Уряд обіцяє розібратися в ситуації з «неефективним використанням» коштів під час будівництва терміналу D в аеропорту «Бориспіль». «Висновки (зі звіту Рахункової палати. — Ред.) ми однозначно зробили. Зараз це питання обговорюють на засіданнях уряду. Нещодавно ми заслухали доповідь організації, яка перевіряла. Щойно будуть прийняті рішення, я одразу про це скажу», — так відповів на запитання «Дня» під час прес-конференції в Клубі Кабміну перший віце-прем’єр-міністр України Сергій Арбузов.
Як відомо, на початку березня Рахункова палата оприлюднила звіт про ефективність використання засобів держбюджету на розвиток аеропорту «Бориспіль» 2009—2012 років. Відомство дійшло висновку, що аеропорт, Мінінфраструктури і Нацагентство з Євро-2012 неефективно використали 3,7 мільярда гривень державних коштів при реконструкції аеропорту. Новозбудований термінал D не відповідає вимогам часу. А переробляти його потрібно за додаткові кошти — близько 1 мільярда гривень. Хоча на нього вже витратили майже 5 мільярдів замість тих 1,5 мільярда, що були заплановані на проектній стадії. Зокрема, сотні мільйонів гривень держава виділила на будівництво нового сучасного паркінгу в терміналі D. Утім, люди досі вимушені залишати свої машини просто на дорозі. На що витратили гроші? Запитання — без відповіді.
У відповідь голова комітету Верховної Ради з питань транспорту і зв’язку Борис Колесніков, який курував підготовку України до Євро-2012, заявив, що експерти Рахункової палати просто не мають достатньої кваліфікації для визначення ефективності роботи аеропорту. «Усі аеропорти Туреччини і ОАЕ були побудовані «на виріст», — каже Колесніков. Тож він переконаний, що і «Бориспіль» доживе до «подарованих» державою авансом об’ємів.
У прес-службі аеропорту запевняють: «горизонт планування» при розвитку аеропортів зазвичай складає 15—20 років, і «Бориспіль» будували з урахуванням майбутніх потреб авіакомпаній і пасажирів». І от-от аеропорт покаже високі показники завантаження. «2016 року пасажиропотік через термінал D досягне піку, а до 2020-го завантаженість усього аеропорту складе 15 мільйонів осіб», — відзначили тут.
Натомість експерти називають прогноз представників «Борисполя» нереалістичним. Щоб до 2020 року збільшити пасажиропотік удвічі, аеропорт повинен щороку нарощувати його на 13—15% або на один мільйон осіб. Тим часом минулого року пасажиропотік «Борисполя» навіть з урахуванням уболівальників Євро-2012 виріс всього на 5% (0,4 мільйона осіб). Сьогодні ж аеропорт завантажено лише на третину. А от фінансові показники летовища погіршуються. Запланований чистий прибуток «Борисполя» цього року майже в 6 разів менший, ніж 2011-го.
Тож не дивно, чому перший віце-прем’єр-міністр України не поспішає звинувачувати Рахункову палату в непрофесійності. «Я не можу цього сказати. Там працює мій друг, колишній банкір. Я не можу сказати, що він непрофесійний», — відзначив Арбузов «Дню». Очевидно, Сергій Геннадійович розуміє: не буває диму без вогню. І в ситуації таки потрібно розібратися. Але чомусь уряд не поспішає цього робити. «Звіт заслухали», «висновки зробили»... Які висновки? А головне — чи знає влада, як повернути українському бюджету «неефективно використані» кошти? Ці запитання наразі залишаються без відповідей.
Українські платники податків досі не знають, як були використані їхні гроші. Нагадаємо, на підготовку до Євро-2012 витратили десяту частину всього державного бюджету України на 2012 рік (366 мільярдів 621,0711 мільйона гривень). За даними Нацагентства з підготовки до Євро-2012, у 2008—2011 роках на підготовку до Євро-2012 було виділено 41 мільярд 732 мільйони державних коштів. Крім того, з 2010 року ці кошти виділяли в «оперативному порядку» без дотримання тендерних процедур. Влада запевняла, що вони вимушені були піти на цей завідомо корупційно-ризикований крок у зв’язку із браком часу на підготовку.
Прикметно, що в ці роки з’являлися кримінальні справи, пов’язані з Євро-2012. Як відомо, з 2010 до березня 2012 року органи Прокуратури порушили 46 кримінальних справ, пов’язаних із підготовкою до проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи з футболу. Загальна сума збитків у цих справах становить понад 85 мільйонів гривень.
Свого часу урядовий куратор Євро-2012 Борис Колесніков пообіцяв після завершення першості повний аудит всіх єврооб’єктів силами авторитетної міжнародної компанії PricewaterhouseCoopers.
Незабаром ми відзначимо річницю проведення Євро-2012 в Україні, а уряд і досі «обіцяє перевірити». І до слова, вже про PricewaterhouseCoopers не йдеться. «Сьогодні цієї компанії ще немає. І коли вона буде — буде кошторис. Ви перші про це дізнаєтеся», — запевнив у відповідь на запитання «Дня», хто буде проводити незалежний фінансовий аудит підготовки до Євро-2012, перший віце-прем’єр-міністр Сергій Арбузов. «Такий аудит (незалежний фінансовий аудит реалізації інфраструктурних проектів Євро-2012. — Ред.) буде, але рішення ще не прийнято», — запевнив він.
Тим часом представники громадських організацій, які борються з корупцією в Україні, переконані: щонайменше третина витрачених на чемпіонат Європи з футболу коштів опинилася в кишенях корупціонерів. Це — така собі мінімальна середня ставка відкату в Україні. За нехитрим арифметичним підрахунком (множимо витрачений 41 мільярд 732 мільйони бюджетних гривень на 0,3) бачимо, що на Євро-2012 державна казна в «корупційну» яму вгатила майже 14 мільярдів гривень, а це — більше, ніж півтора річного бюджету медицини (у бюджеті-2013 на медичну галузь виділено 9,041 мільярда гривень), або ж 7 (!) річних заробітних фондів працівників освіти та науки України.