Середньострокові перспективи розвитку української економіки свідчать про те, що протягом найближчих двох років Україна не отримає рейтингу інвестиційного рівня, який Росія має вже кілька років...
Липневе зниження суверенного рейтингу України з BB- до B+ (у іноземній валюті) і з ВВ до ВВ- (у національній валюті) агентством Standard & Poor’s (S&P) погіршує можливості країни щодо залучення капіталу порівняно з головним конкурентом по регіону СНД — Російською Федерацією.
Для рейтингових агентств ключовими критеріями при прийнятті рішень є такі чинники: макроекономічна стабільність, стійкість політичної ситуації, рівень зовнішнього боргу та сальдо рахунку поточних операцій платіжного балансу. Головною спонукою до зниження українських рейтингів агентством S&P стала галопуюча інфляція (в травні зростання індексу споживчих цін досягло 31,1% в річному виразі). Проте це всього лише одна з причин такого рішення рейтингового агентства. Тоді як інфляція в Україні досягла свого піку, інші важливі, з погляду оцінки платоспроможності нашої країни проблеми, посилюватимуться.
Якщо говорити про політичну ситуацію, то напередодні гострої боротьби за президентське крісло на яку-небудь стабілізацію розраховувати не доводиться. Проте найбільш сильна загроза криється у зовнішньому секторі економіки. Згідно з попередніми оцінками Національного банку України, в I кварталі 2008 року дефіцит поточного рахунку платіжного балансу досяг рекордних 9,4% ВВП (за підсумками минулого року він становив 4,2% ВВП, а в середині 90-х не перевищував 5% ВВП). Ми чекаємо, що за підсумками 2008 року цей показник досягне 9,1% ВВП, а 2009 року перевищить 10% ВВП.
Обсяг зовнішньої заборгованості економіки безпосередньо пов’язаний з її платоспроможністю — якщо країна дуже багато винна, значить, і ризик дефолту вона має вищий порівняно з тими економіками, що набрали менше кредитів. Останніми роками валовий зовнішній борг України неухильно зростає: з 45,8% ВВП 2005 року до 60,2% ВВП за підсумками 2007 року. Високий дефіцит рахунку поточних операцій на сьогодні з надлишком компенсується припливом зовнішнього капіталу до країни: пантагрюелівський приріст імпорту, що стимулюється бурхливим зростанням внутрішнього ринку, значною мірою фінансується борговими ресурсами, що імпортуються. Таким чином, в середньостроковій перспективі показники зовнішньої заборгованості продовжуватимуть активно зростати. Крім того, істотно уповільняться темпи економічного зростання.
Все це свідчить про те, що як мінімум до середини 2010 року Україна не може розраховувати на отримання рейтингів інвестиційного рівня від провідних міжнародних рейтингових агентств. Основним наслідком буде збереження досить високої вартості кредитних ресурсів. Враховуючи гострі проблеми з ліквідністю в банківській системі та необхідність фінансування бюджетних витрат за рахунок зовнішніх позик, гострота цієї проблеми здатна викликати кризові явища.
При цьому Росія має більш високі рейтинги від всіх агентств «великої трійки», відповідні категорії інвестиційних. І відрив зростає. Так, 16 липня рейтингове агентство Moody’s підвищило суверенний рейтинг РФ за банківськими депозитами в іноземній валюті ще на один ступінь — з Ваа2 до Ваа1. Профіцит бюджету і поточного рахунку платіжного балансу (разом з постійно приростаючою на тлі дорогої нафти «подушкою безпеки» накопичувальних фондів) є запорукою збереження рейтингових оцінок на високому рівні. Сьогодні різниця в рейтингах України й Росії виявляється в тому, що спреди по державних облігаціях РФ (націнка до прибутковості держоблігацій США) вдвічі нижче за спреди по українських облігаціях. А ще в червні 2007 року вони були практично рівними.
Сьогоднішня підвищена нервозність на світових фінансових ринках призводить до того, що будь-якого повідомлення може бути достатньо, щоб підштовхнути до масової втечі інвесторів з країни. Погіршення умов зовнішнього кредитування і відплив інституційних інвесторів можуть призвести до таких кризових явищ, з якими вже зіткнулися Латвія і Казахстан: потрясіння в банківській системі, тотальна корекція цін на нерухомість, загроза обвалу фондового ринку. Український фондовий ринок падає вже півроку, на черзі — зниження активності в секторі нерухомості.
Більш низькі рейтинги не ставлять хрест на інвестиційної привабливості України — адже для інвестора куди важливіше реальне співвідношення прибутковості ринку і надійність інвестицій. На це вказують дані, згідно з якими Україна випереджає РФ за залученням прямих інвестицій на одиницю ВВП. 2007 року прямі іноземні інвестиції (ПІІ) в Україну становили 9,9 мільярда доларів США, що еквівалентне 7% ВВП, в Росію — 52,5 мільярда доларів США (4,1% ВВП).
Таким чином, інвестиційна привабливість української економіки не нижча за російську. Проте параметрів інвестиційної привабливості набагато більше, ніж критеріїв в моделях суверенних рейтингів. Все залежатиме від здатності України виявитися кращою від своїх сусідів за якомога більшою кількістю цих параметрів. А запобігти зниженню кредитних рейтингів в коротко- і середньостроковій перспективі Київ здатний тільки одним шляхом — мінімізацією бюджетного дефіциту.