Бюрократичні перешкоди, податковий тягар, свавілля перевіряючих органів — ось ті проблеми, з якими, як відомо, щодня доводиться стикатися малому та середньому бізнесу. Набагато менше йдеться про необхідність підвищення освітнього рівня самих підприємців. Адже їхній бізнес хоч і називається малим, але вимагає великої підготовки (правове, податкове законодавство, бухоблік, фінансовий аналіз стану тощо).
Це підтвердили й результати опитування українських підприємців, проведеного Міжнародною фінансовою корпорацією: 46,7% респондентів висловили бажання отримати бізнес-освіту й організувати навчання свого персоналу. З урахуванням цих побажань Український фонд підтримки підприємництва (до відома підприємців: нова адреса УФПП — 01011, Київ, вул. Арсенальна, 9/11, телефон приймальні — 296-11-81) сформував освітні програми, які стали складовою частиною Національної програми сприяння розвитку малого підприємництва в Україні в 2003 році. Освітня програма для підприємців включає серію семінарів для суб’єктів підприємницької діяльності. Цікаво, що за право проводити їх тривала неабияка боротьба. Переможцем тендеру стало Агентство із розвитку малого та середнього підприємництва (Київ). Йому УФПП виділив 920 тис. грн.
Цей проект був спрямований на розвиток суб’єктів малого бізнесу, підвищення професійного рівня підприємців і вдосконалення практичних навичок ведення бізнесу. Навчання проводили за чотирма основними напрямами: менеджмент малих і середніх підприємств, управління персоналом, правові основи підприємницької діяльності, фінансовий менеджмент. Усього провели 58 навчальних семінарів у семи регіонах країни — в Донецькій, Житомирській, Львівській, Луганській, Рівненській, Черкаській та Чернігівській областях. Участь у семінарах для 1330 слухачів була безкоштовною. Всім учасникам видавалися навчальні посібники, розроблені агентством та Держкомітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва за фінансової підтримки УФПП.
Як повідомив «Дню» заступник директора Агентства із розвитку малого та середнього підприємництва Сергій Яковлєв, інтерес до отримання «свіжої» інформації був настільки великий, що на прохання підприємців семінари проводилися не тільки в будні, а й у вихідні дні. Ставку робили на моделювання всіляких ситуацій з практичної діяльності підприємства, тому, крім власне лекцій, широко практикували такі активні форми навчання як тренінги та ділові ігри. Рівень викладання на семінарах і тренінгах був досить високий: за кафедру ставали фахівці агентства, співробітники Держкомпідприємництва, викладачі місцевих вищих навчальних закладів. Крім того, в роботі семінарів регулярно брали участь працівники облдержадміністрацій, центрів зайнятості, уповноважені із питань підприємництва.
Паралельно з цим проектом минулого року успішно реалізовували підпрограму «Підвищення кваліфікації суб’єктів малого підприємництва», що є складовою частиною «Міжрегіональної програми зниження соціальної напруженості шляхом розвитку самозайнятості та підтримки малого підприємництва». На її виконання УФПП виділив 500 тис. грн. Асоціація «Українська консалтингова мережа» (Чернігів), яка пройшла тендерний відбір, провела 93 семінари в Житомирській, Луганській, Миколаївській, Хмельницькій, Черкаській, Чернігівській та Чернівецькій областях. Зі слів президента асоціації Костянтина Іванова, семінари та тренінги проводили не в обласних, а в районних центрах, де подібні заходи особливо запитані. «Ми здебільшого орієнтувалися на підприємців-початківців і на тих безробітних, які вирішили відкрити свій бізнес на гроші, отримані на ці цілі в місцевому фонді зайнятості», — уточнює К. Іванов. Звідси й запропонована слухачам тематика занять — бізнес-планування, юридичні питання підприємництва, маркетингові дослідження, управління персоналом. У другому півріччі минулого року безкоштовне навчання пройшли понад дві тисячі чоловік.
Розмова про освітні програми Українського фонду підтримки підприємництва була б неповною без згадки про програму «Реалізація проектів залучення до малого підприємництва малозахищених верств населення (жінок, молоді та безробітних)», на реалізацію якої було спрямовано 679,4 тис. грн. Виконавців також визначали на тендері і в результаті котирування. Усього вони провели 8 тренінгів, 9 семінарів і 6 «круглих столів» з участю 525 чоловік.
Один з учасників вищезгаданих проектів Сергій Яковлєв висловив «Дню» думку, що підтримка малого бізнесу у вигляді реалізації освітніх програм навіть ефективніша, ніж фінансова допомога. По суті, ці програми — пропозиція, від якої не можна відмовитися. А ось в Українському фонді підтримки підприємництва до того ж вважають, що впровадження освітніх програм створює умови для плідної співпраці фонду з малим бізнесом, кращого взаєморозуміння і довіри між УФПП та підприємницькими структурами.