Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Пряма загроза

Українське вино втрачає позиції на власному ринку
5 вересня, 2006 - 00:00

Коли Омар Хайям наполягав на тому, що істина — у вині, він забув уточнити, в якому саме: молдовському, грузинському чи, можливо, українському? Як виявилося, виходячи з нинішніх реалій, це має важливе значення.

У тому, що українське вино втрачає позиції на власному ринку, в значній мірі «винні» росіяни, які закрили свій ринок для виноробів Грузії і Молдови. Тепер останні «від нікуди діватися» повезли своє вино в Україну. А тут і Європейський союз прийняв положення про те, щоб викорчувати істотну частку своїх виноградників, давши дорогу винам інших країн. Ось грузини з молдованами поспішають зайняти і цю нішу, одночасно стараючись потіснити із займаних позицій українців. Як бачимо, конкуренція для українських виноробів загострюється повсюдно. І в цьому не було б нічого поганого. Але те, що зараз відбувається на українському ринку шампанського, коньяку та вина, примушує задуматися про слабкість вітчизняного виробника перед загрозою зовнішніх чинників.

Росії вже вдався «фокус» з ембарго м’яса і молока, внаслідок якого багато які великі українські підприємства перебувають на грані закриття. Те ж чекає і вітчизняних виноробів. Чи доживемо ми до того, що не буде ні м’яса до червоного вина, ні сиру — до білого. Залишиться тільки горілка й оселедець. Пройшовшись магазинами, помітила цікаву тенденцію: українське шампанське тримає свою ціну (в середньому — 16—20 гривень за пляшку), а молдовське різко знизило «планку» — тепер пляшечка коштує 11-12 гривень. Грузинські вина залишилися в тій же ціні — 30—40 гривень. Українські винороби не бояться конкуренції з кавказькими сусідами — їхній товар завжди був у іншій «ваговій категорії».

Зате їх непокоїть конкуренція з боку молдован. Винороби заявляють, що в Україні в цей час проводиться PR- кампанія з дискредитації вітчизняної виноробної галузі. «Це пряма загроза українському виноробству», — говорить перший заступник генерального директора корпорації «Укрвинпром» Володимир Фуркевич. За його словами, останнім часом у багатьох засобах масової інформації було опубліковано матеріали про фальсифікації від 80 до 90% українських вин, у тому числі про виробництво так званих «порошкових вин».Директор асоціації «Виноградарі та винороби України» В’ячеслав Пономарьов вважає, що в Україні частка фальсифікованих вин становить до 10%. У той час як зарубіжного фальсифікату на українських прилавках набагато більше, ніж вітчизняного.

Головний фахівець-винороб Міністерства аграрної політики України Сергій Ченуша підкреслює, що технології виробництва вин з порошку (в чому звинувачують українського виробника) не існує. Заступник голови правління концерну «Укрсадвинпром» Володимир Воєводін передбачив, що кампанію з дискредитації українських вин може бути організовано деякими молдавськими виробниками виноробної продукції, які зазнають труднощів у реалізацією своєї продукції після заборони Російською Федерацією імпорту молдовських вин. За даними асоціації «Виноградарі і винороби України», в першому півріччі поточного року імпорт вин в Україну з Молдови збільшився більш ніж на 50% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Директор асоціації також повідомив, що в зв’язку зі значним зростанням імпорту вин в Україну асоціація хотіла ініціювати проведення спеціального розслідування щодо імпортних вин. Однак через те, що заради цього вітчизняні підприємства повинні надати конфіденційну інформацію, вирішила поки що не ставити це питання. «Якщо імпорт набуває загрозливих масштабів, ми будемо змушені ініціювати проведення спеціального розслідування», — сказав Пономарьов. Ось так завжди — доки півень не клюне...

Держава також залишається глухою до проблем галузі і не поспішає усувати серйозні проріхи в законодавчій базі — досі початківці-винороби й ті, хто хоче розширити свій бізнес, продовжують зазнавати труднощів, які пов’язанi з мораторієм на продаж землі.

Проте, як завжди, не завдяки, а всупереч, виробництву виноградного вина в Україні в січні-червні цього року виросло на 9,5% проти аналогічного періоду минулого року і становило 8,256 мільйонів дал. У червні Україна зробила 1,5 мільйони дал. виноградного вина, що на 36,6% більше, ніж у червні минулого року, але на 11,1% менше нинішнього травня. У той же час, імпорт вин в Україну в січні-червні перевищив 869,6 тисячі дал., що на 52,7% більше, ніж у аналогічному періоді 2005 року. За даними аналітичної служби Першого національного виноробного холдингу, за січень-червень поточного року частка імпортних вин на ринку України виросла на 2,6% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року і становила порядку 9%. На молдовські і гру зинські вина сумарно припадає близько 8% ринку України. У другому півріччі чекають подальшої експансії грузинських і молдовських вин в Україну. При цьому експерти вказують, що сьогодні на кожну пляшку, привезену в країну з-за кордону, припадає одна пляшка експортованого з України вина. Але так буде не завжди. Якщо держава «прозіває» цю галузь так само, як вже майже упустила м’ясну і молочну, то, на думку експертів, в Україні не буде місця стійкому виноробному бізнесові. І річ тут не в зростаючій конкуренції, якій він не може протистояти. Своїх виробників потрібно захищати, як це роблять у всіх країнах. Тоді можна буде говорити про згуртованість нації та все інше. Невже до нас повертаються 90-і роки, коли вироби з маркою «made in Ukraine» в країні не можна було знайти?..

Ольга ВАСИЛЕВСЬКА, «День»
Газета: 
Рубрика: