Гостросюжетний детектив — приблизно в такому жанрі журналістам уже доцільно писати про бюджетний процес в Україні. Попри те, що «календар» — річ досить-таки статична, влада з року в рік ніяк не може нормально підготуватися до обговорення фінансового плану, за яким державі жити увесь наступний рік. Постійно «вилазять» якісь «хвости»... Цього року таким «сюрпризом» обіцяє стати Податкова реформа.
Експерт Данило Монін прогнозує, що Мінфін та уряд винесе «пакетом» закон про держбюджет і новий податковий кодекс ближче до 20 грудня, тобто «під ялинку»... «Щоб депутати «не викаблучувалися», — іронізує Монін, натякаючи на тогорічну практику ухвалення важливих для держави рішень логікою «революційної доцільності»... Принаймні на цей парламентський тиждень у планах ВРУ — розглядати Податкову реформу, тоді як бюджету на 2016 рік досі немає.
Що думають про весь цей процес самі депутати — прямою мовою в коментарях «Дню».
«МІНФІНІВСЬКИЙ ВАРІАНТ ПОДАТКОВГО КОДЕКСУ — ЦЕ НЕ РЕФОРМА»
Ігор КОНОНЕНКО, народний депутат БПП:
— Зараз тривають перемовини з Мінфіном та МВФ. Є розуміння, що ми не можемо відмовитися від програми МВФ, тому думку Фонду треба враховувати.
Щодо питання ПДВ є спільна позиція. Та ж історія й щодо загальної системи оподаткування, за винятком дрібних господарств.
Проблема — дірка в бюджеті в розмірі 70 — 250 мільярдів гривень.
Адміністрування податків краще виписано у варіанті Южаніної, і всі погоджуються з цим.
Дискусія точиться довкола зниження ставок ПДВ, ЄСВ та податку на прибуток. Щодо останнього — є позиція залишити його у первісному варіанті.
Переконаний, компроміс знайти вдасться. Є розуміння авторів законопроектів, що реформу податкової сфери треба робити, але не одразу із початку нового 2016 року, а поетапно. Не виключаю, що цього тижня знайдуть компроміс щодо змін до Податкового кодексу. Це буде не новий податковий кодекс, а лише зміна базових пунктів.
МВФ цікавить тільки питання дефіциту бюджету. Для них головне, щоб він не становив більше ніж 4,7% ВВП. А яким чином буде досягнуто цієї мети — питання відкрите. Скоріше за все, на виході буде один проект, і це буде щось середнє між законопроектом комітету Южаніної та урядовим. Сам мінфінівський варіант — це не реформа, а просто підвищення податків.
«ПРИНЦИПОВО, ЩОБ ПРОЦЕС ЗНИЖЕННЯ ЄСВ ПРОДОВЖИВСЯ І 2016 РОКУ»
Олег БЕРЕЗЮК, голова фракції «Самопоміч»:
— Наша фінансово-економічна група зустрічатиметься з міністром фінансів, щоб конкретно розглянути параметри урядового варіанту податкового кодексу, які впливатимуть на державний бюджет 2016 року. Лише після цього я можу оприлюднити нашу позицію. А зараз поки що немає з чим визначатися. У нас немає урядового проекту Податкового кодексу.
Ми вважаємо, що якісним продуктом буде продукт, який об’єднає найкращі позиції.
Одна з наших принципових позицій — те, щоб процес зниження ЄСВ продовжився і 2016 року. Якщо цього не буде, то держава знову обдурить людей.
«УЖЕ ПІЗНО ПРИЙМАТИ БУДЬ-ЯКІ ПОДАТКОВІ ЗМІНИ»
Оксана ПРОДАН, член комітету ВРУ з питань податкової та митної політики:
— На жаль, уже пізно приймати будь-які податкові зміни. Бо замало часу для адаптації підприємців. Нічого доброго з цього не вийде. Немає погодженої редакції урядового законопроекту щодо змін до Податкового кодексу, і вона не з’явиться раніше, ніж на початку грудня.
«Я НЕ БАЧУ ПРОБЛЕМИ ДЕФІЦИТУ БЮДЖЕТУ В РАЗІ УХВАЛЕННЯ РЕФОРМИ ЮЖАНІНОЇ»
Максим КУРЯЧИЙ, член комітету ВРУ з питань податкової та митної політики:
— Я підтримую проект Южаніної. Проект закону зареєстрований в Раді, він — на порядку денному. Урядового — немає.
У будь-якому разі, приймати податкові зміни на 2016 рік уже пізно. Цього тижня розглядати їх не будемо.
Ми проводили консультації з малим та середнім бізнесом, і більшість підтримує саме комітетський варіант податкового кодексу.
Із МВФ ми теж зустрічалися, і в них одне зауваження — дефіцит державного бюджету. Їм важливо, щоб касовий розрив не збільшувався.
Я не бачу проблеми дефіциту бюджету в разі схвалення комітетського законопроекту, бо ключове його положення — виведення економіки з тіні, зокрема зменшення податкового тиску на Фонд оплати праці на 50%.