За останні сім місяців Державна інспекція з питань захисту прав споживачів перевірила 400 із 6290 вітчизняних автозаправних станцій (АЗС) і на половині з них виявила порушення. Як розповів голова Держспоживінспекції Сергій Орєхов, було перевірено більше 900 тонн продукції на загальну суму 9,4 мільйона гривень. «З них 157 тонн не відповідали вимогам нормативних документів на загальну суму понад 1 мільйон гривень», — зазначив чиновник. Орєхов наголосив, що найбільш часті порушення якості бензину полягали в невірній вказівці октанового числа і в невідповідності нормативній документації.
Це надто мала кількість перевірених АЗС і вона не може бути репрезентативною, заперечує експерт паливного ринку, директор економічних програм Науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев. «Робити якісь висновки на основі цієї статистики некоректно. В Україні щороку реалізується 10 мільйонів тонн бензину та дизельного палива. Із них Держспоживінспекція визнала неякісними тільки 157 тонн, тобто всього близько 0.0015%. Можна тільки констатувати, що держава ігнорує думку споживачів, які виступають за посилення всіх перевірок та ігнорує пропозиції експертів, які радять щороку виділяти на ці потреби, принаймні, 80 мільйонів гривень на рік, або 0,3% від акцизів на бензин та дизельне пальне», — підкреслює Рябцев. При цьому він розповів, що найчастіше на справді неякісний бензин можна натрапити на дрібних немережевих АЗС.
«Вважається, що на українському ринку є 80% імпортного бензину. Ця цифра береться згідно розрахунку Міненерговугілля, що нафтопродукти в Україні виробляють тільки 6 НПЗ та ще Шебелинський ГПЗ, а все інше завозиться. Та справа у тому, що в Україні ще велика кількість різноманітних підприємств: заводи малої потужності, коксохімічні заводи, спиртові заводи, як і випускають, так званий, «екологічний біоетанол», потім додають туди прямогінний бензин, або газовий конденсат і отримують «певну суміш», яку водії часто називають «бодяга», — зазначив Рябцев.
Експерт розповідає, що такий «бензин» потім реалізують на заправках під виглядом альтернативного чи екологічного палива. «Тож, якщо порахувати з оцими побічними невеликими виробництвами, то вийде, що частка бензину вітчизняного виробництва сягне 45%. Із цього числа десь половина — неякісний сурогат», — додав Рябцев.
«День» попросив експерта Геннадія Рябцева та директора з маркетингу мережі АЗС «WOG» Віталія Леончука дати кілька порад, як не втрапити на неякісний бензин.
По-перше, слід заглянути у «Інструкцію з експлуатації» власного автомобіля і подивитися, який бензин рекомендовано виробником. Якщо вам рекомендовано «Регуляр», то вам достатньо А92. Якщо написано «Преміум», тільки тоді потрібно брати А95. Якщо автомобіль випущено після 2008 року, то вам потрібно А95-Євро. Якщо автомобіль американської збірки і на лючку бензобаку написано Е85, то туди можна лити все, що завгодно. А от японські та корейські автомобілі дуже чутливі до типу та якості бензину і з ними краще не експериментувати.
По-друге, — оскільки в Україні існує ряд національних мереж, потрібно поцікавитись у колег, знайомих, через Інтернет, щодо якої мережі найкращі відгуки. Після цього поїхати на рекомендовану АЗС і оцінити її самостійно.
По-третє, у «куточку споживача» має бути паспорт якості. Це табличка із 16-18 рядочків, в який написано цілий ряд показників і розміщено висновок про те, що паливо на АЗС відповідає стандарту. Дата на паспорті має бути проставлена не давніше 30 днів. Також треба поцікавитися самою заправкою. Перевірити стан туалету. Якщо він хороший, то є велика вірогідність, що і бензин буде непоганий. Потрібно дізнатися, чи є телефон гарячої лінії і не полінуватися — набрати його з мобільного. Якщо там буде постійно звучати: «Дякуємо, що ви набрали цей номер...», а не вихід на реальну людину, то з цієї заправки варто поїхати.
На мережевих АЗС у касовому залі на видному місці має бути виведений пристрій «рівнемір», який на табло показує якісні показники бензину, його кількість у кожному з резервуарів і кількість води (взагалі-то її не повинно бути).
По-четверте, ніколи не заправляйтеся, коли на заправці стоїть бензовоз, оскільки не варто протягом години після наповнення резервуарів заправлятися цим бензином. Бо в цей час осад ще не осів, і в автобак може потрапити бензин з незначним «брудом».
По-п’яте, якщо у вас залишається мало бензину, НІКОЛИ не заправляйтеся на безіменних АЗС. І , якщо вже доводиться заправитися, то беріть рівно таку кількість палива, щоб вам вистачило доїхати до нормальної мережевої АЗС. Якщо паливо на заправці дешевше на 40—80 копійок ніж на сусідніх, то це явний сурогат. І заправитися ним — це не зекономити гроші, а приректи свій автомобільна достроковий дорогий ремонт.
По-шосте, мийте бак. За кілька років експлуатації там може залишатися осад, який, перемішуючись із чистим бензином, псуватиме його якість. Якщо вам налили бензину «повний бак», а в чеку вийшло на 2—5 літрів більше, ніж по паспорту, то проблема скоріше у баку, який виробник зазвичай робить трошки більшим.