Наприкінці минулого тижня Верховною Радою ухвалено закон, яким передбачається збереження спрощеної системи оподаткування. Він спрямований на її збереження та запобігання переходу до тіньової економіки фізичних осіб-платників єдиного і фіксованого податків. Закон відновлює ті правила оподаткування платників єдиного податку, які діяли до прийняття закону про бюджет-2005 в березні .
Зокрема скасовується вимога обов’язкової реєстрації платників єдиного податку як платників ПДВ у разі, якщо загальна сума оподатковуваних операцій перевищує 300 тисяч гривень. Ліквідовується також вимога Закону «Про податок з доходів фізичних осіб», за якою приватний підприємець (якщо він протягом року надає послуги або виконує роботи в одній структурі більше одного місяця) прирівнюється до найманого працівника і з його доходу додатково до єдиного податку утримується тринадцять відсотків податку з доходів фізичних осіб. Скасовуються обмеження застосування спрощеної системи для таких видів діяльності, як операції з нерухомістю та в сфері архітектури, аудиту, юридичних послуг, торгівлі лікарськими засобами.
Закон встановлює правила оподаткування податком на додану вартість операцій з поставки туристичних послуг туристичними операторами і туристичними агентами, визначаючи за базу оподаткування таких операцій винагороду платника, а не всю вартість туристичного продукту.
Вирішується також питання щодо операцій з давальницькою сировиною. Після набрання чинності закону про бюджет перед українським виробником, що використовує давальницьку сировину, поставлена вимога надавати органу податкової служби простий авальований вексель. Необхідність авалювання векселів поставила під загрозу існування цілої низки підприємств легкої промисловості, що працюють на давальницькій сировині, тому новим законом надається можливість застосовувати нарівні з авальованим векселем і простий вексель. Профільний комітет рекомендував прийняти законопроект в першому читанні для доопрацювання його в другому читанні, але на вимогу залу він був прийнятий одразу і як закон. За це проголосували 326 народних депутатів. Законопроект внесений народними депутатами України Ксенією Ляпіною, Віталієм Хомутинником, Віктором Мусіякою та іншими.
Однак бюджет-2005, розрахований на отримання збільшеного внеску від малого і середнього бізнесу, що працював на спрощеній та фіксованій системах оподаткування, треба виконувати. Чи не завдадуть вищенаведені законодавчі ініціативи шкоди бюджету? Думки відносно цього розходяться.
КОМЕНТАРІ
Тетяна ЗАЦЕРКОВНА , генеральний директор аудиторської фірми «Сейя», член колегії Громадської експертної ради з питань законодавства:
— Цей закон лише вніс зміни до змін, які були внесені до податкового законодавства законом про бюджет. Справжнє вирішення проблеми спрощеного оподаткування для малого та середнього бізнесу можливе лише з ухваленням спеціального закону про «спрощенку». Над ним ми зараз працюємо. Нинішнє рішення є кардинальним, бо зняло напругу зi сфери малого бізнесу, але воно працюватиме лише півроку, тобто допоки діє закон про бюджет. Однак питання не просте. Цей закон готувався в основному з трьох пунктів, що стосувалися малого підприємництва, та напередодні його розгяду і ухвалення до нього були внесені ще три пункти, які не стосуються малого бізнесу. І проти цього повстав міністр фінансів Віктор Пинзеник. І тепер закон, як мовиться, на гачку. Гадаю, на нього буде накладено вето Президента. Я була присутньою на нещодавній нараді у прем’єр-міністра Юлії Тимошенко за участю Пинзеника і зрозуміла, що радіти з приводу цього закону ще зарано. Під хороший закон «піклали» додаткові пункти, здатні дійсно підірвати бюджет.
Віталій ХОМУТИННИК , заступник голови парламентського комітету з питань фінансів і банківської діяльності:
— Навпаки, бюджет вже зазнавав величезних втрат від того, що малий бізнес почав тікати в «тінь» у зв’язку з прийняттям змін у податкове законодавство через закон про бюджет-2005. Природно, з тіньового бізнесу податки не надходили. І ніхто не може ці втрати підрахувати. Тепер же, після прийняття цього закону, втрат бюджету не буде. Він отримуватиме стабільні доходи, тому що десять відсотків від обороту — це теж гроші, і гроші чималі. Адже ми просто повернули ту базу, що вже була напрацьована. І це справдi працювало, і не було жодих проблем. Отже, розмови з приводу того, що після прийняття цього закону бюджет зазнає втрат, не мають під собою реального ґрунту.