російських грошей формальну стабільність в економіці, нова влада зможе звернутися до МВФ і взяти кредити, зокрема й на те, щоб розплатитися з Москвою. На Україну чекає хвиля зацікавленості приватних інвесторів. Сценаристи навіть припускають варіант «економічного дива» в нашій країні. Однак воно, на їхню думку, буде супроводжуватися різким зростанням держборгу і загасанням промислових центрів, орієнтованих на споживання з боку Росії. Щоб помститися Кремль разом з «Газпромом» будуть періодично лякати Україну позовами і переглядом цін на газ. Інша загроза, як вважають російські прогнозисти, може полягати у «м’якій євроінтеграції» України, що супроводжуватиметься переділом власності, й підкреслюють, що цей процес зазвичай дуже болісний. Але якщо уявити, що нова програма «забрати й поділити» буде спрямована не на перекладання власності з однієї кишені до іншої, а на зниження рівня корупції, то від неї може бути користь, відзначають автори сценарію, однак додають: віриться в таке, щоправда, мало.
♦ Третій: Янукович залишається при владі, але Росія припиняє допомагати Україні й відвертається від неї. Цей варіант, на думку росіян, можливий в тому разі, якщо ціни на нафту впадуть, і Кремлю доведеться рятувати російську економіку й власну репутацію. При такому розкладі Янукович опиниться в дуже складній ситуації. За відсутністю валюти Януковичу хоч не хоч знову доведеться девальвувати гривню. Десь поруч з девальвацією маячить і дефолт, який Україні, можливо, слід оголосити, щоб розпочати з чистого аркуша. А якщо перед президентськими виборами тягнути з ним, то доведеться сплачувати борги, витрачаючи запаси дорогоцінної валюти. Чи не єдине надійне її джерело ? плата за транзит від «Газпрому», однак російська монополія до січня 2015 року з «Нафтогазом» вже розрахувалася .
♦ Четвертий сценарій: опозиція приходить до влади, і Росія припиняє допомагати Україні. Ніщо не може перешкодити президентові Росії знову підняти ціни на газ і під якимось приводом затримати перерахування обіцяного кредиту. Крім того, ще не факт, що самі опозиціонери не відмовляться від кремлівських грошей. У такій ситуації девальвація і дефолт практично неминучі, причому супроводжуватимуться вони жорстким переділом власності, а в найгіршому варіанті — ще й невиплатою пенсій і соціальними протестами. Можна очікувати, що ВВП країни різко обвалиться. Без грошей МВФ Києву буде зовсім скрутно. Цілком імовірно, що фонд надасть новий кредит тільки у разі скорочення соціальних виплат і підвищення цін на газ для населення. На тлі таких подій в Україні й не помітять, як настане 2018-й, коли треба буде заново підписувати довгостроковий газовий контракт з Росією ... Стійке економічне зростання в цьому варіанті пов’язане з дуже великою кількістю «якщо»... А якщо Москва ще й задавить Київ різними санкціями (від блокування експорту до міжнародних судів щодо газу, то про жоден сталий розвиток не може бути й мови.