Єдиний у столиці та найбільший в Україні сміттєспалювальний завод «Енергія» тепер захищений від радіоактивних відходів, у буквальному значенні — на своїх кордонах. З 26 червня при в’їзді на територію заводу сміттєвози перевіряють спеціальним обладнанням вітчизняного виробництва під назвою «Кордон». Автомобіль, заїжджаючи на пункт пропуску (усього їх два), зупиняється на хвилинку, і «Кордон» вимірює його радіаційний фон. Якщо він вищий за 30 мікрорентген, автомобіль буде затримано, і сміття заводу він не здасть — радіаційним вантажем, як і перевізником, займатимуться правоохоронці.
Коштувала така новація АК «Київенерго», що керує заводом, 191 тисячу гривень. Утім, на ринку це вже давно не новинка. «Кордон», який виробляє компанія «Позитрон» (Жовті Води Дніпропетровської області), ще 2006 року пройшов контрольні державні випробування й отримав сертифікат.
«Він хоч і скромний на вигляд, але дуже ефективний. І головне — вкрай потрібен киянам. Адже столиця займає перше місце за рівнем вивезених відходів життєдіяльності мегаполіса й давно потребує підвищеного радіаційного контролю, що не дозволить засмічувати місто ще більше», — говорить директор заводу «Енергія» Сергій Крикун.
В Україні «Кордоном» нині обладнано практично всі металургійні заводи, митниці, аеропорти та автотермінали. Оснастили ним і завод-колегу «Енергії» з переробки твердих побутових відходів у Краматорську.
Столиця ж, як виявляється, пасе задніх у питанні радіаційної безпеки утилізації відходів. Бо якщо на сміттєспалювальному заводі тепер є автоматизований контроль, то на полігонах твердих побутових відходів радіацію якщо й перевіряють, то хіба лише звичайними дозиметрами. «Ми сповістили листами перевізників сміття, що віднині на підприємстві працює «Кордон». Сподіваюся, що добросовісні перевізники залишаться працювати з нами. Ті ж, хто не хоче нести відповідальність та шукає легких шляхів, звісно, намагатимуться вивозити сміття на полігони, які не мають радіаційного контролю, або на нелегальні звалища», — припускає Сергій Крикун.
Утім, такий пошук «легшого шляху» серед перевізників може зіграти злий жарт із сміттєспалювальним заводом. Адже потужності «Енергії» й нині завантажено лише на 70%. Хоч як це дивно звучить, але заводу не вистачає сміття! Із чотирьох сміттєспалювальних ліній працюють лише дві, з сумом зазначають працівники... Для сталої ж роботи обладнання завод має отримувати близько 800 тонн відходів на добу.
Наразі «Енергія» збиткова. За перше півріччя цього року збитки склали понад мільйон гривень. Одна з причин — встановлена владою різниця в тарифах між полігонами та сміттєспалювальним заводом. Тариф заводу складає 100 гривень за тонну сміття, а полігону — 70. Різниця в 30 гривень призводить до того, що завод недозавантажено. І це в той час, коли звалища продовжують катастрофічно розширюватися...
Хоча за рахунок сміття, яке замість заводу везуть на полігони, досить пристойна частина Києва могла б опалюватися. Адже за наявності стабільного постачання відходів завод може виробляти велику кількість теплової енергії для реалізації: потужності дозволяють щорічно реалізовувати близько 200 мільйонів Гкал, що, за даними «Київенерго», становить від 40 до 60 мільйонів гривень. На сьогодні ж «Енергія» реалізує лише шість мільйонів Гкал, констатують на підприємстві.
ДО РЕЧI
За даними «Київенерго», у Києві за рік утворюється близько 1,5 мільйона тонн побутових відходів. Половина з них — органічні, половина — суміш поліетилену, паперу, пластмаси, гуми, скла, металу, деревини тощо. У разі потрапляння на полігони її захоронюють у землю. І з кожним роком звалища потребують все більше й більше площі... На сьогодні в Київській області з населенням близько мільйон осіб є 29 звалищ для побутових відходів загальною площею понад 150 гектарів. Усі — переповнені...