Розквіт китайсько-українських відносин, про який останнім часом багато і цілком справедливо пишуть у ЗМІ, забезпечено не в останню чергу плідною співпрацею в галузі літакобудування. Останнім часом воно стає одним з пріоритетних напрямків українсько-китайських зв'язків. Підсумком чотирьох років співпраці між державним «Авіаційним науково-технічним комплексом ім. О.К.Антонова» і двома найбільшими державними авіабудівельними корпораціями Китайської народної республіки AVIC-I та AVIC-II стала розробка першого реактивного літака регіонального класу ARJ-21, а також нового транспортного Y8F600. Отримані в ході проектування параметри цих літальних апаратів відповідають, а в деяких випадках навіть випереджають вихідні проектні дані.
Це дуже важливо для майбутнього цих проектів, адже китайський авіаринок наразі розвивається найвищими у світі темпами і поступово завойовує авторитет як значний гравець. За прогнозами експертів AVIC-I, до 2025 року пасажирський повітряний флот Китаю має зрости в чотири рази і складатися майже з 3400 літаків. Китайський ринок потребує також транспортних, військово-транспортних і регіональних машин, великий досвід розробки яких мають українські проектувальники та літакобудівники.
Нещодавно на АНТК ім. Антонова завітала китайська делегація на чолі з головою Всекитайського комітету Народної політичної консультативної ради КНР Цзя Цинлінем. Високі гості мали можливість на власні очі побачити перспективні розробки підприємства, процес виробництва й випробовувань літаків. У ході візиту вони оглянули регіональний реактивний літак нового покоління Ан-148, найбільший за вантажопідйомністю у світі (серед серійних літаків) Ан-124-100 «Руслан», так звані продувні моделі літаків Y8F600 і ARJ 21, вироблені на АНТК ім. Антонова на замовлення китайських підприємств для проведення аеродинамічних випробувань, а також зал випробовувань літаків на міцність та інші цехи Київського авіазаводу «Авіант». Крім того, гостям були презентовані нові програми, над якими працює АНТК. Це, насамперед, пасажирський, вантажний і VIP-варіанти Ан-148, які відповідають сучасним вимогам машин такого класу.
Як відзначив Генеральний конструктор АНТК ім. О.К.Антонова Дмитро Ківа, «розповідати про літак на пальцях дуже важко — його треба показувати». Тому, за словами Ківи, в ході зустрічі з паном Цинлінем було приділено особливу увагу розробкам Ан-148, і гості мали можливість детально їх оглянути.
Враховуючи масштаби та динаміку зростання китайського авіаринку, АНТК не лише приймає високих гостей у Києві, а й проводить активну піар компанію в Китаї. 31 жовтня у Чжухаї (вільній економічній зоні на півдні КНР) відкрилась Міжнародна авіавиставка Air Show China 2006, де представлені різноманітні варіанти Ан-148, у тому числі вантажний Ан-148Т, а також різноманітні інші перспективні розробки і пропозиції.
Свого часу до Китаю було продано 130 літаків, розроблених АНТК. Вони зарекомендували себе як надійні транспортні засоби, а їхні високі експлуатаційні якості були перевірені часом на цьому ринку. Тому очевидно, що вже незабаром і Ан-148, аналогів якого немає в Китаї, літатиме в небі цієї великої країни.
— На світовому ринку, в тому числі китайському, проект Ан-148 вигідно вирізняється, оскільки його можна легко модифікувати для умов будь-якої країни, — пояснює Ківа. — Крім того, він на 25% дешевший за інші літаки цього класу і виконаний за так званою схемою високоплана. Це значить, що він придатний до експлуатації в аеропортах з мінімальним комплексом наземного обладнання, тобто для майданчиків з трав'яним, грунтовим і кам'янистим покриттям. Таких аеропортів чимало на малоосвоєних західних територіях Китаю.
Крім того, Китай, як вважають фахівці АНТК, може дуже виграти від спільної розробки (кооперація може здійснюватися у найрізноманітніших формах) середнього транспортного літака проекту Ан-70.
Сьогодні Китай налаштований на швидке кількісне та якісне зростання національного парку цивільних літаків. Для цього планується максимально, наскільки можливо, збільшити внутрішнє виробництво повітряних судів за рахунок кооперації з лідерами світового авіабудування. Наразі одним з них є АНТК ім. Антонова, розробки якого не лише знають у світі, а й довіряють їм. АНТК став своєрідною золотою акцією України, яка, не дивлячись на складні для авіапрому часи і відсутність достатнього фінансування, підтримує імідж країни на міжнародній економічній арені, де нашій країні є чим пишатися.