Півроку пройшло як було запроваджено можливість переходу для суб’єктів господарювання на спрощену систему зі ставкою 2% на доходи без ПДВ. Багато хто такою можливістю скористався. Між тим, вже після переходу на цю систему оподаткування виявилося, що до реальної податкової економії вона призводить далеко не для всіх і тому почався відтік платників із поверненням на загальну систему оподаткування. У процесі ж такого повернення бізнес зіштовхнувся із прихованою проблемою, яка призводить до штучного збільшення об’єкту оподаткування.
Суть проблеми – це фактично подвійне оподаткування у разі повернення платників єдиного податку на загальну систему.
Уявімо наступну практичну ситуацію: отримання авансу суб’єктом господарювання відбулося на єдиному податку, а відвантаження товару відбулось після переходу до загальної системи оподаткування. В такому разі оподаткування однієї і тієї ж операції відбувається два рази:
вперше - єдиним податком при отриманні авансу від покупця,
а вдруге – податком на прибуток вже на загальній системі оподаткування, коли при відвантаженні товару формуються доходи та витрати з реалізації.
А все це – через відсутність в Податковому кодексі України (ПКУ) жодних послаблень (коригувань) для такої перехідної операції. Що робити бізнесу в цьому разі? Або не допускати таких ситуацій при повернені на загальну систему оподаткування, або нести тягар подвійного податкового навантаження.
Ще одна ситуація, внаслідок якої відбувається підвищене оподаткування – у разі відвантаження товару на єдиному податку, а отримання коштів за товар вже після переходу до загальної системи оподаткування з ПДВ. У такому разі на єдиному податку операція з відвантаження товару не оподатковується (оскільки відсутнє отримання коштів). Після ж переходу на загальну систему та отримання коштів за товар, об’єкт з податку на прибуток необхідно збільшити, оскільки є спеціальне правило. Між тим, це спеціальне правило каже тільки про збільшення доходів, а от про врахування в об’єкті з податку на прибуток витрат в ньому жодного слова. Це призводить до завищення об’єкту оподаткування.
Обидві ситуації призводять до негативних наслідків для бізнесу. Шляхи вирішення проблеми подвійного оподаткування у цих двох випадках полягають у якнайшвидшому внесенні змін до ПКУ, які б виключали подвійне оподаткування у разі переходу з єдиного податку на загальну систему. До речі, цій проблемі вже багато років, однак раніше представники малого бізнесу не дуже зважали на неї. Наразі ж ситуація змінилася, оскільки після початку війни багато представників середнього та великого бізнесу скористалися можливістю сплати єдиного податку 2% без обмеження жодними лімітами за доходами. І для них така збільшена сплата податків призводить до величезних втрат.
Враховуючи це, потрібно поквапитись із прийняттям змін до ПКУ, яке б дозволило виключити подвійне оподаткування для всіх, хто повернувся з єдиного податку 2% на загальну систему - це стосується як тих, хто вже здійснив таке повернення, так і тих, хто тільки буде повертатися.